Svar: Yoghurt - med eller uden frugt
25. februar 2018
Alder:
15 mdr.
Kære Kris
Tak for dit brev :)
Det anbefales, at du som udgangspunkt giver din dreng neutrale produkter som neutral yoghurt, tykmælk, A38 og lignende, og så selv søder det med frisk frugt, frugtmos og/eller bær.
Fødevarestyrelsen skriver:"Surmælksprodukter med frugt bør begrænses, fordi de har et højt indhold af sukker og mere er dessert end rigtig mad". Altomkost.dk.
Det anbefales, at du som udgangspunkt tilbyder din dreng surmælksprodukter af letmælkstypen, med den alder han har nu. Det vil sige i 1-2 års alderen. Det betyder surmælksprodukter med 1.5% fedtindhold. Produkter med højt proteinindhold, som f.eks. skyr, fromage frais, ymer og ylette bør tidligst gives, når din dreng er 2 år gammel og indgå som del af en varieret kost.
Hvis du vælger at tilbyde ham yoghurt med frugt, så vil jeg anbefale dig, at du tjekker indholdsdeklarationen og sikrer dig, at sukkerindholdet er lavere end 10g pr 100 gram. Jeg mener at blandt andet Arla Yoggi lever op til kravene om lavere sukkerindhold og 1.5% fedtindhold... men du kan sikkert også finde andre produkter :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, - fortsat god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske