Svar: Brød og pålæg
18. juni 2017
Alder:
7 mdr.
Kære Kris
Tak for dit brev :)
Hvis din dreng kan tygge og mundmotorisk er parat til at spise brødhapsere, så må han gerne få dette nu.
Det anbefales, at du vælger brød, som indeholder fuldkorn, men som ikke indeholder hele kerner. Du bør vælge brød, som "ligger tungt i hånden", når du holder det, og du kan med fordel gå efter fuldkornsmærket. Du skal være opmærksom på, at du godt kan finde lysere brødtyper, som stadig indeholder fuldkorn. Fra 8 måneders alderen anbefales det, at ca. halvdelen af det brød du tilbyder ham bør være rugbrød og fuldkornshvedebrød - resten bør være de lysere typer.
Selvom han gerne må få gluten, så er det også godt, hvis du tilbyder ham brød som ikke indeholder alt for meget gluten. Du kan f.eks. give ham rugbrød og havregrynsboller. Indholdet af gluten er lavt i rug og havre. Det er derfor, du med fordel også kan give ham f.eks. øllebrød og havregrød nu :)
Det er vigtigt, at han stadig får grød og grøntsagsmos, ligesom han også skal tilbydes frugt og bær flere gange dagligt. Det er svært at energiberige maden tilstrækkeligt, hvis han kun får mad i stykker - du kan energiberige grød og mos ved at tilsætte mme og fedtstof af forskellige slags. Derfor vil det være rigtig godt, at du supplerer hans brødhapsere med grøntsagsmos, ligesom du med fordel kan bruge grøntsagsmos som smørbart pålæg. Du kan lave grøntsagsmos selv, eller du kan bruge babymos fra glas og smøre det på brødet.
Han må også gerne få leverpostej, smørbar torskerogn, sildepostej, makrel, smøreost og lignende. Det kan være en god måde at sikre ham variation på. Hvis der indgår fedtstof i pålægget behøver du ikke komme ekstra fedtstof på brødet, men hvis pålægget er uden fedtstof, bør du komme fedtstof på brødhapserne under pålægget, så længe din dreng ikke er ældre.
Det er rigtigt, at smørbart pålæg, eller pålæg generelt, ofte indeholder meget salt - og derfor kan det være en god idé at lave pålæg selv. Hvis du har en god fiskehandler i nærheden, kan du måske lave en aftale med ham/hende om at lave en fiskefars uden tilsat salt eller andet, som du så kan lave pålæg, fiskefrikadeller og lignende af...
Du kan med fordel også bruge rester fra aftensmaden. Du kan f.eks. godt koge kylling, hakke det meget fint og blande det med f.eks. avokado og smøre det på brøddet.
Når du handler kan det være en god idé at gå efter nøglehulsmærket. Det sikrer dig, at der er sparet på fedt, sukker og salt...
Generelt vil det være rigtig godt, at I begynder at spise den samme mad, at de råvarer som du selv bruger i madlavningen, dem får jeres dreng også. Naturligvis serveret i en konsistens, som han kan kapere. Jo mere variation du kan give ham jo bedre :)
Jeg vil anbefale dig meget min bog "Helens bog om bør og mad". I den finder du opskrifter, dagsplaner, kan slå fødevarer op, hvis du er i tvivl om, hvad han må få osv.
Rigtig meget held og lykke - og fortsat god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske