Svar: Førstegangsmor med ny kæreste
6. april 2018
Alder:
5 mdr.
Kære Førstegangsmor
Tak for dit brev, stort tillykke med den lille pige og velkommen til :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.
Det lyder som om, at det går godt hos jer. det lyder rigtig fint, at din datter ofte sover 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på eftermiddagen. Det er helt alderssvarende, når hun er 5 måneder gammel. Det lyder også rigtig godt, at du er begyndt med lidt skemad en gang dagligt og at du derudover ammer - og det er naturligvis helt okay, at du også gerne vil lære din datter at tage imod en flaske, så andre kan give hende mælk, og du på sigt kan lade andre tage lidt mere over.
Jeg vil anbefale dig, at du forsøger at tilbyde din datter skemad to gange dagligt nu - frokost og aften. Jeg vil anbefale, at du giver hende grød til frokost og grøntsagsmos om aftenen. Hun behøver ikke få store mængder, men det vil være rigtig fint, hvis hun kan spise få skefulde til ½ dl. grød eller mos af gangen. Sammen med dette skal hun tilbydes vand af kop, og så skal du derudover amme hende, som du plejer.
Det vil være rigtig godt, hvis du kan forsøge at skabe en rytme, hvor hun på sigt tilbydes skemad, når hun vågner og så tilbydes brystet som en fast del af hver lur. Det er naturligt, at hun har brug for bryst før hun skal sove. Ved at amme hende før hver lur, så sikrer du plads i maven til både skemad og mælk, og samtidig hjælper du hende med at koble fra, overgive sig til søvnen og også kunne sove et lidt længere søvnstræk, før hun har brug for mad eller mælk igen.
Det er som sagt rigtig fint, at du gerne vil lære hende at tage imod en flaske. Jeg vil anbefale, at du giver hende modermælkserstatning i flasken - det skal være type 1. Vælling anbefales ikke før 6 måneders alderen, og jeg vil ikke anbefale, at du fortykker hendes erstatning med hirseflager eller andet. Det er vigtigt, at du ikke ændrer på sammensætningen af modermælkserstatning, men blander det nøjagtigt efter beskrivelsen på pakken. Det er vigtigt for, at hun får de næringstoffer, som modermælkserstatningen indeholder.
Jeg vil også anbefale dig, at du forsøger med en almindelig flaskesut og ikke klipper større huller i sutten. Det er vigtigt, at hun sutter på flasken og spiser af flasken på samme måde, som hun spiser af brystet. Hvis du synes, at hun har svært ved at få mælken ud af flasken, så kan du evt. prøve med en større flaskesut (til lidt ældre børn) eller forsøge med det der hedder en vællingesut, men køb en færdig sut og undgå at lave hul i den selv:) Når hun sutter på flasken, så er det vigtigt, at den på samme måde som brystet hjælper hende med at koble fra, finde roen og overgive sig til søvnen.
Mit forslag til en dagsplan, som kan passe til en pige på 5 måneder, og som indeholder to måltider skemad dagligt, vand af kop og amning og flaske - ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre, får evt. en ekstra lille amning, når dagen begynder.
Formiddag 9-9.30: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11-11.30: Tilbydes smagsprøver på lidt grød og vand af kop. Du kan variere mellem f.eks. majsgrød, risgrød, boghvedegrød, hirsegrød, quinoagrød... Det kan være hjemmelavet eller du kan fint bruge færdiglavet grød fra f.eks. Semper 4+ som nu :) Du kan stille og roligt forsøge med lidt frugtmos som topping - du kan bruge frugtmos fra glas.
Ammes (og/eller flaske) og puttes til middagslur ... tidspunktet afhænger af, hvor lang formiddagsluren er.
Eftermiddag 16: Ammes
Sover dagens 3. lur som ofte er den korteste lur
Aften 18: Tilbydes smagsprøver på lidt grøntsagsmos og vand af kop. Du kan prøve med mos af kartoffel, gulerod, blomkål, broccoli, squash - du må her også meget gerne købe mos på glas 4+, så hun smager lidt forskelligt :)
Ammes (og/eller flaske) og puttes til natten 19.30-20 som nu
Sen aften 23-24: Ammes (og/eller flaske) og sover videre
Midt nat 03: Ammes og sover videre...
Som du kan se, så får din datter stadig mælk ca. hver 3-4 time, selvom hun nu også tilbydes skemad to gange dagligt. Og det vil være et helt reelt behov. Men i takt med at hun bliver ældre, så vil antallet af amninger (eller flasker) naturligt trappes ned og blive erstattet med mere og mere rigtig mad.
Du skriver, at du "set i bakspejlet er kommet alt for sent i gang med alternativer til amning" - og det er faktisk ikke rigtigt, så det skal du ikke have dårlig samvittighed over:) Det anbefales ikke, at du starter med skemad før 4-6 måneders alderen, altså den alder din datter har nu, og hvis din datter og du trives med amning, så behøver du faktisk slet ikke give flaske. Men det er som sagt rigtig fint, hvis du vælger at supplere med en flaske hen af vejen, så andre f.eks. bedsteforældre, dagplejer osv. kan komme lidt på banen og passe hende - dog skal du vide, at jo mere flaske du giver hende, og jo mindre du derfor ammer, jo større sandsynlighed vil der være for at din amning stopper. Du skal derfor overveje med dig selv, hvor længe du planlægger at amme.
Det er korrekt, at hun skal have enten modermælk eller modermælkserstatning til hun er 1 år, men antallet af amninger/flasker bliver naturligt mindre og mindre. Det er altså ikke sådan, at "hendes hovedbestanddel af næring skal være mælk indtil hun er et år", som du skriver :) Faktisk begynder mælken at fylde mindre allerede i 6-7 måneders alderen.
Når hun er 6 måneder skal hun øges i antallet af skemåltider om dagen, og så skal hun lærer at sove uden at få mælk midt nat. Og når hun bliver 7 måneder, vil det ofte være passende med 4 amninger (eller flasker) i døgnet. I 8-9 måneders alderen trives hun sandsynligvis med 3 amninger (eller flasker) og i 10-12 måneders alderen er 2 amninger eller flasker rigtig fint. Hun vil således ikke blive ved med at være lige så afhængig af brystet som hun er nu. Det er en gradvis proces.
Jeg vil anbefale dig rigtig meget at købe min bog "Helens bog om børn og mad". I den finder du opskrifter, dagsplaner og guides igennem fra de første smagsprøver og til din datter er igang med at spise samme mad som dig. Du kan slå fødevarer op, hvis du bliver i tvivl om, hvad hun må få hvornår og hvordan. Du skal være opmærksom på at få fat i nyeste udgave - der står ny revideret udgave på forsiden :)
Jeg håber, at ovenstående tanker og plan for dagen kan give lidt idé om, hvordan du nu kan få skabt lidt mere struktur og rytme - de faste spise- og sovetider vil naturligt på sigt hjælpe til lidt mere overblik over hverdagen og dermed også give lidt idé om, hvornår du kan være sammen med din kæreste. Det er dog helt naturligt, at du prioriterer din datter, at hun kommer i første række - sådan er det nødt til at være:)
Rigtig meget held og lykke - jeg glæder mig til at følge jeres lille familie!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske