Svar: Rutiner baby 6 måneder
4. april 2018
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og velkommen til :) Det lyder som om at lillesøster stortrives, og ud fra hendes flotte vægt, så lyder det umiddelbart ikke som om, at hun mangler noget - dejligt:)
Planen og rytmen ser fin og alderssvarende ud. Jeg vil dog anbefale dig, at du begynder at tilbyde hende grøntsagsmos med kød og fisk til frokost, så hun får dette to gange dagligt. Det er godt, hvis hun kan begynde at spise mere af netop disse fødevarer. Dertil kommer, at hun godt må få både risgrød og quinoagrød, men ikke i større mængder. Risgrød indeholder Arsen og Quinoa kan have et højt proteinindhold, og disse to grødtyper bør derfor gives i variation med anden mad.
Det lyder som om, at hun er god til at sidde med mad i hånden og gerne vil sidde og gumle selv. Dette skal du naturligvis udnytte, og du må meget gerne starte hvert måltid med at tilbyde hende mad i hånden. Det gør at hun bliver opmærksom på, at det er spisetid, og når du så følger efter med en ske, så er hun mere parat til at spise skemaden.
Maden må også meget gerne tage mere og mere udgangspunkt i familiemaden, den må meget gerne begynde at smage af mere og også få mere bid. Det er naturligt, hvis hun begynder at have behov for mere variation og nye smagsoplevelser og måske er ved at køre træt i nogle af de retter, som hun har fået meget. Prøv derfor at tage udgangspunkt i den mad, som I selv spiser - og du kan også med fordel variere med lidt mos på glas, så hun på den måde får variation, og det er praktisk og let for jer i hverdagen.
De fleste børn vil i 6 måneders alderen trives med 5-6 amninger/flasker i døgnet, og det lyder også som om, at det passer til jeres datters behov. Som jeg læser din dagsplan, så er hun begyndt at springe amningen før formiddagsluren over og bliver puttet uden mælk på dette tidspunkt - og det er okay, det må du gerne bibeholde, hvis det fungerer godt. Det er dog helt naturligt, at hun har brug for mælk før middagslur, eftermiddag, aften, sen aften og tidlig morgen. Når hun bliver 7 måneder, vil du kunne springe eftermiddagsamningen over og her tilbyde hende et lidt større mellemmåltid, men amning eller flaske før middagslur og især aften og sen aften, vil naturligt blive bibeholdt længe...
Mit forslag til en dagsplan ser lige nu således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød eller øllebrød evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop.
Formiddag 9: Frisk blød frugt i hånden og frugtmos, vand af kop
Puttes til formiddagslur (og må godt springe amningen over her)
Frokost 12: Ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden og du følger efter med lidt grøntsagsmos med kød eller fisk. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl 13 som nu
Eftermiddag 16: Tilbydes frisk blød frugt i hånden og lidt frugtmos, vand af kop og må også meget gerne stadig blive ammet om eftermiddagen.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet mere og mere jeres mad, igen ristede rugbrødsbjæker, agurk, kogte grøntsagsbuketter eller lignende i hånden at gumle på selv, hvorefter du tilbyder mad på ske.. vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl 19.30-20
Sen aften 23: Drømmeflaske
Sover uden mælk til næste morgen tidlig...
Som du kan se, så har jeg kun ændret få ting i dagsplanen, og den ligner meget din plan. Jeg foreslår dog, at du forsøger at bytte om på amning og flaske om aftenen, så du ammer hende, når du putter hende kl ca 20 - og så tilbyder en drømmeflaske sen aften, når hun vågner og virker søgende og sulten der.
Du skriver, at hun nogle gange ammes om aftenen, hvis hun ikke har spist så meget aftensmad, derefter giver I 260 ml på flaske og så ammer du fra begge bryster sen aften - og igen hver anden time natten igennem. Jeg tænker, at der er flere ting som kan spille ind på hendes mange opvågninger.
Det er naturligvis vigtigt, at du sikrer dig, at hun ikke vågner fordi hun er for proppet. Nogle gange kan man i den bedste mening komme til at give barnet for meget mad om aftenen, i håb om at det giver bedre og mere rolig søvn - men det kan faktisk godt virke modsat. Det er en meget stor mængde mælk - 260 ml - efter indtag af både aftensmad og amning og når hun får så meget mælk kan det faktisk godt gøre, at hendes mave arbejder på højtryk for at nedbryde al den føde og at hun derfor sover ekstra uroligt. Derfor tænker jeg, at du skal prøve om du kan "nøjes med" at amme hende om aftenen, før hun puttes og så bruge flasken som et drømmemåltid, der måske kan mætte hende lidt ekstra sen aften.
Det kan godt være, at hun har brug for så stor en flaske, men det kan også sagtens være, at hun vil kunne trives med mindre - og du kan derfor også se, hvad der sker, hvis du "kun" giver hende 200 ml sen aften. Du spørger, om det kan hjælpe med vælling - og umiddelbart tænker jeg, at det nok ikke vil gøre nogen stor forskel. Igen fordi det nok ikke er et spørgsmål om at sikre hende endnu mere i maven... Vælling kan dog nogle gange mætte lidt mere, så for nogle børn har det god effekt. Men hos jer, vil det så være for at forsøge, om hun så måske vil kunne drikke mindre, stadig føle sig mæt men have mindre pres på maven. En flaske vælling kunne måske være på 180 ml og skulle så erstatte nuværende flaske.
Du spørger om overproduktion af mælk kan spille ind - og ja det kan det faktisk godt. Hvis man har overproduktion af mælk, så kan der godt være en ubalance i mængden af vandholdig mælk og den lidt federe mælk - eller det man også kalder formælk og eftermælk. Med den alder din datter har, og så godt som det umiddelbart lyder til at amningen fungerer, så tænker jeg dog, at din datter nu regulerer sit behov rigtig fint og det vil være minimalt, hvor meget det vil påvirke f.eks. hendes søvn nu... Det har til gengæld betydning, hvis hun falder i søvn med dit bryst (eller flaske i munden) eller hvis hun falder i søvn i din favn. Det er vigtigt, at hun falder i søvn i sin seng og forbinder sin seng med stedet, hvor hun sover.
Du fortæller, at I er begyndt at putte hende på eget værelse, og at det har en vis effekt. Det er rigtig fint - det handler sandsynligvis om, at når hun ligger tæt med dig, så kan hun naturligt dufte din mælk og vil derfor naturligt søge brystet ekstra meget. Det er derfor rigtig godt, hvis du kan arbejde på at putte hende i egen seng om aftenen og sen aften, når hun har fået bryst eller flaske, så hun starter nætterne der og også lærer at sove der om natten :) Det er på samme måde en god idé, at du sover med en t-shirt eller lignende på, så hun ikke kan søge brystet og frit tage for sig af mælkebaren. Det er dig der styrer, hvornår hun kan ammes.
Og så er det naturligvis en forudsætning for at kunne undvære mælken om natten, at hun spiser nok hele dagen igennem - ligesom det er en forudsætning for at have lyst til at spise skemaden om dagen, at hun ikke drikker mælk hele natten... Det ene påvirker naturligt det andet. Derfor er det vigtigt, at du forsøger at finde en balance, som sikrer at hun får både grød, mos, vand af kop og den mælk, som hun naturligt stadig skal have.
Jeg håber, at du kan bruge ovenstående lidt videre :)
Rigtig meget held og lykke fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske