Svar: Kost: Tænder, amning og vegetarkost
11. april 2017
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :) Dejligt at høre, at det går godt med at få skruet antallet af amninger ned og sat antallet af måltider og mængden af mere rigtig mad lidt op :)
Du har helt ret - det kan være en rigtig god idé, at I nu begynder at styre lidt efter måltiderne. Det er både vigtigt i forhold til at sikre ham mad nok, så dagen ikke skrider for meget for jer, ligesom det er vigtigt for påvirkningen af hans indre ur og dermed hans fornemmelse for sult og parathed til at spise, når maden bliver serveret. Og så er det også godt, hvis I generelt har nogenlunde faste spisetider og spiser sammen - morgenmad, frokost og aftensmad og så mellemmåltider ind imellem :)
Det er godt med mad i hånden, fordi det udvikler hans koordinationsevne og også udvikler hans mundmotorik. Det at bruge sine gummer, tygge og gnaske i noget er god mundmotorisk stimulation. I 6 måneders alderen kan gummerne god klø og irritere på grund af tandfrembrud og samtidig lærer barnet, at det man putter i munden kan smage forskelligt og det vil være med til at motivere barnet, give barnet lyst til at smage og undersøge med munden - hvilket igen er vigtigt i forhold til introduktion af skemad og forebyggelse af kræsenhed :)
Børn i 6 måneders alderen begynder ofte helt naturligt i deres udvikling at bruge deres mund mere. De begynder at lave læbelyde og bruger deres tunge - drejer den rundt i munden, stikker den frem osv. De bruger også deres stemme mere og mere, kan skrige i høje og skingre toner og kan modsat også øve de dybe toner langt tilbage i svælget. At tilbyde barnet noget mad i hånden, som barnet kan putte i munden, sutte på, smage på, gnaske i, opbløde med spyt osv. er derfor en god idé i forhold til deres øvrige udvikling...
Og når det så er sagt, så har du naturligvis ret i, at barnet altid skal være under opsyn og det er derfor vigtigt, at I spiser sammen. Du skal heller ikke give ham rå gulerod, æblebåde eller lignende, som kan knække meget let eller hvor han med sine tænder (hvis han har fået tænder) kan få bidt små stykker af. Ligesom du skal passe på med skræl på frugt, bær osv. da skræl også kan sætte sig fast i halsen.
Agurk kan med fordel skæres i en skive på 1.5 cm og du kan fjerner kernerne i midten - ikke fordi han ikke må få dem, men fordi du på den måde kan få lavet en agurkering, som du kan sætte på hans tommelfinger, og det kan gøre det lettere for ham at holde på den. Samtidigi er netop agurk et gammelt husmoderråd mod ømme gummer...
En brødskorpe, som bliver blødt op af hans spyt kan også være en idé, og så må du skifte den ud, når den bliver for gnasket...
MEN, hvis han kløjs for meget i det og du synes, det ikke fungerer, så kan du også vælge at bruge en baby feeder eller food feeder - de er ofte meget brugt i udlandet, så det må du kunne finde. Det giver dig mulighed for at give ham forskellligt frugt og grønt, som han selv kan sidde med og uden at få det galt i halsen. Det er naturligt ikke det samme, som at sidde med det direkte, men det er bedre end ingenting og i takt med at han bliver ældre, så bliver han naturligt også dygtigere mundmotorisk :)
Med hensyn til mælk om dagen, når mor starter på arbejde og far skal overtage barslen, så kan I vælge at introducere en flaske før middagsluren eller blot tilbyde jeres dreng modermælkserstatning af en kop. Det er ikke sikkert, at han vil acceptere en flaske med den alder han har og slet ikke, når han bliver 8 måneder - og så kan mme af en kop være en mulighed. At drikke af en kop giver naturligt ikke samme indtag og heller ikke samme ro, som at få bryst eller flaske, men det er okay i 8 måneders alderen og far skal gøre det, som han fornemmer vil kunne fungere bedst :)
De fleste børn vil i 8-9 måneders alderen trives med 3 amninger (eller flasker) i døgnet, og jeg anbefaler, at de ligger før middagslur, aften og sen aften. Det betyder, at du stadig kan amme ham om aftenen, når du er hjemme, og far kan så give mme før middagsluren. Hvis det viser sig, at jeres dreng ikke vil tage imod modermælkserstatningen om dagen, så kan du også vælge at amme ham aften, sen aften og tidlig morgen, så får han stadig de tre amninger, som han har behov for. Ulempen ved dette kan dog være, at morgenamningen mætter ham så meget, at han ikke spiser nok morgenmad, men så må han jo spise mere senere på dagen... Uanset hvad, så kan det altså godt lade sig gøre at sikre hans mælkebehov, når du starter arbejde.
Med hensyn til kød og fisk, så anbefales det at børn i 6-12 måneders alderen tilbydes jernoldig overgangskost. Det betyder, at barnets kost skal bestå af følgende fødevarer:
- Hjemmelavet grød, lavet af forskellige typer gryn og mel. Grøden bør laves på modermælkserstatning og man kan godt variere mellem hjemmelavet grød og færdiglavede grødprodukter. Det er godt at tilbyde frugtmos og frisk frugt fordi det indeholder C-vitamin, som fremmer optagelsen af jern.
- Grøntsagsmos bør indeholde forskellige typer af kød og fisk - og også tilsættes modermælkserstatning. Hvis mosen indeholder kartofler og forskellige typer grøntsager, så indeholder mosen naturligt C-vitamin. Mængden af kød og fisk øges efterhånden som barnet bliver fortrolig med at spise mad med mere bid.
- Fra ca. 8 måneders alderen vil de fleste børn være parate til at spise små brødhapsere og det anbefales at man her variere pålæg mellem kød, fisk og grøntsagspålæg. Det vil også være godt med lidt frugt til måltidet. Rester fra aftensmaden kan også bruges til frokost.
- Æg kan gives som del af en varieret kost fra barnet er 6 måneder. Det kan være hårdkogt æg eller æg brugt i æggepandekager, postejer eller farsretter. Hvis æg ikke med sikkerhed varmes helt igennem skal man anvende pasteuriserede æg.
Ud fra dette, som er sundhedsstyrelsens anbefalinger om jerholdig overgangskost, så er det rigtig fint, at du giver din dreng kød og fisk - og på sigt, får han så naturligt mere og mere af jeres mad. Det er normalt ikke problemer med at sikre ham hans behov for proteiner, vitaminer og mineraler, hvis I spiser varieret, heller ikke selvom I spiser vegetarisk :)
Med hensyn til bønner og linser, så må han gerne få dette. Fra 6 måneders alderen må børn gerne få forskelllige bælgfrugter som linser, kikærter, gule ærter og forskellige slags bønner, f.eks. hvide bønner, brune bønner og kidneybønner.
Bælgfrugter har generelt et lavt fedtindhold, men den fedt de indeholder hører til 'den sunde slags'. De fylder og mætter meget og indeholder mange vandopløselige fibre, som giver langvarig mæthed. Derudover indeholder bælgfrugter meget protein, og det er vegetabilske proteiner, som er sundere end animalske proteiner. Der er derfor mange gode ting ved bælgfrugter, og de kan indgå i en almindelig varieret kost.
Det du skal være opmærksom på er, at bønner især kan indeholde lektiner, som kan give akutte forgiftninger med opkastning, diarre og mavekrampe. Derfor skal alle tørrede bælgfrugter ligge i blød, før de tilberedes og bønner helst i 10-12 timer i rigeligt koldt vand.
Lektiner ødelægges ved kogning og bønner bør kostes i mindst ½ time, før de er møre nok - kogevandet kasseres og bønnerne kan først derefter tilsættes retten. Havebønne, pralbønne, kidneybønne, limabønne og hestebønner har særligt højt indhold af lektiner, og her skal man derfor være ekstra opmærksom.
Man kan også købe flere typer bønner og kikærter på dåse, som er kogte og klar til brug. Her skal du være opmærksom på at de nogle gange ligger i saltlage, så det kan være nødvendigt at skylle evt. skolde bønnerne før du kommer dem i en ret til din dreng, simpelthen for at retten ikke skal blive for salt for ham...
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - og vil også anbefale dig min bog "Helens bog om børn og mad". I den kan du finde dagsplaner, opskrifter og også slå forskellige fødevarer op, hvis du er i tvivl om, hvad han må få, hvornår og hvordan...
Fortsat god appetit! Og rigtig god påske :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske