Svar: Lillebror på 5,5 mdr.
13. marts 2018
Alder:
5 mdr.
Kære Mor til N
Tak for dit brev og stort tillykke med jeres lille store dreng - og velkommen tilbage, dejligt at høre fra jer igen :)
Det er rigtig flot, at du har kunne amme ham og sikre hans behov - det lyder som om, at jeres lillebror var en stor og sulten dreng fra starten, og han har stadig en rigtig flot vægt! Det lyder bestemt ikke som om, at han mangler noget og derfor ikke som om, at han af den grund sover uroligt...
Du nævner dog, at far skal overtage barslen om en måned, og at du nogle dage vil være væk hjemmefra mellem kl 7.30-15... og jeg tænker derfor, at det er en overvejelse værd, om I skal introducere en flaske. Det er vigtigt ikke at introducere flasken for sent, hvis han skal acceptere den - og med den alder han har og når amningen fungerer så godt som den gør, så kan han faktisk godt risikere at vælge den ægte vare, hvilket man jo ikke kan fortænke ham i - men det vil naturligt gøre det rigtig svært for far at passe ham, når du ikke er hjemme og jeres dreng stadig kun er 6 måneder gammel.
Han vil naturligvis godt kunne blive tilbudt lidt mme af en kop, men flasken har en del fordele. For det første vil han kunne drikke større mængder af en flaske, så mælken vil mætte ham mere. Samtidig vil det at få en flaske, hjælpe ham til at finde roen og koble fra og dermed overgive sig til søvnen og minde om at få bryst. En flaske kan han spise af mere eller mindre i søvne, hvor det at drikke af en kop er afhængigt af, at han er fuldt vågen, og det hjælper ham således ikke til at sove.
Samtidig har flasken den fordel, at den kan gives der, hvor I ønsker at jeres dreng skal falde i søvn. Og det betyder, at I faktisk kan bruge flasken til at vænne jeres dreng til at sove i f.eks. barnevognen om dagen, så han gradvist lærer, at han ikke behøver være i favn først, hvis I fornemmer, at han kan blive uhensigtsmæssigt afhængig af netop jeres favn...
Når jeg ser din dagsplan, så ser det også ud som om, at han tilbydes morgengrød og frokost men ikke aftensmad. Jeg går ud fra, at det skyldes de udfordringer, der har været med mavekneb, og det forstår jeg godt. Jeg tænker dog, at det godt kunne lyde som om, at hans mave måske har brug for lidt mere at arbejde med om natten. Det er naturligt en balance, og jeg anbefaler også, at man ikke starter med skemad om aftenen, fordi det netop kan give ekstra urolig søvn, men nogle gange er det ikke nødvendigvis godt med "kun mælk" i maven. Nogle gange er det at få lidt grød eller mos om aftenen med til at give lidt ro i maven, og da jeres dreng har været i gang med skemaden i lidt tid nu, I fornemmer, at det går bedre med at nedbryde den fastere føde, og da han fysik er en stor dreng, så vil jeg faktisk foreslå jer, at I nu tilbyder ham skemad om aftenen. Det er stadig ikke store mængder, som han skal have, men det vil være fint med f.eks. ½ dl. tre gange dagligt - morgen, frokost og aften.
Det betyder at en dagsplan kan se således ud:
Tidlig morgen 04/05: Ammes og sover videre
Morgen 7-7.30: Tilbydes en lille smule grød, evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop.
Ammes og puttes til dagens første lur ca kl 08 som nu...
Frokost 11: Tilbydes lidt grøntsagsmos og vand af kop.
Ammes - eller flaske - og puttes til middagslur
Eftermiddag 15: Ammes
Sover dagens 3. lur som ofte er dagens korteste lur - 30 minutters lur lyder fint og helt alderssvarende her :)
Aften 18: Tilbydes lidt grød eller grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt (eller evt. flaske, forklaring følger) - og sover videre
Som I kan se, så har jeg et forslag om, at I forsøger med en flaske før middagsluren, for at vænne jeres dreng til at acceptere en flaske og dermed sikre, at jeres dreng så kan blive puttet af far, når mors barsel begynder. Det vil være rigtig fint, at du lige nu fortsat ammer ham før dagens første lur - og når han har lært at tage imod flasken, så kan far også erstatte med flaske her, når du ikke er hjemme. Samtidig vil din krop naturligt ikke kunne håndtere, hvis du lige nu slet ikke ammer fra klokken er 04-05 og indtil kl 15....
En anden mulighed er, at I tilbyder flaske sen aften. Dette for at lære ham at tage imod en flaske, så du stadig kan amme ham om dagen, så længe du er hjemme, men I ved at han vil kunne acceptere flasken, når far overtager barslen... Det giver naturligt dog ikke helt samme rytme og rutine, så det er ikke altid at man blot kan erstatte brystet med flasken i løbet af dagen, selvom han har fået flasken sen aften igennem en periode... Det kan dog nogle gange gøre, at du kan bibeholde amningen før middagsluren lidt længere, det kan derfor forsøges, men jeg kan desværre ikke lov jer at det virker eller at det er nok til at vænne jeres dreng til flaske...
En flaske sen aften, har også den fordel, at den kan gives af far, så du kan gå tidligere i seng og få lidt mere sammenhængende nattesøvn. Samtidig kan modermælkserstatning nogle gange mætte lidt mere end modermælk, og kan derfor godt medvirke til at han måske kan sove lidt mere sammehængende igen.. så I måske kan komme væk fra at han vågner efter 1 time og 45 minutter hele natten igennem, hvis dette skyldes, at han har vænnet sig til at skulle die hyppigt ved brystet, for at få mæthedfølelse i maven...
Du er altså nødt til at gøre dig lidt overvejelser omkring amning og flaskegivning i forhold til at jeres dreng bliver 6 måneder, når far skal overtage barselsperioden og hverdagen skal hænge sammen for jer. Hvad tænker I fremadrettet, hvordan skal hverdagen hænge sammen, også når han bliver 8-12 måneder gammel...
Det er meget fine ritualer I har - det er rigtig godt, at du efter amning putter ham over i egen seng og med beroligende hænder, et stille sssyyy og en sang hjælper ham ind til søvnen. Det er rigtig godt, at han på den måde falder i søvn uden bryst og uden favn. Når han tilbydes en flaske, bør han på samme måde falde i søvn uden flasken - men kan med det samme puttes, hvor han skal sove og få lov til at falde i søvn der - og oplever derfor ikke noget skift mellem favn og sovested. Det er her vigtigt, at I sørger for at elevere hans hovedgærde, så han ikke ligger helt fladt, når han skal sove.
Kan I koble hans tremmeseng til jeres seng? Er det muligt at tage den ene side af tremmerne af og sætte hans seng sammen med jeres - naturligvis sikre sig at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt? Hvis I kan koble hans seng til jeres seng, så giver det mulighed for at du (eller far) kan ligge tæt ved ham, lade han mærke jeres beroligende hænder ligesom når han falder i søvn, men uden at I behøver tage ham op i jeres arme og sove med ham om natten. Han kan på den måde stadig få jeres nærhed og mærke, at I er der - men samtidig lære, at det er helt okay at sove i egen seng, for I er lige ved siden af ham...
I skal naturligvis sikre jer, at hans opvågninger om dagen, hvor han vågner med skrig, ikke skyldes, at han har væske i ørene og vågner af smerter på grund af dette eller måske er ved at få tænder eller lignende, som også kan give smertejag over et par dage... Men ellers er det sådan, at når børn vågner med gråd eller skrig, så skyldes det ofte, at de vågner direkte op fra den dybe søvn. Og derfor vil det være rigtig godt, hvis I kan prøve at stå parat, når I ved at han har tendens til at vågne op, så I med det samme kan hjælpe ham videre ind i søvnen. Det vil sige, at hvis han konsekvent har tendens til at vågne op efter 40 minutter søvn så prøv at nå ud til ham, før dette tidspunkt, stå lidt ved ham, lad ham mærke jeres hænder, tril evt. barnevognen lidt og hjælp ham på den måde videre i søvnen før han når at vågne for meget. Når han vågner med gråd og fra den dybe søvn er han netop ikke færdig med at sove, men har brug for mere søvn.. Vågner han derimod efter 40 minutter og virker glad og veludhvilet, så er situationen naturligt en anden :)
Jeg håber, at du/I kan bruge disse tanker lidt videre :)
Rigtig meget held og lykke fortsat og håber, at også storebror har det godt og trives med at være storebror :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske