Svar: Håndmad?
6. marts 2018
Alder:
7 mdr.
Kære Lene
Tak for dit brev :)
Det er en rigtig god idé at tilbyde jeres datter mad i hånden, som hun selv kan øve sig i at putte i munden, side og gumle, gnaske på og opbløde med spyt. Det er både med til at øve hendes hånd-øje-koordination, men også med til at styrke hendes mundmotoriske udvikling. Hun lærer at fornemme mad i forskellige konsistenser, hun lærer hvor langt ind i munden hun kan komme maden, uden at hendes brækrefleks stimuleres, hun får også fornemmelse for forskellig smag, og det er samtidig med til at øge hendes bevidsthed om, at det er spisetid - så generelt er det super godt med mad i hånden.
MEN, man skal naturligvis være opmærksom. For små børn kan meget let få bid stykker af, og det kan være farligt, da det kan sætte sig fast i halsen. Derfor må hun heller ikke være uden opsyn, når du giver hende mad i hånden, som hun kan sidde og gumle på.
Du skal være meget opmærksom på ikke at tilbyde hende hårde fødevarer. Det gælder f.eks. gulerod. Hun får meget let bid stykker af og kan ikke tygge det, hvorfor det kan sætte sig fast i halsen. Før hen i tiden anbefalede man kolde stykker rå gulerod, når børn var ved at få tænder - men det frarådes i dag. Hårde fødevarer som rå gulerod, nødder og lignende anbefales nu først ved 3 års alderen. Man har gennem tiden fået flere børn henvist til sygehuset, fordi de havde fået f.eks. gulerod "galt i halsen".
Vil du give din datter gulerod at gumle på, så bør du derfor sikre dig, at den er kogt ret blød - hellere kogt lidt for meget end for lidt :)
Pas også på med skræl - det kan være f.eks. æblebåde eller pærebåde med skræl. Skrællen kan også sætte sig fat i halsen, når barnet spiser det. Samtidig er æbler og pære ofte også meget hårde, og der kan også knække stykker af. Det kan derfor være bedre at forsøge sig med blødere frugt som f.eks. appelsinbåde, mandarinbåde eller ligende.. måske et stykke meget modent melon, som du evt. kan hjælpe hende med at holde, imens hun sutter og gnasker...
Jeg anbefaler også ristede rugbrødsbjælker. De laves i ovnen og får en hård skorpe, som er dejlig mod gummerne, men er stadig bløde i midten, så de er lette at opbløde med spyt og dermed gnaske på - uden at de på samme måde sætter sig fast i halsen. Samtidig er de med til at vænne hende til rugbrødssmagen. Du kan også prøve med forskellige brødskorper, tvebakker og lignende, men de er naturligt lidt mere hårde... hun kan også prøve med skorpen af et franskbrød...
Kogte grøntsagsbuketter som kogte stykker blomkål eller broccoli kan også forsøges. De skal også koges bløde, så hun kan arbejde med dem i munden. Og du må også meget gerne lave forskellige grøntsagsbåde i ovnen. Det kan være kartoffelbåde eller både af forskellige rodfrugter. De kan være penslet med lidt olie, før du bager dem - det kan I f.eks. alle sammen spise til aftensmad, og hun kan sidde med en kartoffelbåd i hånden og på den måde også opleve at spise det samme som I andre.
Brødhapsere vil mange børn først være parate til i 8 måneders alderen, og det kan i starten være en god idé at hjælpe med at komme hapsen ind i barnets mund. Forsøg at placere brødhapsen i siden af munden, så hun med det samme kan tygge sammen på den og derfra synke den. Det er rigtig svært at spise mad i stykker - det er både svært at føre det til munden og også svært at få det placeret rigtigt i munden, bearbejde det til en konsistens, der passer med at det kan synkes... det kræver rigtig meget øvelse.
Derfor vil det være rigtig godt, at du stadig giver hende masser af grød og mos, men du må dog meget gerne mose grøntsagerne med en gaffel, så der er lidt mere bid og tyggemodstand. Du må også meget gerne give hende små bidder af indmaden af en frikadelle eller lignende ind i munden, så hun øver sig i at tygge mere rigtig mad, mad i mindre stykker - men mos ved siden af vil stadig være rigtig godt.
Du må gerne give hende mad i hånden, som hun kan sidde og gumle på - imens du så hjælper med en ske og sikrer, at hun får spist lidt ekstra og bliver mæt nok :)
Det kan nogle gange være praktisk med et frugtnet eller frugtfeeder, babyfeeder, som I også har - men det giver naturligt ikke helt samme oplevelse og læring som at sidde med maden direkte i hånden. Prøv derfor at finde en balance mellem, hvornår I gør det ene og det andet :)
Det er naturligt, at børn nogle gange får maden lidt forkert sunket, så de begynder at hoste og sprutte, når de spiser. Det kræver som sagt øvelse - og øvelse gør mester. Det er også sådan, at børn meget ofte selv vil kunne hoste maden op, hvis de har fået den galt i halsen - det er naturligt ubehageligt for barnet, men det er en beskyttende refleks at barnet hoster, fordi maden så kommer op forrest i munden. Her kan barnet så enten synke maden igen eller spytte den ud.
Du skal servere mad, som passer til din datters alder og udvikling og som sagt have hende under opsyn. Og du skal forsøge at tage det roligt, hvis du oplever at hun "fejlsynker" - du er nødt til at se om ikke hun er i stand til at klare det selv. Netop hvis du servere blød mad, som er eftergiveligt i konsistensen, så vil det normalt ikke kunne skade din datter. MEN, det er klart, at hvis hun virkelig fejlsynker og vejrtrækningen stopper, så skal du naturligvis kunne reagere - og det kan være en god idé at tage et førstehjælpskursus.. Det tilbydes i visse kommuner til forældre, nogle mødregrupper vælger at arrangere det privat, og man kan også tilmelde sig kurser via f.eks. LOF og lignende...
Så når du spørger, om du skal være bekymret for om hun får det galt i halsen, så vil svaret være et "ja til dels" - du skal servere mad som passer til hendes alder og udvikling, du skal give hende mulighed for at øve sig og blive gradvist bedre til at spise selv, men du skal naturligvis være bevidst om, at hun kan få maden galt i halsen, og at det kan være en god idé at vide, hvad du så skal gøre i den situation...
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre :) Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske