Svar: At blive storebror - 3 år
16. april 2018
Alder:
3 år
Kære Sao
Tak for dit brev :)
Det er rigtig dejligt, at du kan fornemme, at storebror er glad for sin lillesøster og gerne vil hende - men det er samtidig helt naturligt, at han savner at have mor for sig selv, og at det er rigtig svært at skulle dele dig. Det er rigtig svært for ham at finde sin rolle i jeres familie, som nu består af 4 personer, det er svært for ham at forstå, hvorfor du skal vugge lillesøster eller forstå, hvorfor hun ikke bare kan sove - og han er stadig så lille, at det er begrænset, hvor meget du kan forklare ham.
Det kan være dejligt for ham at være i børnehave. Der ligner hverdagen sig selv, alle er som de plejer at være, og han kan glide ind i børneflokken og være sig selv. I børnehaven skal han ikke finde ud af at være storebror og ikke dele dig med en anden, og på den måde kan det godt være lidt et frirum for ham at være der. Derfor kan du godt have en pointe i, at han nogle dage måske vil have glæde af at være der til klokken 15, så han får lidt mere tid til at lege og lidt mere "frirum", fordi det naturligt kan være lidt svært at være derhjemme. Når det så er sagt, så er det dog også meget vigtigt, at du giver ham kortere dage, fridage ind i imellem osv. så han også nyder godt af, at du faktisk er hjemme og har barsel. Det er vigtigt, at han også mærker, at du stadig gerne vil ham og prioriterer tid med ham :)
Leg er vigtigt for børn. Det er en naturlig drivkraft i barnet, de har en naturlig indre lyst til at lege. Og når børn leger, så lærer de noget om sig selv og noget om andre. Legen kommer af lyst, og det er derfor altid sjovt at lege, også på tidspunkter, hvor vi forældre ikke altid synes det er passende - så når du siger "jeg skal igang med aftensmaden" eller "jeg skal lige vugge lillesøster", så er det naturligt rigtig svært at forstå, at du ikke kan lege, for din dreng har bare rigtig meget lyst til, at I skal lege :)
Det er rigtig dejligt, at du gerne vil bruge tid sammen med ham om eftermiddagen, og du skal naturligvis forsøge at finde balancen mellem, hvornår du leger med ham og hvornår du også opfordrer ham til at lege selv :)
Nogle gange kan det være en god idé, at du hjælper ham lege, hvor du er med på afstand. Det kan f.eks. være at hjælpe ham med at bygge en hule, smøre en lille madpakke til ham, men han skal selv kravle ind i hulen, gøre den hyggelig, sætte sig derind med sin bamse, spise sin mad derinde osv. Det kan også være et telt til haven, som han har og bruger som "hule".
Det kan også være, hvis han har et legekøkken, hvor han kan lave mad og lege, at han kokkererer, og han f.eks. har tallerkener, bestik, glas, et kaffestel eller lignende - så kan han lave mad, dække op til dig, og du kan så komme på besøg, lege at du spiser maden, som han serverer osv. Så han på den måde leger selv, men du går lidt til og fra.
Du kan på samme måde hjælpe ham med at lave en købmandsbutik. Du kan hjælpe ham med at samle emballage, fra ting som han kender i hverdagen, så I fælles bygger et varelager op - og han kan så stille alle tingene frem og åbne butikken. Du kan komme på besøg som kunde, købe nogle varer og gå igen... Han kan have et kasseapparat, så han kan tage imod penge og på den måde lege, at det er en rigtig butik. Igen giver sådan en leg mulighed for, at du guider, hjælper på vej, og også kommer forbi og køber i hans butik, men han leger også selv og sørger for, at der er varer på hylderne, som du kan komme og købe...
Derudover er det naturligvis også vigtigt, at du forsøger at tage ham med i de praktiske gøremål i hverdagen - tøjvask, rengøring, borddækning, madlavning - måske også nogle af de praktiske ting med lillesøster (afhænger af situationen)... Han kan godt være med til flere og flere ting og ofte så er det vigtige, at I netop er sammen, mere end at du skal lege. På den måde viser du ham også, at du gerne vil ham, at det også betyder noget for dig, at I er sammen, hygger jer sammen. Når du ikke vil eller kan lege, så betyder det ikke, at du ikke stadig gerne vil være sammen med ham:)
Og så med hensyn til lillesøster og hendes vægtøgning - jeg synes det er for lidt, hun har taget på - 140 gram om ugen er for lidt, når man kun er 5 uger gammel... Hvad sagde jeres læge? Du har tidligere nævnt, at hun havde tendens til at gylpe, og du skal naturligvis være opmærksom på, at hun ikke gylper så meget, at hun ikke når at optage næring fra mælken. Har du talt med lægen omkring dette, måske har hun refluks?
Ud fra dine tidligere beskrivelser, så er det ikke noget som tidligere har tydet på, at du ikke skulle have mælk nok til hende, men jeg forstår godt, at du bliver usikker, når du malker 30-40 ml ud. Det spiller her naturligt ind, hvornår du malker ud i forhold til, hvornår du sidst har ammet, ligesom du også kan blokere overfor en brystpumpe, fordi det er anderledes end at amme - så mælken kan godt flyde lettere til din datter, når hun ligger ved brystet. Det er dog også sådan, at hvis du lige nu går og er lidt stresset over, om du giver storebror nok opmærksomhed, så kan dette faktisk også påvirke din mælkedannelse og nedsætte din mælkeproduktion, ligesom du naturligt ikke har samme ro i hverdagen med to børn, som du havde, da du fik jeres dreng...
Jo yngre barnet er, når man begynder at supplere med en flaske, jo større risiko er der for at amningen stopper. Derfor skal du være bevidst om, hvilket valg du træffer, hvad du gerne vil og hvorfor... Hvis du rigtig gerne vil amme, så vil det være godt, hvis du lige nu forsøger at lægge hende hyppigt til brystet (gerne ca hver 3. time) og lader hende die så meget hun vil. Du skal hjælpe hende med at spise i bund, så hun spiser effektivt og får tømt dit bryst godt jf. mit tidligere brev til dig om dette - og så vil det også være rigtig godt, hvis du kan variere mellem ammestillingerne, fordi hun stimulerer og tømmer dit bryst forskelligt, alt efter hvordan du lægger hende til. Prøv derfor at starte med at amme hende i den traditionelle stilling, hvor hun ligger i din favn, og når hun slipper og har brug for en bøvsepause, så giver du hende det - og derefter så prøv at lægge hende til samme bryst igen men i tvillingestillingen, for at se om du på den måde kan hjælpe hende til at spise lidt længere tid fra en side af gangen.. Om natten kan du med fordel lægge dig og amme hende i din seng.
Hvis du vil forsøge at malke ud - både for at stimulere til mere mælk og for at kunne give hende ekstra mælk på flaske, så vil det være rigtig godt, at du prøver at malke ud, når hun sover. Det vil sige, at når hun har spist godt hos dig og er lagt til at sove, så kan du sætte dig og malke ud. Så vil der nå at komme mælk til hende, så der atter er noget at komme efter, når hun igen vågner og er brystsøgende... Og samtidig vil udmalkningen vise din krop, at mælkeproduktionen skal sættes op. Det giver mere mælk at amme/malke ud hver 2. time i stedet for hver 4. time...
Hvis du gerne vil prøve at supplere hende med en flaske, så vil det være rigtig godt, hvis du kan starte med at lægge hende til brystet først og så supplere med en flaske efterfølgende. På den måde viser du din krop, at der stadig skal produceres mælk, at hun har brug for mælk på det tidspunkt, og det vil være med til at opretholde din mælkeproduktion. Hvis du går ind og erstatter en amning med en flaske, så vil din mælkeproduktion meget hurtigt blive nedsat.
Hvis du meget gerne vil amme, så kan man også med den alder din datter har vælge ikke at give flaske, - fordi hun meget hurtigt kan risikere at foretrække flasken fremfor brystet - og i stedet derfor prøve med et hjælpebryst/lact aid system. Det fungerer sådan, at du placerer en lille sonde ved din brystvorte. Spidsen af sonden stikker få millimeter ud over spidsen af din brystvorte. Den modsatte ende af sonden går hen i en flaske, hvori der er modermælk eller modermælkserstatning. Når din datter dier ved dit bryst, så vil hun samtidig trække mælk op af flasken. Hun spiser selv og styre selv, samtidig med at hun ligger og stimulerer dit bryst....
Du kan naturligivs også prøve at tilbyde hende ekstra mælk på en kop eller med en sprøjte, hvor du drypper det i munden på hende, for at se om det at hun får ekstra mælk vil mætte hende mere og dermed gøre, at hun sover længere... og samtidig sikre, at hun ikke bliver glad for en flaske...
Der er mange muligheder - og jeg ved ikke, hvor du er i dine tanker omkring amning, både nu og fremadrettet... Det er naturligvis vigtigt, at du overvejer, hvad du har overskud til og lyst til. Hvis du rigtig gerne vil amme, og det er vigtigt for dig at prioritere amningen, så skal du gøre dette, for der er sm sagt en risiko for at amningen stopper, hvis du går ind og giver flaske i så tidlig en alder. Hvis du synes, at det vil være rart for alle og give mere ro og også tid til storebror i hverdagen med en flaske, så kan det være en god prioritering. Det samme gælder udmalkning - hvis du gerne vil give hende din egen mælk, så kan du godt prøve at malke ud, stimulere til ekstra mælk og tilbyde hende din egen mælk, men hvis du oplever, at det igen tager for meget tid fra storebror og påvirker dit overskud, så kan hun blive tilbudt modermælkserstatning...
Det er vigtigt, at du overvejer dit valg - og jeg vil naturligvis støtte dig i det du vælger :)
Jeg vil anbefale dig rigtig meget min bog "Helens bog om amning og flaske", hvor jeg guider dig gennem begge dele - og hvor du kan læse meget mere om, hvordan du aflæser din datters signaler, om hun trives med amning, om udmalkning og stimulering, om flaskegivning, modermælkserstatning osv. :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske