Svar: Grød med/uden frugt og blød frugt til hånden
1. juni 2017
Alder:
6 mdr.
Kære Kristina
Tak for dit brev :)
Mad i hånden er f.eks. ristede rugbrødsbjælker, men det kan også være andre brødskorper. Fordelen ved ristede rugbrødsbjælker er, at de er hårde i kanten og bløde i midten, det kan være dejligt for ømme gummer ved tandfrembrud. Derudover indeholder rug ikke ret meget gluten, og selvom han gerne må få gluten, vil det være godt at glutenindholdet øges gradvist. Og så er det godt at vænne ham til rugbrødssmagen, så kan kender den, når han skal begynde med rugbrødshapsere senere hen.
Du må også gerne give ham KOGTE grøntsager, det kan være gulerod, blomkål, broccoli, squash eller lignende. Du må også gerne lave grøntsagsstænger, kartoffelbåde og lignende i ovnen - så de igen får en blød midte. At bage grøntsager i ovnen er også med til at fremhæve sødmen fra grøntsagerne.
Agurk er et gammelt humoderråd mod ømme gummer og jeg anbefaler, at du skærer en agurk på ca 1.5 cm. fjerner kernerne i midten, så det bliver til en ring og sætter agurkeringen på hans tommelfinger. Det kan hjælpe ham til at holde fast på den og lettere styre den.
Bløde frugtbåde kan f.eks. være appelsin, melon, blomme, klementin, kiwi, fersken, mango eller lignende. Det spiller her naturligt ind, hvor moden frugten er, jo mere moden jo blødere vil den være. Det er vigtigt at frugten IKKE har skræl og er blød. F.eks. vil æblebåde kunne knække meget let og skræl vil kunne sætte sig fast i halsen derfor bør du ikke give ham hårde æblebåde.
Han skal naturligt være under opsyn, når du giver ham mad i hånden, og det er vigtigt, at du hele tiden er parat og udskifter maden, hvis og når den bliver for snasket...
Det vil naturligt være svært for ham stadig at styre det - det er stadig svært at koordinere sine bevægelser og svært for ham at finde ud af at tygge, smage, slikke, bide osv. Så det er helt naturligt, at han har brug for tid - men øvelse gør mester. Små bitte bider frugt eller bær puttet direkte ind i munden, som han kan sutte på er også helt fint, men det skal være meget småt for at han kan kapere det - og melon i stykker, er svært for ham, det vil gå bedst, hvis du giver ham bananmos :)
Du kan med fordel bruge frugtmos som topping på en grød, fordi det kan være med til at øge jernoptagelsen fra grøden. Det er dog en balance, for det er også vigtigt at han lærer at spise grød, som ikke altid er sødet med frugt, men som bare smager mere "neutralt" og uden ekstra sødme... Frugt som mellemmåltid vil mange børn nyde og samtidig er det også ofte med til at holde barnets mave naturligt igang.
Jeg vil anbefale, at du prøver at variere så meget som muligt - også hvad gælder frugt og bær :) Så han nogle gange får frugt på grød, men andre gange får grøden uden frugt, Tilbydes forskellige former for frugt og bær på grød, som mellemmåltid osv, så han i løbet af en dag også oplever forskellig smag, konsistens, farvesammensætning osv. Jo mere forskelligt jo bedre :)
Håber du kan bruge dette lidt videre :)
Fortsat god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske