Svar: 8,5 mdr vil kun tage flaske (rutine fast føde)
26. maj 2017
Alder:
8 mdr.
Kære Solomor
Tak for dit brev :)
Det lyder voldsomt med halsbetændelse og forhåbentlig er din lille datter ved at få det bedre. I hvert fald er hun sat i antibiotisk behandling og det plejer at virke ret hurtigt, så forhåbentlig vender appetitten tilbage...
Det er rigtig godt, at din datter virker interesseret. Du fortæller, at hun smager på din mad og det du drikker, og at hun "læner sig frem, smasker, laver store øjne og følger maden med øjenene" - og det er meget vigtigt, at du udnytter dette. Hun her interessen og har lyst til at spise.
Derfor vil det være rigtig godt, hvis du kan starte hvert måltid med at give hende lidt mad i hånden, som hun selv kan sidde med, sutte på, opbløde med spyt, gumle og gnaske i.. Det vil anerkende hendes lyst til at spise, samtidig med at du vænner hende til lidt forskellig smag - alt efter om det er brød, frugtbåde, kogte grøntsagsbuketter eller hvad du giver hende i hånden. Du vænner hende også til, at det er spisetid, og hun stimuleres også mundmotorisk, når hun får lov til at sidde med lidt i hånden - og så kan du supplere med lidt på en ske, så hun også får grød og mos stadig væk.
Du må meget gerne variere mellem hjemmelavet og færdiglavet mad, så hun får så meget variation som muligt - både i smag og i konsistens. Middagsretter fra glas og færdiglavet babygrød, der blot skal blandes med vand, har ofte en lidt blødere og mere cremet konsistens, end den hjemmelavede mad - og det vil være godt, at du variere, så hun både får noget, som "bare skal synkes og let glider ned" og så hun også får noget, som kræver lidt mere tyggemodstand og har lidt mere bid.
Hun kan sagtens tygge uden at have tænder. Mange børn får ikke tænder før de er 1 år, og de tygger fint med gummerne. Faktisk er gummerne meget hårde, så det er ikke noget problem. Men du skal naturligvis være opmærksom på, at hun med tænder godt kan bide små stykker af, som kan sætte sig fast i halsen. Derfor skal mad i hånden altid være blød frugt og kogte grøntsager, en kartoffelbåd fra ovnen eller lignende og ikke hårde æblebåde eller mad, som knækker meget let. Og hun skal også altid være under opsyn, når du lader hende sidde med mad i hånden selv.
Det er vigtigt, at du giver hende mange små måltider i løbet af dagen. Hun behøver ikke spise særlig meget - lidt har også ret og det er bedre at hun spiser lidt og tit, end få og store måltider. Hun skal ikke presses til at spise større mængder - det er bedre at du holder fokus på at hvis hun spiser lidt, så er det godt og det er netop vigtigt, at hun forbinder det at spise med noget hyggeligt og rart.
Prøv derfor om I kan spise sammen, lad hende spejle sig i dig og prøv at få hende tilbage i den høje stol igen, så hun sidder foran dig, når I spiser og ikke på dit skød :)
Og så vil det være rigtig godt, hvis du kan følge en helt fast dagsplan, med faste spisetider, fordi det er med til at påvirke hendes indre ur, give hende fornemmelse for at nu er det spisetid og dermed være parat til at spise, når maden bliver serveret.
Og hun skal nu have 3 flasker i døgnet - og det er vigtigt, at du ikke tænker "når hun ikke spiser så meget, så må hun hellere få en flaske". Du er nødt til at holde mængden af mælk nede, for at give plads i maven til mere rigtig mad. Jeg kan ikke ud af dit brev helt læse, hvor meget flaske hun får - men det er rigtig godt, at du er stoppet med at amme, så hun ikke også får modermælk :) Og de 3 flasker, som hun vil have brug for nu, kan ligge før middagslur, aften og sen aften. Hun skal heller ikke have mme af kop, men skal have vand at drikke til alle måltider og også gerne som tørstslukker mellem måltiderne.
En dagsplan ser således ud:
Morgen 7.30: Tilbydes frisk blød frugt i hånden og du følger efter med lidt grød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Tilbydes frisk blød frugt i hånden og du følger efter med lidt frugtmos og også gerne små bitte bider af en blød bolle med lidt smør. Vand af kop.
Puttes til formiddagslur (og skal IKKE tilbydes flaske først)
Frokost 11.30-12: Tilbydes ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden og du følger efter med små bidder af rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg og også meget gerne grøntsagsmos med kød eller fisk - det kan være en middagsret fra glas eller det kan være rester fra aftensmaden. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur - måske kl 13-13.30 - det afhænger af, hvor lang formidagsluren er
Eftermiddag 16: Tilbydes igen frisk frugt i hånden og du følger efter med lidt frugtmos og vand af kop. Evt. små bidder af en bolle med lidt smør.
Aften 18: Udgangspunktet familiemad, almindelige børnevenlige retter som pasta med kødsovs, ovnbagt laks, frikadeller (kød eller fiskedeller), boller i karry, lasagne... gerne retter, hvor du kan mose maden og servere det til hende i en konsistens, som hun kan kapere. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca 19.30-20
Sen aften 23-24: Flaske, det der også kaldes et drømmemåltid og sover herefter uden yderligere mælk til næste morgen, hvor dagen så starter med grød...
Det vil som sagt være rigtig godt, hvis du kan forsøge at følge planen nogenlunde fast, så hun hjælpes til en rytme, der på sigt vil hjælpe hende til at spise, når det er spisetid - og på sigt bliver bedre til at tage fra :)
Derudover vil det også være rigtig godt, at du sikrer, at hendes mave fungerer. Hvis hun har forstoppelse, vil det naturligt påvirke hendes indtag og lyst til mad. Det kræver dog at der kommer mad ind, hvis der skal komme noget ud - så derfor er det også vigtigt, at du nu netop via kosten forsøge at holde maven igang naturligt.
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre :)
Rigtig god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske