Svar: D-vitamin til adopteret pige
3. maj 2005
Alder:
12 mdr.
Kære Janne
Ja din datter bør tilbydes ekstra D-vitamin. Nu ved jeg ikke hvor gammel hun er, men mon ikke hun kan tygge en børnemultivitamin tablet.
Mørk hud kan danne samme mængde D-vitamin som lys hud, men det tager 3-6 gange så lang tid. Så selv om din lille pige nu lever på dansk vis, skal hun for en sikkerheds skyld have D-vitamintilskud. Det er formentlig ikke alle adopterede børn med mørk hud, der har behov for det, men i tvivlstilfælde må man hellere give det til for mange end for få.
En vitamin tyggetablet indeholder 10 mikrogram D-vitamin, som vil dække hendes behov.
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske