Svar: Grød - hjælp til at komme tilbage på sporet
7. marts 2018
Alder:
6 mdr.
Kære M&J
Tak for jeres brev :)
Det lyder umiddelbart som om, at jeres datter har brug for 3-4 dages pause, så hun kommer lidt væk fra det med skemaden... og derefter kan I så forsøge med skeen igen. Der kan være mange grunde til, at hun afviser skeen og protesterer over at få hagesmæk på.. Og hvad der lige er forklaringen hos jer, kan være svært at sige..:)
Nogle gange skyldes det, at vi forældre går lidt for hurtigt igang, så barnet føler sig for presset og derfor lukker munden. Nogle gange er det måske for mange forskellige fødevarer, smage og konsistenser på en gang, andre gange er det for ensformig grød og mos og behov for mere variation og ny smag. Det kan også skyldes, at hun måske er forkølet, eller måske har lidt ondt i halsen. Hun kan have ondt i ørerne, hævede mandler, irriterede slimhinder... sygdom, almen utilpashed osv. kan også gøre, at hun i en periode ikke rigtigt har lyst til at spise.
I fortæller, at hun er nysgerrig efter jeres mad og ofte rækker ud efter denne. Det skal I udnytte, og det vil være rigtig godt, hvis I kan tilbyde hende mad hånden, som hun selv kan sidde med, gumle på, opbløde med spyt osv. Og det vil være super godt, hvis I kan give hende mad i hånden flere gange dagligt, gerne når I også selv spiser, så hun stadig sidder med ved bordet og får lidt fornemmelse for, at det er spisetid. Giv hende brødskorper, agurk, kogte blomkål- og broccolibuketter, en kartoffelbåd fra ovnen osv. så hun får noget at øve sig mundmotorisk på og så hun også træner det at tygge og have maden og forskellig konsistens og smag i munden. Lad hende styre det lidt selv, så hun igen finder det interessant at spise.
Prøv at lade hende variere mellem at sidde i høj stol og sidde hos jer. Hun må gerne sidde på jeres skød, og hvis hun virker interesseret i jeres mad, så lad hende endelig smage dette. Giv hende gerne fra jeres tallerken, så hun oplever at det er jeres mad - udnyt at hun rækker ud og virker til gerne at ville smage.
Når I starter op med skemaden igen, så prøv med den samme grød et par dage og også gerne samme grøntsagsmos, så I ikke varierer alt for meget på en gang. Nogle gange kan det være en fordel at skifte hver 3 dag, så hun løbende får lidt forskelligt, men også stadig får noget hun kender. Det kan nogle gange være en god idé, at du kun udskifter et af måltiderne af gangen, så hun får en kendt grødtype den dag, hvor du forsøger med ny grøntsagsmos og så bibeholder du samme grøntsagsmos den dag, hvor du så prøver med en ny grødtype... Du kan også bibeholde samme grødtype, men variere mellem frugtmos og bærmes som topping, så grøden er noget hun kender, men frugtsmagen varierer...
Hvis hun protesterer meget over skeen, så kan det være en god idé at gå tilbage til at bruge en af de små babyskeer i silikone, som ofte er gode i starten. Og det kan faktisk også være en god idé, at du laver en agurke-ske. Det vil sige, at du kan prøve at lave en ske ud af en agurk og give hende grød med den. Netop fordi hun er glad for at gumle på noget, så kan det at blive madet med lidt grød på en agurk, - fremfor på en metal eller plastikske - nogle gange have effekt. Du kan således dyppe agurken i grøden og lade hende sidde og sutte det af, dyppe den igen og hun kan atter sidde og sutte grøden af agurken - og på den måde finde ud af, at det faktisk er ret godt at spise grød, og derfra kan du så introducere en rigtig ske igen.
Det kan også nogle gange være en god idé at forsøge med mad fra glas og færdiglavet babygrød. De færdige produkter har ofte en mere lind konsistens og en sød smag, som mange børn rigtig godt kan lide.. og det vigtigste er, at hun stille og roligt forbinder det at spise med noget hyggeligt og rart :)
Du skal også være opmærksom på, at du så vidt muligt ikke skal amme hende før hun tilbydes skemad, men skal tilbydes skemad, og vand af kop - og så først ammes, når hun puttes. Det betyder, at en dagsplan hos jer i løbet af et par dage kan se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre.
Vågner og dagen begynder
Morgen 8: Frisk frugt i hånden og du følger efter med en lille smule grød, frugtmos som topping, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur ca 9.30
Frokost 12: Ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden og du følger efter med en lille smule grød, lille variation i forhold til morgen eller hun tilbydes her lidt grøntsagsmos, vand af kop
Ammes og puttes til middagslur - måske kl 13 - det afhænger af, hvor lang formiddagsluren er, og hvad tid den ligger
Eftermiddag 16: Ammes
Sover evt. dagens 3. lur eller den begynder måske at kunne blive sprunget over
aften 18: Ristede rugbrødsbjælker, agurk, kogte grøntsagsbuketter, en kartoffelbåd eller lignende i hånden og du følger efter med lidt grøntsagsmos. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca 19.30-20 - tidspunktet variere lidt efter, hvorvidt hun har sovet powernap om eftermiddagen eller sproget denne over
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt og sover videre
Midt nat 03: Ammes kortvarigt - gradvist skal denne amning trappes ud i takt med at indtaget af mad øges om dagen.
Selvom jeres datter lige nu ikke spiser ret meget skemad, så er det vigtigt, at du ikke øger hendes indtag af mælk unødigt. Det er vigtigt, at hun stadig ammes og får sit mælkebehov dækket, men hun skal ikke drikke så meget mælk hos dig, at det fjerner lysten til at spise rigtig mad. Jeg håber at ovenstående plan giver lidt idé om, hvordan dagen kan skrues sammen :)
Rigtig meget held og lykke - og fortsat god appetit! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske