Svar: Introduktion af baby til storebror
6. april 2018
Alder:
15 mdr.
Kære Kris
Tak for dit brev :) Det lyder som om at graviditeten skrider stille og roligt frem, og alt forløber som forventet - dejligt :)
Der er ingen tvivl om, at det vil være en stor omvæltning for storebror, når der kommer en lille ny til, og han pludselig skal dele mor og far med en anden. Og det er helt naturligt at han reagerer allerede nu. Selvom der stadig er 1-2 måneder til du skal føde, så mærker han forandringerne. Han mærker, at du ikke længere bærer ham helt så meget som før, at du begynder at kræve lidt mere selvhjulpenhed fra hans side - at han skal gå selv, spise selv, selv klatre op på sin stol osv. Og han mærker også at pladsen på dit skød er mindre nu, at andre taler om baby, om din mave der vokser osv. Og det er selvfølgelig begrænset, hvor meget han forstår - men han mærker, at der er ændringer på vej.
Dette gør naturligt, at han kan blive ekstra klyngende og have brug for ekstra fysisk kontakt og nærhed. Og det er her vigtigt, at du forsøger at give ham dette, viser ham, at du stadig er der for ham, prioriterer ham og ser ham, så han føler at han stadig har en stor plads i dit hjerte:) Pas må med at sige f.eks. "nu må du lige selv" eller "du må lige vente lidt" eller "gå nu over til far" eller lignende. Hvis han føler, at du afviser ham og skubber ham væk, så vil hans behov for at klynge sig til dig naturligt øges. Derfor er det bedre, at du lige bukker dig ned, giver ham et lille kram, viser ham at du er der og så opfordrer ham til at gå videre selv, prøve selv igen :)
Jeres børn vil blive det man kalder pseudotvillinger, hvilket betyder at der er under 18 måneders forskel mellem dem. Og det giver i sig selv nogle fordele for ham, fordi han ikke vil kunne "vente lidt", eller kunne gøre mange ting selv - han har stadig brug for at du er der og hjælper ham rigtig meget - også når den lille kommer. Så risikoen for at han vil føle sig afvist bliver naturligt mindre, fordi du stadig er nødt til at være der rigtig meget for ham i hverdagen. Han vil ikke kunne sætte sine behov i baggrunden og vil ikke kunne forstå, hvorfor du nogle gange sidder med den lille ny og ikke med ham - og du er nødt til at give ligelig plads til begge børn, så godt du nu kan :)
Det kan nogle gange være en god idé at lave et lille fotoalbum med billeder af ham selv, da han var en baby og hvor han gør nogle af de ting, som du vil gøre med den lille ny og det han oplever at baby gør - hvis du har billeder, hvor han ligger og sover i sin lift, ligger ved brystet og spiser, ligger på puslepuden, leger med en rangle osv. så kan du sætte disse billeder ind i et lille album og kan kikke på dem sammen med ham. Det kan nogle gange hjælpe ham til at se, at han også har været en lille baby.
Nogle børn har også glæde af en babydukke, som de kan putte til søvn, give en sut, klæde af og på, lege at de ammer osv. så han med dukken kan spejle sig lidt i det du gør og lege, at han også har en baby, som han skal passe på :)
Det vil også være rigtig fint, at du læser lidt bøger højt. Netop i 12-18 måneders alderen begynder mange børn at have glæde af at få læst højt. Gerne helt simple billedebøger med billeder af hverdagen. Eller små historier der handler om f.eks. at få en lille baby i huset og hvad baby laver og gør. Det kan nogle gange gøre det lidt mere håndgribeligt for ham, end hvis du med ord forsøger at forklare det.
Måske er der nogle af de ting, som han selv brugte som spæd og baby, som den lille nu skal arve. Han vil naturligt ikke kunne forstå dette - eller forstå, at det har været hans, men du kan godt vise ham, at du vasker babytøj og lægger tøjet frem, gør klar til at babyen kommer og skal bruge tøjet. Der er dog mange af hans ting, som han naturligt stadig vil have brug for og ikke kan undvære, så du kan ikke på den måde forberede ham på, at visse ting skal udskiftes, eller forklare ham, at han skal overgive noget af sit legetøj til den lille ny. Det kan kun gøre ham ked af det, hvis han får en oplevelse af, at du tager noget fra ham... men visse ting kan du naturligt sagtens tale om, at babyen skal bruge.
Men ellers, så er det også vigtigt, at du ikke gør alt for stort et nummer ud af det - netop fordi han jo ikke er ældre end han er. Det er vigtigt, at du lader ham være lille og forsøger at have en hverdag, der så vidt muligt ligner sig selv. Jo mere genkendelighed, jo mere tryg vil han være. Så jo mere ens I kan gøre hans hverdag, jo bedre vil det faktisk være for ham.
Det betyder også, at han godt kan have glæde af stadig at komme i dagpleje eller vuggestue, selvom I får en lille ny. Det kan nogle gange være rigtig rart for ham at komme af sted, fordi det næsten kan virke som et frirum. Det er som sagt svært at forholde sig til at skulle dele mor og far med en anden, at skulle være "den store", når man jo stadig selv er meget lille, og at blive afleveret i dagpleje/vuggestue og opleve en hverdag som ligner sig selv og hvor man træder ind og har den rolle som man plejer at have, kan nogle gange være rigtig dejligt. I modsætning til at skulle være hjemme 24/7.. Men naturligvis skal I også lade ham nyde, at du har barsel, lade ham få lidt ekstra fridage en gang imellem, lade ham opleve kortere dage osv. som det nu kan passe ind i hverdagen for jer alle fire :)
Jeg vil anbefale jer at læse bogen Barn nr. 2, som er skrevet af Lykke Møller Kristensen og Margrethe Brun Hansen. Jeg har også lavet nogle indlæg til bogen. I kan sandsynligvis få fat i den på biblioteket :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske