Svar: Semper smoothies og grøntsagsmos - baby 6 måneder
20. maj 2017
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og velkommen til :) Det lyder som om, at du har fulgt med på sidelinjen et stykke tid, og det er dejligt, at du selv har fået lyst til at skrive til mig :)
Jeres dagsplan ser fin og alderssvarende ud med hensyn til antallet af måltider og mælk. Din dreng har brug for at få både grød, grøntsagsmos og frugt. Og du bør variere løbende gennem hele dagen.
Frugtsmoothies er tilpasset barnets alder, og de fleste kan gives fra 6 måneders alderen. De bør bruges som topping på en grød eller som dessert eller mellemmåltid. Det er dog, som med alt babymad, en rigtig god idé, hvis du kan variere så meget som muligt, så din dreng får forskellige frugter og bær, får forskellige konsistens og får en variation mellem færdiglavet babymad og hjemmelavet babymad.
Det er praktisk med smoothies, når I er på farten, og som du skriver, indeholder de ikke tilsat sukker. MEN du bør være opmærksom, hvis du giver ham dem i hånden, så han selv sidder og spiser dem, sutter frugten ud gennem posen - det er vigtigt, at det ikke står i stedet for at spise med en ske og få mad fra en skål/tallerken, ligesom det er vigtigt, at han tilbydes mad til spisetider og ikke bare "sidder og sutter smoothies" over længere tid. Suttetiden bør afkortes - også af hensyn til hans tænder, hvis han har fået det.
Derudover skal du være opmærksom på konsistensen - også når du køber smoothies der er blandet med grøntsager eller du køber grødprodukter i samme type tube. Konsistensen er helt blød og cremet og giver ikke nogen form for tyggemodstand, det skal blot suges ind og synkes...
Nu hvor han er 6 måneder gammel, så er det vigtigt, at du hjælper ham med at blive styrket mundmotorisk - og derfor giver ham mad i hånden. Det kan være bløde frugtbåde eller ristede rugbrødsbjælker. Han skal IKKE have rugbrødshapsere - det jeg anbefaler er rugbrødsbjælker, som han kan sidde med i hånden, gumle og gnaske op, opbløde med spyt osv. Ristede rugbrødsbjælker er lidt hårde på ydersiden og bløde i midten. Det er dejligt for de ømme gummer, og de knækker heller ikke så let.
Du kan også give ham agurk. Det er et gammelt husmoderråd mod ømme gummer, og du kan med fordel skære en skive på ca 1.5 cm, fjerne kernerne i midten, så det bliver til en ring og sætte agurkeringen på hans tommelfinger. Så kan han bedre holde om den og gumle løs :)
Når han starter med at sidde med lidt mad i hånden, så bliver han opmærksom på, at det er spisetid. Han øver sig også mundmotorisk, der dannes ekstra spyt, han smager, fornemmer maden og bliver derfor naturligt mere parat, når du så følger efter med lidt skemad.
Det vil også være rigtig godt, hvis du begynder med de grovere grødtyper nu - det kan være havregrød, øllebrød og flerkornsgrød. Igen kan du variere mellem færdiglavet og hjemmelavet grød - den hjemmelavede grød vil ofte være grovere i konsistensen end den færdiglavede, og det er godt, hvis han stille og roligt vænnes til, at maden ikke kun er "cremet og blød", men også har lidt struktur...
Derfor vil det også være godt, at du begynder med kød og fisk i hans grøntsagsmos nu, og jeg vil anbefale dig, at du øger mængden af grøntsagsmos og skærer lidt ned i frugtmos/smoothies her. Du må give ham alle grøntsager nu: Gulerod, kartoffel, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), agurk, avokado osv.
Selleri, spinat, rødbede og fennikel indeholder nitrat. Han må meget gerne få det fra 6 måneders alderen, men ikke i større mængder - det bør max udgøre 1/10 af portionen. Generelt er rodfrugter dog en rigtig god idé - de har en naturlig sødme og mange børn kan rigtig godt lide rodfrugtsmos. Så da din dreng har en lidt sød tand, så vil det være en rigtig god idé at du prøver med rodfrugtsmos...
Du kan også med fordel bage rodfrugter, gulerødder, kartofler i ovnen og derefter mose dem. Det er med til at trække den søde smag frem.
Kød og fisk skal koges eller laves i ovnen. Du kan give ham kogt kød af kylling, kalkun, svin, kalv, lam, and, okse osv. og du kan give ham fede fisk som laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk og det må han også meget gerne få. Når du tilsætter kød og fisk til grøntsagsmosen, så giv ham kun lidt i starten, så han vænnes til at mosen får lidt mere struktur - f.eks. 1 tsk i 1 dl. mos. Og så kan du hen af vejen øge hans indtag mere og mere.
Du bør bruge mme i den hjemmelavede grød og mos, og også tilsætte ekstra fedtstof, når du laver maden selv - men grød og mos bør ikke være "tyndt". Det skal ligge på skeen og spises rigtigt - ikke være som vælling eller grøntsagssuppe. Det er vigtigt, at han får mere og mere fast mad - altså grødet og moset mad :)
Prøv at købe mad på glas, som variation til jeres hjemmelavede mad. Køb mad beregnet til børn på 6 måneder. De færdiglavede middagsretter har ofte mindre bid end den hjemmelavede mad, men vil dog stadig give ham mere bid, end han lyder til at være vant til, og jeg tænker, at det måske kan være en god overgang for jer.
Han kan godt tygge, selvom han ikke har fået tænder, og når I giver ham mad, som han selv kan sidde med, så skal han naturligvis være under opsyn. Han må aldrig sidde alene. Og når maden er blevet for snasket, så tager I den fra ham og tilbyder ham et nyt frisk stykke, som han så kan sidde og gumle på.
Hvis han har fået tænder, skal I naturligvis være ekstra opmærksomme, for så kan han naturligvis godt få bidt et stykke af. Derfor kræver det lidt ekstra opmærksomhed. Det er dog stadig rigtig godt, hvis I kan prøve at give ham brødskorper, helt bløde frugtbåde og lignende, som han kan sidde og sutte på :) Giv ham ikke rå gulerod eller æblebåde med skræl - han kan få bidt et stykke gulerod af, æble knækker meget let og skræl kan også sætte sig fast i halsen, så det er decideret farligt.
I skal altså prøve at finde balancen mellem at give ham grød og mos, som ikke er for tyndt, men som begynder at få lidt mere fasthed og lidt mere struktur og på sig lidt mere bid, ligesom I skal variere hans kost så meget som muligt - jo mere forskelligt, jo flere fødevarer, jo mere forebygger I kræsenhed senere hen. Og så gradvist vænne ham til at spise fastere føde...
Håber I kan bruge dette lidt videre - og derudover vil jeg også anbefale jer meget at læse min bog "Helens bog om børn og mad". I den finder I dagsplaner, opskrifter og guides igennem måned for måned :)
Fortsat god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske