Svar: Lur 13 mdr
12. september 2017
Alder:
13 mdr.
Kære Laila
Tak for dit brev :) Jeg vil naturligvis gerne dele lidt tanker med dig.
De fleste børn vil, når de er mellem 12-18 måneder gamle, begynde at kunne nøjes med en lur dagligt. Det betyder, at de gradvist trapper ud af formiddagsluren og i stedet begynder at sove en lidt længere middagslur midt på dagen. Og du skal naturligvis sikre dig, at din dreng ikke protesterer mod at blive puttet, fordi han ikke er træt nok og begynder at have brug for en lur og ikke længere to :)
Derudover er det vigtigt, at du forsøger at følge en fast rytme hele dagen igennem. Det er blandt andet vigtigt, at han starter dagen til samme tid hver dag, uanset om det er hverdag eller weekend. Jo mere fast hans stå op tidspunkt er, jo mere vil resten af dagen følge efter,. Det er vigtigt med faste spisetider og faste sovetider, så hans indre ur fornemmer behov for mad, når det er spisetid og så han føler sig parat til at sove, når du putter ham....
Du bør forsøge at følge samme rytme, når han er hjemme, som han har i vuggestuen. Det er vigtigt, at du ikke ændrer på rytmen i weekenden. Der skal dog være plads til, at han i vuggestuen måske stadig har brug for to lure og derfor sover mere, end han måske gør derhjemme. Det kan godt gøre ham ekstra træt at være der, fordi der sker rigtig mange ting i hverdagen og derfor kan han godt have brug for de to afbræk som lurene giver ham, uden at han har samme behov i weekenden. Du må derfor forsøge at vurdere, om han derhjemme måske skal nøjes med en lidt længere lur... Men spisetider osv. bør være det samme.
Du skriver, at du går med barnevognen og til sidst bliver du nødt til at tage ham op, og "det hjælper ikke at prøve at lægge ham ned igen". Det lyder derfor som om, at du lægger ham i barnevognen, når han skal sove. Og det kan godt være dette, som han protesterer imod. Jeg vil derfor foreslå dig, at du lader ham sidde op, når du triller ham en tur. Start med at sætte ham op, lade ham kikke på verden, tal om de ting, som I kører forbi, lad ham opleve, mærke vinden i ansigtet osv. Han skal naturligvis have sin barnevognssele på, han skal have ryglænet bag sig så han kan læne sig tilbage og slappe af, når han bliver træt - men du skal ikke lægge ham ned, før han tydeligt er parat. Og så skal du her lægge mærke til klokken, og hvornår han er parat til at sove. Det kan give lidt idé om, hvornår du måske skal putte ham til lur :)
Det kan også være en god idé, at du giver ham en rosinbolle, lidt frugt eller lignende i hånden, som han kan sidde og pille i og sutte på.. Det kan virke næsten meditativt at sidde med noget og han kan på den måde måske lettere finde ro og overgive sig til søvnen :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske