Svar: Sushi til børn
3. maj 2005
Alder:
13 mdr.
Kære Anja
Sundhedsstyrelsen anbefaler ikke sushi til børn før de er forholdsvis gamle (5-6 år). Rå fisk kan indeholde parasitter (rundorme), der kan overleve, når de spises af mennesker. I kroppen kan rundormene trænge ud af tarmsystemet og ind i bughulen, så man kan få bughindebetændelse. Derfor skal rå fisk forarbejdes sådan, at parasitterne dræbes, inden man spiser fisk.
Fisk kan også være forurenet blandt andet med dioxin og kviksølv, men der er fangstforbud der, hvor forureningen er størst. Fødevarestyrelsen vurderer, at sundhedsgevinsten ved at spise flere og varierede fisk er mærkbart større end risikoen ved forurening.
Dog bør kvinder der planlægger graviditet, er gravide eller ammende samt børn under 14 år holde igen med med større portioner af rovfisk: tun, rokke, helleflynder, oliefisk(escolar), sværdfisk, sildehaj, gedde, aborre og sandart. Børn under 3 år må højst få 25 gram om ugen. Dåsetun har dog generelt et lavere indhold af kviksølv, idet dåsetun typisk er fremstillet af små tunfisk, som dermed ikke har ophobet så meget kviksølv.
Når man anvender rå fisk, for eksempel råmarineret og gravet laks samt fisk i sushi-retter, skal fisken have været frosset ned i et døgn ved minus 20 grader for at dræbe eventuelle snyltere (parasitter og orm), der eventuelt kan være i fiskekødet. Og selv om man gør dette, så anbefales det stadig ikke til små børn.
Når alt det er sagt, så er det dog også vigtigt at sige at fisk jo også er sundt og vigtigt. Fisk er sundt, fordi de indeholder nogle sunde fiskeolier (omega-3 fedtsyrer), D-vitamin, jod og selen. Ved at spise fisk nedsætter man risikoen for blandt andet hjerte-karsygdomme. Det er derfor fortsat vigtigt at spise fiske og også at give sit barn fisk, det skal bare være i passende mængder og det skal ikke være rå fisk.
Håber dette skabte lidt overblik:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske