Svar: Tørstig om natten - 9 mdr.
17. april 2018
Alder:
9 mdr.
Kære Erikas mor
Tak for dit brev :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig :)
Du skriver, at jeres datter har smidt flasken omkring nytår - betyder det, at hun slet ikke tilbydes flaske med mme mere? Det anbefales, at børn bibeholder deres flaske til de er 12 måneder gamle, både for at sikre dem mælk (kalk og næringstoffer), men også for at sikre deres væskebehov - og de fleste børn vil i 9 måneders alderen trives med 3 flasker i døgnet, og i 10-12 måneders alderen trives de med at få to flasker...
Det lyder derfor som om, at det er et helt reelt behov, når din datter søger netop to flasker om natten. Hun lyder til at være træt af smagen af erstatning, men hun har naturligt brug for væsken, for hun kan endnu ikke drikke nok af en kop. Du skal regne med, at hendes døgnbehov er 110 ml pr kg. hun vejer. Det betyder, at hvis hun f.eks. vejer 9 kg, så vil hendes døgnbehov være 1000 ml i døgnet...
Jeg tænker derfor, at det er vigtigt, at du tilbyder hende to flasker i døgnet, og de kan f.eks. meget fint ligge aften og sen aften, så hun når at få flaskerne, før du selv går i seng og så I begge kan sove mere sammenhængende derefter.
En aftenrytme for et barn på 9-10 måneder kunne se således ud:
Aften 17.30-18: Familiemad, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Vand eller mme af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med lidt creme osv. og gøres klar til natten.
Ca kl 19 tilbydes hun en godnatgrød, som en fast del af putteritualet sammen med vand eller mme af en kop. Får derefter børstet tænder
Flaske og puttes til natten ca 19.30
Sen aften 23: Drømmeflaske og sover herefter uden yderligere mælk til næste morgen tidlig.
Hun vil have brug for at få min 400 ml mme i døgnet. Dette kan gives via de to flasker og hvis hun ikke vil drikke dette, så må du forsøge at sikre hende mælken ved at tilbyde mme af kop og ved stadig at komme mme i hendes grød og mos. Og så må hun få vand i de to flasker, så hendes væskebehov stadig bliver dækket :)
Jeg tænker, at hvis hun har spist og drukket godt hele dagen igennem, får aftensmad, godnatgrød og en flaske aften og sen aften, så burde hun ikke behøve søge flasken hver time hele natten - ernæringsmæssigt har hun ikke behov for dette. Hvis hun stadig gør det, så skyldes det sandsynligvis, at hun har et søvnassociationsproblem, som hænger sammen med, at hun falder i søvn i din favn og først flyttes ned i sengen, når hun sover.
Det er rigtig vigtigt, at du arbejder på at flytte hende fra dig før hun sover helt, så hun begynder at forbinde sin seng med stedet, hvor hun sover. Hun skal ikke falde i søvn med flasken i munden, og hun skal heller ikke falde i søvn i din favn. Det er utrygt for hende, hvis hun falder i søvn på denne måde og så efterfølgende vågner op og ligger et andet sted eller føler, at hun mangler flasken...
Det svarer lidt til, at du falder i søvn ved siden af din kæreste/mand og han så forsvinder i løbet af natten. Når du vågner lidt op og vil putte dig ind til ham, så er han pludselig væk. Det er utrygt for dig, det føles naturligt forkert, fordi du forventer, at han er der, at I sover sammen og derfor vil du vågne mere og mere op og ikke kunne sove, før du ved, hvor han er og før han ligger ved siden af dig igen... Og på samme måde har jeres datter det, hvis hun falder i søvn i din favn og du så pludselig er væk. Så vil hun naturligt søge dig igen og igen hele natten, fordi det er forkert, at du ikke er der og hun vil først kunne sove, når du tager hende op i dine arme, når hun atter kan mærke dig. Det er derfor vigtigt, at du nu arbejder på at lære hende at sove i egen seng :)
Og her kan flasken faktisk være en fordel. For du må gerne give hende flasken i sengen. Du kan således putte hende og så stå ved hende, holde flasken og lade hende drikke sin vand, finde roen og overgive sig til søvnen, men du skal fjerne flasken lige før hun sover helt. Du skal helst nå dertil, hvor hun slipper flasken, smiler til dig og triller om på siden og sover. Det er også godt, hvis du kan elevere hendes hovedgærde lidt, så hun ikke ligger helt fladt, når hun får flaske. Det sikrer, at der ikke kommer tilbageløb til mellemøret.
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, og at det giver lidt idé om, hvorfor jeres datter nok søger flasken hos jer :)
Rigtig meget held og lykke med hende!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske