Svar: Slut med natamning
21. august 2017
Alder:
7 mdr.
Kære Dorthe
Tak for dit brev og velkommen til :) Og tak for dine søde ord om min brevkasse, og de svar som jeg har givet andre. Dejligt, at du har kunne bruge dem hidtil :)
Det lyder som en rigtig god idé at få trappet ud af antallet af amninger - ikke bare om natten, men faktisk også om dagen - og jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig.
Det er en forudsætning for at kunne sove igennem om natten, at jeres datter får både mad og væske nok i løbet af dagen. Og nu hvor hun er knap 7 måneder gamme, så skal hun tilbydes skemad flere gange dagligt, spise både grød og mos, tilbydes mad i hånden, drikke vand af kop og det vil være passende med 4 amninger i døgnet. Jeg anbefaler, at disse fire amninger ligger tidlig morgen, før middagslur, aften og sen aften. Det betyder, at hun ikke længere skal ammes om formiddagen eller om eftermiddagen og ej heller midt nat.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre. Må gerne komme over og sove videre ved siden af dig, ligesom hun gør nu :)
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frugtmos og frisk blød frugt i hånden, vand af kop.
Puttes til formiddagslur - og skal IKKE ammes først
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk og lignende i hånden, som hun selv kan gumle på. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur - måske kl 13-13.30 - det afhænger af, hvor lang formiddagsluren er og hvor sent den ligger.
Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos som topping, frisk blød frugt i hånden og vand af kop.
Skal ikke længere ammes eftermiddag og powernappen springes ofte også over. Du kan dog godt vælge at bibeholde amningen her i en periode, hvis det en overgang kan gøre, at hun så lettere kan undvære brystet om natten. Men fremover, bør hun ikke ammes eftermiddag.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk. Udgangspunktet er de grøntsager, og den mad, som I andre spiser, så hun gradvist vænnes til mere og mere familiemad. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt, og puttes igen i egen seng, hvor hun så sover til næste morgen tidlig, hvor hun ammes igen.
Du fortæller, at din datter ikke rigtig har nogen fast rytme om dagen, og det er vigtigt, at du forsøger at hjælpe hende til dette nu. Det gør du blandt andet ved at vække hende om morgenen, hvis ikke hun vågner af sig selv, så dagen altid starter til samme tid. Jo mere fast stå op tidspunkt hun har, jo mere vil resten af dagen følge efter, så hun også sover formiddagslur og middagslur til nogenlunde faste tider hver dag - og på samme måde skal hun også have faste spisetider.
Den faste rytme er vigtig, fordi den er med til at påvirke hendes indre ur og dermed hendes fornemmelse for sult/mæthed, søvn og behov for aktivitet. Det vil hjælpe hende til at spise mad nok og få søvn nok, og det sikrer at hele dagen ikke skrider for jer, men så hun faktisk når at få sit behov dækket hele dagen igennem, så hun ikke behøver søge det om natten :)
Det vil være rigtig godt, at du nu sætter hende i den høje stol, når det er tid til at spise, så hun kan sidde med ved bordet sammen med jer andre, så I på sigt spiser sammen alle sammen. Derfor er spisetiderne i min dagsplan også lavet sådan, at de passer nogenlunde med, hvornår du selv måske spiser morgenmad, frokost og aftensmad.
Det er helt normalt, at hun efter ca 10 minutter bliver træt i kroppen og derfor falder til siden eller fremad. Når hun bliver for træt, så tager du hende ud af stolen og lægger hende på gulvet. Hun skal ligge på maven dagligt, så hun får styrke i ryg og nakke til at kunne sidde. Og stille roligt vil hun så kunne sidde i længere og længere tid af gangen og vil nyde også at kunne sidde i sin stol og følge med i, hvad du laver :)
Det vil være dejligt for hende med mad i hånden. Det kan være ristede rugbrødsbjælker, agurk, bløde frugtbåde, kogte stykker blomkål og broccoli, en kartoffelbåd fra ovnen eller lignende. Det styrker hende mundmotorisk, det gør opmærksom på at det er spisetid, det lærer hende noget om konsistens, temperaturer osv. Det er rart, hvis gummerne klør og det er dejligt for hende at have en fornemmelse af at spise selv. Hun kan starte hvert måltid med mad i hånden, og du kan også slutte af med mad i hånden.
Det vil være rigtig godt, hvis hun nu tilbydes 2 grødmåltider (morgen og eftermiddag) og 2 grøntsagsmåltider dagligt (frokost og aften), ligesom hun skal begynde med kød og fisk i sin grøntagsmos nu. Det vil være fint med frugt formiddag og eftermiddag og frugt kan også bruges som topping på en grød, fordi det fremmer jernoptagelsen.
Hun behøver ikke spise store mængder af gangen. Det er super fint, hvis hun kan spise 3/4 dl. og drikke vand af kop og gumle på lidt mad. Du skal lige nu ikke fokusere på mængden men mere på, at du nu skal skabe en fast rytme med mange små måltider dagen igennem, og det er vigtigere at hun spiser lidt og tit end få og store portioner.
Når du stopper med at amme hende om formiddagen, så betyder det at hun nu skal lære at falde i søvn uden at få bryst først - mellemmåltidet erstatter den amning, og hun lærer en ny rutine. Det er samtidig også en god idé, hvis du om aftenen kan begynde at putte hende før hun sover helt. Hun skal stadig ammes, før hun puttes til natten, men det er vigtigt, at hun ikke falder i søvn med brystet i munden eller falder i søvn i din favn. Det er vigtigt, at hun lærer at forbinde sin seng med stedet, hvor hun skal sove. Hvis hun falder i søvn i din favn og flyttes sovende til sin seng, så vil hun vågner op og være utryg ved, at hun ligger et andet sted, og vil have svært ved at sove videre, uden at du så igen tager hende op i din favn eller tilbyder brystet. Derfor skal hun lære at forbinde sin seng med stedet, hvor hun sover.
Mange børn har i 6-7 måneders alderen en opvågning om aftenen efter putning, hvor de har brug for brystet igen. Her kan du forsøge at amme hende af to omgange - det vil sige amme hende, skifte hende, amme hende igen og først derefter putte hende. Det kan nogle gange gøre, at den opvågning kan undgås.
Derudover vil det være godt, hvis du kan amme hende fra begge bryster sen aften, så hun er fyldt godt op med mælk der - og hvis og når hun så vågner om natten, så må du i første omgang forsøge at hjælpe hende videre i søvnen med dine hænder, kærtegn, beroligende ord osv. men i sengen og ikke i din favn.
Hvis det ikke er tilstrækkeligt, og hun tydeligvis har brug for brystet, så må du give hende brystet, men det er vigtigt, at du så forsøger at afkorte amningen mere og mere, så hun ikke fyldes med mælk. Det vil sige, at du skal give hende brystet, lade hende die et par minutter, og derefter skal du så forsøge at lirke brystet ud af munden på hende. Til at begynde med vil hun blive irriteret og søge efter brystet igen, så giver du det til hende igen, lader hende atter sutte lidt, men lirker så brystvorten ud af munden igen.
Du skal sandsynligvis gentage processen flere gange, men det er helt fint. Stille og roligt skal hun gerne begynde at acceptere, at hun ikke brystet i munden for at sove, og så vil du forhåbentlig opleve, at hun slipper, triller om på siden og sover videre der. Og her vil det være en rigtig god idé at du flytter hende over i hendes egen seng, hvor hun så skal sove, fordi hun så kommer på afstand af dig og dermed lidt væk fra "mælkebaren".
Samtidig med at du lirker brystet væk, så vil det være godt, at du sætter en klud i stedet, holder hende i hånden, kærtegner hendes hår, vugger hende lidt ved at holde din hånd på hendes hofte osv. så hun på sigt netop kan beroliges med disse kærtegn, men uden at have behov for brystet. I starten vil hun måske have behov for lige at komme over til dig, for at sove videre - uden brystet - men stille og roligt vil hun kunne blive i sin seng, og du vil kunne berolige hende med samme klud, kærtegn osv. imens hun ligger, hvor hun fra starten er puttet.
Nogle familier kobler tremmesengen til forældresengen. Fjerner tremmerne fra den ene side og sætter sengene sammen. Du skal naturligvis sikre dig, at det er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. På den måde kan jeres datter blive puttet i egen seng og forbinde sin seng med stedet, hvor hun sover, samtidig med at du kan give hende nærhed, berolige hende og lade hende mærke at du er der - uden at du står op, begynder at gå rundt med hende eller lignende.
Hvis det er svært for dig, så kan du naturligvis også vælge at sove i et andet værelse og lade far tage over, når du har ammet sen aften. Far dufter ikke af mælk og kan naturligt give sammen nærhed, tryghed og ro - han kan det hele, bare ikke amme. Far skal helst ikke begynde give for meget vand om natten. Det er ikke meningen, at jeres datter skal vænnes til at drikke vand om natten, det er meningen, at hun skal lære at sove igennem uden at få noget, og netop få sit behov dækket hele dagen igennem.
Jeg vil anbefale dig rigtig meget at læse to af mine bøger "Helens bog om børn og søvn". I den kan du læse meget mere om afvænning af brystet om natten. Og så min bog "Helens bog om børn og mad". I den finder du opskrifter, dagsplaner osv. og guides igennem måned for måned, så jeres datter får den mad, som hun har behov for og er parat til :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske