Svar: Søvn - næste skridt en måned efter
22. april 2018
Alder:
7 mdr.
Kære Ditte
Tak for dit brev og dejligt at høre, at du har haft glæde af mit sidste svar og også af at læse i mine bøger - dejligt, tak :)
Det er super at spisningen går godt. Nu hvor jeres datter bliver 7 måneder, så er det tid til at skabe lidt nye rutiner. Hun skal tilbydes lidt mere skemad, mad med mere bid, mad der tager mere og mere udgangspunkt i den mad, som I selv spiser og dermed også mere og mere mad i hånden, som hun selv kan sidde og gumle og gnaske på. Sammen med skemaden skal hun drikke vand af kop - og så skal amningerne skrues ned.
De fleste børn vil trives med 4 amninger i døgnet, når de er 7 måneder gamle og jeg anbefaler, at disse fire amninger ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Det betyder, at amningerne formiddag og eftermiddag nu forsvinder og i stedet erstattes med lidt større mellemmåltider og vand af kop.
Det er en forudsætning for at kunne undvære mælk midt nat, at hun spiser og drikker nok hele dagen igennem, og det er en god idé, hvis du om dagen nu forsøger at adskille bryst og søvn, så hun lærer at hun godt kan sove uden - derfor skal hun nu lærer dette om formiddagen, hvor hun slet ikke ammes mere. Og før middagsluren er det vigtigt, at du arbejder på at amme hende og putte hende fra dig, før hun sover helt. Når hun kan det om dagen, så er det lettere at overføre dette til om aftenen.
Det er altså rigtig godt, hvis du kan arbejde bevidst på, at hun lige når at registrere, hvor hun puttes, når du efter amning lægger hende fra dig - ligesom du også forsøger at gøre om aftenen.
Mange børn vil i 6-7 måneders alderen have en tendens til at vågne op og søge brystet efter ca 30 minutter. Og det lyder faktisk til at være tilfældet hos jer. Det kan I forsøge at afhjælpe ved at du ammer hende af to omgange. Det betyder, du om aftenen kan amme hende, herefter skifte hende, så hun vågner lidt op til dåd igen, og derefter så ammer du hende igen og putter hende til natten. Det kan gøre det lettere for dig at putte hende fra dig og samtidig sikre, at hun ikke vågner efter lidt tid og atter har brug for dit bryst og din favn...
Mit forslag til en dagsplan ser derfor nu således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frisk blød frugt i hånden og du følger efter med lidt frugtmos og vand af kop.
Puttes til formiddagslur - og skal nu ikke ammes først
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, kogte grøntsagsbuketter eller lignende rester fra aftensmaden, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur - ca kl 14 som nu
Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos som topping og frisk blød frugt i hånden at gumle på selv. Vand af kop. Og skal ikke længere ammes om eftermiddagen. En overgang er det dog bedre, at du bibeholder amning her og så springer amningen midt nat over....
Powernappen springes over
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, suppleres med kogte grøntsagsbuketter, en kartoffelbåde fra ovnen, indmaden af en frikadelle, lidt ris i mosen osv. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca. 19.30-20
Sen aften 23.30: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster og sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig...
Som I beskriver det lige nu, så lyder det for mig som om, at I skal forsøge at være lidt fleksible omkring aftenputningen. Hvornår hun skal puttes afhænger af, hvornår hun er stået op af sin middagslur og hvornår hun virker parat. Der er ingen idé i, at I kæmper med hende i en time, så er det bedre, at hun puttes en time senere. Der er modsat ingen idé i, at I holder hende vågen imod hende vilje og behov - hvis hun er træt og parat til at sove tidligere en aften, så skal hun naturligt puttes det tidligere :)
Med hensyn til at få far på banen, så vil dette ofte kræve at hun får flaske. Jeg ved ikke, hvordan I har det med det og hvad I tænker omkring amning og flaske... Det anbefales at mor ammer til hun er et år, men hvis I ved, at far skal holde barselsorlov eller at jeres datter skal starte i dagpleje eller vuggestue noget før dette, så kan det være en god idé at hun lærer at tage imod en flaske - det vil gøre det noget lettere for andre at passe hende..
Udfordringen er lidt, at jo ældre hun bliver, jo mere vil hun ofte foretrække brystet og afvise en flaske og det kan godt være, at I ikke får hende til at acceptere en flaske, med den alder hun har nu... Men I kan naturligvis forsøge. Det vil sige, at far kan give hende en flaske om aften, når hun skal sove - far kan sætte sig med hende og give hende flaske ligesom mor plejer at amme hende, eller far kan putte hende i seng og så give hende flasken, imens hun ligger der. Det er en af fordelene ved flaske, at den netop kan gives der, hvor I ønsker at hun skal lære at sove. Det er her dog vigtigt at elevere hendes hovedgærde, så hun ikke ligger helt fladt. Det kan I gøre ved at komme en lille pude eller lignende ind under hendes madras i hovedenden.
Hvis du vil benytte dig af at amme hende af to omgange, så kan I faktisk også forsøge om det kan fungere med amning og flaske. Det vil sige, at hun om aftenen kan blive ammet, derefter f.eks. komme i bad og så kan far give hende en flaske efterfølgende, som en del af hendes putteritual. Og hun kan på den måde blive puttet af far, samtidig med at du stadig også ammer hende om aftenen...
Når hun vågner og virker søgende i løbet af natten, så vil jeg i første omgang anbefale, at du forsøger at hjælpe hende videre. Prøv om du kan nøjes med at hjælpe hende med stillingsskift, beroligende hænder og bare lade hende mærke, at du er der. Hvis hun tydeligt har brug for brystet, så skal du naturligvis give hende det, men det er her vigtigt at du gør det kortvarigt, så hun ikke fyldes med mælk, men kun får den trøst hun har brug for.
Det vil være rigtig godt, hvis du efter amning sen aften, kan putte hende tilbage i egen seng igen, så hun ikke ligger sammen med dig. Hun kan dufte din mælk og når hun ligger foran mælkebaren, så er det naturligt sværere at undvære amningen. Sørg også for at sove med en t-shirt eller lignende, så hun ikke selv kan søge og tage brystet om natten.
Når hun så vågner og søger brystet, så tager du hende over til dig, ammer hende liggende og lader hende die et par minutter. Herefter skal du så forsøge at lirke brystvorten ud af munden på hende. Til at begynde med vil hun blive irriteret og søge efter brystet igen, så giver du det til hende igen, lader hende atter die lidt, men lirker så brystvorten ud af munden igen. Det skal du sandsynligvis gøre flere gange, og det er helt okay, men stille og roligt skulle hun gerne begynde at acceptere, at hun ikke behøver brystet i munden for at sove. Du skulle her gerne opleve, at hun slipper, triller om på siden og sover videre der - og igen bør du så flytte hende over i egen seng, så hun ligger på afstand af dig.
Samtidig med at du arbejder på at lirke brystvorten forsigtigt ud af hendes mund, vil det være en god idé at sætte en klud i stedet, eller holde hende i hånden, kærtegne hendes hår osv. så når hun efterfølgende vågner og søger dig, så vil du kunne berolige hende med disse kærtegn og altså uden brystet. I starten vil hun nok stadig have behov for lige at komme over til dig, for at sove videre - uden brystet - men stille og roligt vil hun kunne blive i sin seng og du vil kunne berolige hende med samme klud, kærtegn osv. imens hun ligger, hvor hun fra starten er puttet.
Det kan være en fordel at koble hendes seng til din seng. Fjerne tremmerne fra den ene side og sætte jeres senge sammen. Du skal naturligvis sikre dig, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. På den måde kan hun blive puttet i egen seng og lære at sove der, og du kan stadig ligge ved siden af hende, berolige hende med dine hænder osv. så hun kan mærke dig, men uden at du behøver stå op, tage hende op i armene, vugge hende osv.
Der er naturligvis også den mulighed, at I lader far tage over og evt. flytte lillepigen på eget værelse om natten. I kan f.eks. godt vælge at far giver hende en flaske sen aften og putter hende i egen seng igen - og mor så slet ikke er der, fordi hun på den måde lærer, at hun ikke behøver brystet og mors favn...
Hvad og hvordan I vil gøre det, afhænger meget af, hvad I tænker om tiden frem, og hvad planer du/I har omkring amning, flaske, at få far på banen, hvornår og hvordan.. men jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre :)
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske