Brev:
8 mdr, amning og mad
14. april 2018
Alder:
8 mdr.
8 mdr, amning og mad
Kære Helen
Jeg har nogle spørgsmål angående vores datters “spisevaner”. Om dagen er hun rigtig godt igang med “almindelig” mad suppleret med grøntsagsmos. Siden sidst vendte det lige pludselig at hun nægtede at spise, dejligt! Det var dog en kort periode, og hun er for tiden rigtig svær at få noget i andet end de måltider der involverer grød og frugt. Er det blot sådan i perioder eller gør vi noget forkert?
Derudover er vi stadig igang med at fjerne natamningerne... På et tidspunkt begyndte det at se lysere ud, men det er vendt igen. Nu melder hun sig endnu mere og jeg aner ikke hvad jeg mere skal stille op. Hun græder rigtig meget og voldsomt (højt), og det kan tage op til en time at trøste hende om natten, hvis hun ikke får bryst (eller flaske). Hvis det lykkes at trøste hende, så vågner hun ofte op kort tid efter igen. Altså som om hun virkelig er sulten? Det er kun mig der kan trøste, vi har prøvet med far flere gange. Det nytter ikke. Jeg har forsøgt at holde ud og trøste i timevis om natten, men jeg kan simpelthen ikke mere. Hun skriger så meget, det er alt for voldsomt for mig - især om natten.
Vi er begyndt at give hende godnatgrød, og modermælkserstatning når hun puttes og først på aftenen i forsøget på at mætte hende til næste morgen. I starten hjalp det ret meget og pludselig sov hun op til 5 timer ad gangen helt uden opvågninger. Det er dog ændret igen... De sidste par dage vågner hun allerede 2,5-3 timer efter puttetid. De gange har jeg givet hende bryst fordi jeg tænker det må skyldes tryghedssøgende, hun kan da ikke allerede kan være rigtig sulten igen, når hun både har fået grød og flaske, kan hun? Så er hun typisk vågnet igen 23.30-00.30, og så her fået flaske mme. Hun drikker altid omkring 130-40 ml. mme ad gangen. Så vågner hun alt imellem 03-04-05 og falder igen absolut ikke til ro uden mælk.
Jeg har også prøvet at afkorte amningerne, men hun bliver ligeså ulykkelig som havde jeg slet ikke givet hende noget. Det er så hårdt at hun skal reagere sådan, at jeg nærmest har givet op. Men kan det gå ud over hendes appetit om dagen og være grunden til hun spiser så lidt om dagen? Og omvendt, kan det være derfor hun melder sig om natten, fordi jeg ikke kan få nok i hende om dagen?
Hun har et par gange fået konstateret væske på øret. Den ene gang sprang hendes trommehinde ifm. en forkølelse. Ørelægen fandt dog at der stadig var en smule væske tilbage efterfølgende. Kan det være den smule væske der irriterer hende så meget? Og i så fald, skal hun så bare have lov at spise, fordi det lindrer/giver tryghed/mindsker trykket for en stund? Vi skal til kontrol igen om et par uger.
Ingrids dagsplan:
6-7: vågner, står op
7.30: havregrød, vand
9-9.30: tilbydes halv bolle med smøreost, frugt, vand. Spiser sjældent her. Puttes til formiddagslur (1-2 timer)
11.30-12: tilbydes rugbrød, gnavegrønt, rester fra aftensmad, mos, vand. Spiser ofte ret sparsomt
13-13.30: ammes, puttes til eftermiddagslur (1,5-2 timer)
15.30-16: frugtmos med havregryn, skorpe, frugt, vand. Det spiser hun som regel. Hun nægtede den bolle jeg plejede at tilbyde hende, så er gået over til dette. Er det et okay mellemmåltid?
17.30-18: tilbydes det aftensmad vi får: kød, ris/kartoffel/pasta, sovs, og suppleret med mos. Vand. Virker tit for træt til at spise, men får som regel en smule ned.
18.30: bad
19: godnatgrød
19.30: flaske mme (130-140 ml), puttes til natten
22: vågner nogle gange og har brug for bryst/mad?
23.30-00.30: flaske mme (130-140 ml)
03-04-05: ammes
Jeg glæder mig til at høre fra dig!
De bedste hilsner
Ingrids mor