Svar: Dagsrytme - hvornår?
6. juni 2017
Alder:
5 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og fine spørgsmål omkring rytme - og dejligt at høre, at du har kunne bruge mine tidligere svar :)
Det er flot, at du stadig ammer. Jeg ved, at I har haft en hård start for både mor og barn og amningen har ikke været let. Jeg kan godt fornemme, at amningen har betydet meget for dig, og du har kæmpet for at det skulle lykkes, så når du skriver "trods mange udfordringer fuldammer jeg stadig", så har det krævet en del mere, end det lige lyder til...
Jeg tænker dog, at det vil være rigtig godt, hvis du begynder med noget skemad nu. Jeres dreng spiser hyppigt ved brystet. Du fortæller at han den sidste måned til halvanden har haft brug for brystet for at sove og undervejs i søvnen - og det lyder for mig som om, at han har brug for mere mad. Han nærmer sig også de 6 måneder, og det er faktisk vigtigt, at du ikke kommer i gang for sent. Du kan godt risikere at springe det vindue over, hvor han egentlig er parat, så det pludselig bliver svært at få ham til at spise tilstrækkeligt.
Det er rigtig fint, at du gerne vil give ham mad i hånden og lade ham undersøge maden på egen hånd, gumle, gnaske, opbløde med spyt - og være en del af den proces som gradvist gør ham i stand til at spise mere og mere rigtig mad. Men du bør ikke udelukkende gå igang med BLW. Du bør give ham mad i hånden samtidig med, at du også giver ham skemad - altså grød og mos.
Selvom din dreng måske godt kan finde ud af at sidde med noget i hånden, føre det til munden, sutte og gumle, så er det naturligt stadig rigtig svært for ham at koordinere sine bevægelser og svært at få nok at spise, hvis han kun får mad på denne måde. Det er også svært at energiberige mad i stykker på samme måde, som du kan energiberige grød og mos - små børn har brug for rigtig meget energi, og det skal komme fra maden. Derfor skal der tilsættes fedtstof og mælk (mm og mme) til hjemmelavet grød og mos.
Sundhedsstyrelsen anbefaler på nuværende tidspunkt ikke Baby Led Weaning, netop fordi der mangler dokumentation for, at barnets næringsbehov kan blive tilstrækkeligt dækket, og det er heller ikke tilstrækkeligt belyst, hvad risikoen er for fejlsynkning og kvælning.
Og så er netop introduktion af skemad en del af svaret på det du spørger om i dag - hvordan får du skabt en god rytme for ham. En god rytme skabes netop ved at give ham faste sovetider, faste tidspunkter for aktivitet og leg - og faste spisetider. Omkring 6 måneders alderen vil det være rigtig godt, at han kommer op til nogenlunde samme tid hver morgen, så han tilbydes morgengrød til fast tid. Tidspunktet i starter dagen på har betydning for resten af dagens forløb. Og hvis I starter dagen, så han f.eks. fast får morgengrød kl 7.30-8, så vil resten af dagen stille og roligt begynde at følge efter. Det vil sige, at han stille og roligt vil begynde at kunne sove formiddagslur og middagslur på samme tid, ligesom han vil spise sine mellemmåltider, hovedmåltider osv. fast hele dagen igennem.
Når man forsøger at skabe en fast rytme med nogenlunde faste spisetider, sovetider og aktivitetstider, så påvirker man barnets indre ur - og dermed begynder barnet selv at få en indre fornemmelse for, hvornår det er træt og har brug for at sove - og derfor netop er parat til at sove, når man putter (så putningen lykkes). Ligesom barnet begynder at få en fornemmelse for sult og mæthed - og dermed er parat til at spise, når man tilbyder barnet mad - og så man sikrer, at barnet får alle fødevarer i løbet af dagen og ikke kommer i underskud, at tiden ikke "skrider" for en...
Nogle familier vælger at have en "Go with the flow" rytme, hvor man lader barnet styre fuldstændig selv, hvad behovet for søvn og mad er. Og nogle gange kan man godt vælge at lade barnet styre tingene.. men vælger man dette, så skal man indstille sig på at være hundrede procent fleksibel. Så skal døgnet indrettes efter barnets behov - hvilket betyder at man f.eks. vælger at blive hjemme, fordi nu er barnet faldet i søvn ligesom man skal acceptere at barnet måske ikke går i seng før kl 23, fordi det har sovet en lang lur først på aftenen ... Og man skal være meget opmærksom på, at barnet hele tiden får sit behov for både mad og søvn dækket tilstrækkeligt.
Du efterspørger rytme og du spørger også om amning når han skal sove og undervejs i søvnen kan gøre, at hans rytme bliver ødelagt.. og svaret er både og.
Det vil være rigtig godt, at du forsøger at arbejde på en rytme, hvor han tilbydes skemad, når han vågner sammen med vand af kop og så får mælk som en fast del af sin lur. Det giver god plads i maven til begge dele, så hans behov for mad og mælk/væske bliver tilstrækkeligt dækket. MEN, det er vigtigt, at han ikke falder i søvn med brystet og det er vigtigt, at du ikke bruger brystet til at holde ham sovende med...
Han skal stadig ammes 6-7 gange i døgnet, men han skal ikke fyldes med mælk - for så har han ikke plads til mere sufficent mad i maven. Mælkeindtaget skal gradvist skrues ned og antallet af amninger gradvist trappes ned, samtidig med at han skal tilbydes flere og flere måltider - men du skal stadig amme meget og du må meget gerne amme til han er 1-2 år gammel! Så længe både du og han trives med det. At du starter med skemad nu betyder ikke, at du ikke skal amme mere - han skal både have skemad og bryst.
Og faktisk tænker jeg, at det netop vil hjælpe på hans mave, hvis du begynder at give ham grød og mos ved siden af brystet...
Mit forslag til en dagsplan lige nu ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre og får evt. en ekstra lille amning, når dagen begynder
Formiddag 9-9.30: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11-11.30: Tilbydes lidt grød, vand af kop. Og må gerne sidde og sutte på lidt bløde frugtbåde også...
Ammes og puttes til middagslur, måske kl 13 - det afhænger af, hvor lang formiddagsluren er
Eftermiddag 16: Ammes
Sover dagen 3. lur som ofte er den korteste lur
Aften 18: Tilbydes lidt mos, vand af kop. Og må her gerne sidde og sutte på lidt agurk eller lignende imens...
Ammes og puttes til natten ca kl 20
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt
Midt nat: Ammes x 1 og sover videre
----------
Og når han så bliver 6 måneder, så kommer der flere skemåltider til, samtidig med, at han stadig bliver ammet:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre
Morgen 7.30: Tilbydes lidt grød, evt. med lidt frugtmos som topping, frisk blød frugt i hånden, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Tilbydes frugtmos, frisk blød frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30: Tilbydes lidt øllebrød eller grøntsagsmos - og der begyndes med kød og fisk i grøntsagsmosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk og lignende i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Tilbydes frugtmos og frisk blød frugt i hånden, vand af kop. Ammes også stadig om eftermiddagen
Powernapper måske - eller den springes evt. over
Aften 18: Tilbydes grøntsagsmos og der begyndes med kød og fisk i mosen, suppleres igen med ristede rugbrødsbjælker, agurk og lignende i hånden. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt. Det der også kaldes et drømmemåltid. Og begynder herefter at kunne sove uden mælk om natten og sover så til næste morgen tidlig, hvor han så ammes igen...
Jeg vil anbefale dig meget min bog "Helens bog om børn og mad". I den finder du opskrifter, dagsplaner og kan læse meget mere om, hvad din dreng har brug for af mælk, kød, fisk, grøntsager, grød osv. Der er også et fødevareregister, hvor du kan slå forskellige fødevarer op, hvis du er i tvivl om, hvad han må få hvornår og hvordan...
Håber du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske