Svar: Fra 3 til 2 amninger - og derefter
5. juni 2017
Alder:
10 mdr.
Kære Charlotte
Tak for dit brev og fine spørgsmål :)
Det er rigtigt, at det i 10-12 måneders alderen ofte vil være passende med to amninger dagligt og det lyder meget fint, at de ligger aften og sen aften.
Som jeg læser dit brev, så ammer du før formiddagsluren og ikke før middagsluren. Det betyder, at hun naturligt får et mellemmåltid før hun bliver puttet og på den måde er der allerede noget, som vil erstatte amningen. Der er således ikke grund til at sætte noget andet i stedet. Samtidig bliver hun allerede puttet uden amning før sin middagslur og du kan derfor fint bruge de samme rutiner, så er det stadig trygt og genkendeligt for hende.
Hvis det var amningen før middagsluren du ville trappe ud af, så kunne det være en idé at se på, hvornår hun spiser frokost. Der er lidt forskel på børns rytme, så nogle børn spiser f.eks. frokost kl 12, men puttes først kl 14, og her vil det være fint med et lille mellemmåtlid før hun puttes. Det kan f.eks. være en banan eller lignende, som så sammen med lidt mme eller vand erstatter amningen før putning. Men hvis hun puttes kort efter sin frokost, så vil det ikke være nødvendigt at sætte et mellemmåltid i stedet.
Når jeg skriver mme eller vand af kop før luren, så er det fordi hun er vant til at få lidt at drikke før hun skal sove, og det kan derfor være rart for hende. Vælger du at give hende mælk, så bør det være mme med den alder hun har. Hun kan dog sagtens også blot blive tilbudt vand. Det er ikke meningen, at hendes mælkeindtag skal sættes op, så vand vil være rigtig fint.
Det anbefales at du ammer to gange dagligt til hun er et år. Derefter kan du bibeholde en amning så længe både du og hun synes det fungerer for jer. Der er således ikke nogen faste regler for, hvornår du helt stopper med at amme - det er individuelt.
De vil ofte være amningen før putning der forsvinder sidst, så den næste amning der trappes ud af, vil være amningen sen aften. Hvis du lige nu ammer fra begge bryster sen aften, kan det være en idé at gå over til kun at amme fra et bryst, så hun på den måde vænnes til at behøve mindre og mindre mælk på det tidspunkt. Og du kan også omkring 1 års alderen arbejde på at afkorte den sene amning mere og mere, så hun til sidst helt kan undvære mælken kl 23.
Derudover handler det om at indføre et putteritual, som på sigt vil hjælpe hende til at sove uden brystet og som naturligt erstatter det ritual I har nu. Det kan f.eks. være en god idé at du efter et aftenbad giver hende en godnatgrød. Grøden kan mætte hende lidt ekstra og gøre, at hun bedre kan undvære amningen kl 23. Derudover kan grøden erstatte amningen før putningen på sigt.
I 12-18 måneders alderen vil de fleste børn også begynde at bruge en putteklud, bamse, slaskedukke eller lignende bevidst - de vil begynde at nulre næse med den, kramme den, sutte på den og på den måde berolige sig selv og stille og roligt bruge den som substitut for mor og brystet - og hvis den er introduceret igennem dagen og fast brugt som en fast del af putteritualet, så vil den naturligt trøste og berolige, når hun skal sove om aftenen og lære at sove uden brystet. Igen vil det ritual I allerede bruger om dagen kunne overføres til aften og nat. Det samme gælder beroligende ord, kærtegn, godnatsang osv.
Du skal altså gradvist arbejde på at få sat et ritual i stedet for brystet - først om dagen og efterfølgende overføre det til om aftenen, så alt er som det plejer at være, eneste forskel er, at hun ikke længere får bryst, når hun skal sove, men måske lidt mme eller vand at drikke i stedet...
Din datter må stadig meget gerne få mos. Det er ikke sådan at mos stopper nu - men det vil være rigtig godt, at du giver hende familiemad og dermed retter, som I alle sammen kan spise og det betyder, at hvis I f.eks. får frikadeller med kartofler og sovs, så kan du mose kartofler og sovs og give frikadellen i stykker. Hun vil også elske gryderetter, pastaretter osv. som ofte er naturligt mere mosede i det - det kan være lasagne (kød eller lakselasagne), boller i karry, oksegryde med kartoffelmos, millionbøf osv. Og hun må med den alder hun har nu gerne få lidt sovs, som er med til at gøre det lettere netop at mose og servere maden i en konsistens som hun kan kapere - og ved siden af, kan hun så stadig få mad i stykker.
Du må også gerne bruge grøntsagsmos som smørbart pålæg på brød. Mange børn vil i 10 måneders alderen have lidt tendens til at lukke munden for skeen og at bruge mos som pålæg kan være en måde at sikre hende lidt ekstra - både mængdemæssigt, variation af fødevarer, ekstra fedtstof osv. Så mosen skal ikke skæres fra, den skal stadig medtænkes :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)
Fortsat god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske