Svar: Mad bliver en frustrerende kamp
10. april 2017
Alder:
2 mdr.
Hej med jer
Tak for jeres brev og stort tillykke med den lille pige :) Og velkommen til - jeg vil meget gerne dele lidt tanker med jer.
Det er rigtig godt, at I er opmærksomme på, at jeres datter får mælk nok. Da hun er 2 måneder gammel, er hendes døgnbehov 160 ml/kg og da hun vejer 4 kg, så betyder det at hendes døgnbehov lige nu vil være 640 ml. I fortæller at hun ofte spiser hver 3 time, hvilket svarer til at hun får 8 flasker i døgnet - det betyder at hver flaske bør indeholde ca 80 ml. Spiser hun færre flasker i døgnet, vil hendes indtag naturligt skulle være det højere, så hvis hun f.eks. spiser hver 4. time, og dermed får 6 flasker, så vil det udregnede behov lige nu være 106 ml i hver flaske...
Jeg kan derfor godt forstå, at I bliver bekymrede, hvis hun kun spiser 30-50 ml af hver flaske, for samlet giver det jo en del mindre end hendes udregnede behov. Er der tale om at hun nogle gange spiser mere og andre gange spiser mindre, så er det dog helt okay. Det er vigtigt, at hun får lov til at flekse sit behov og det er naturilgt, at hendes appetit kan variere lidt...
Det tyder på, at hun faktisk optager næringen fra den mælk hun indtager, også selvom mængden ikke svarer helt til hendes udregnede behov. Det kan derfor godt være okay, at hun spiser mindre, så længe hun tager på og vokser som hun skal. Det er dog godt, hvis I holder kontakt med sundhedsplejerske og egen læge, så der er lidt hånd i hanke med hende :)
Det er rigtig fint, at I har forsøgt med en anden flaskesut. Det lyder som om, at I kun har forsøgt med silikonesutter og jeg vil foreslå jer, at I også forsøger med en naturgummi sut. Silikone kan være lidt hårdere end naturgummi/latex, og det kan godt gøre en forskel hos jer. Prøv at kikke efter en bred anatomisk naturgummi-flaskesut med ventil. Det sælges ofte i de fleste supermarkeder og på apoteket. Det kunne f.eks. være mærket Baby-Nova.
Det lyder fint med NAN HA, men I kan også forsøge med en anden type erstatning for at se om hun bedre kan lide smagen af noget andet - og derfor bliver mere interesseret i at sutte.
I skal være opmærksomme på at hendes mave fungerer. Hvis hun har tendens til forstoppelse, så kan det gøre, at hendes appetit bliver nedsat. Derfor er det vigtigt, at I sikrer jer at hendes mave bliver holdt igang. Afføringen skal være tynd og grødet - den må ikke være fast og knoldet. Det kan være nødvendigt at give hende lidt laktulose, som blødgør afføringen. I kan give hende 1 ml morgen og 1 ml aften - og hvis det ikke er nok, kan I øge hende til 2 ml morgen og 2 ml aften. Hun bør få laktulose direkte i munden og ikke via flaske.
NAN HA har spaltede proteiner og det kan godt have en effekt i forhold til forstoppelse. Nestle laver dog også NAN Sensilac 1, som blandt andet er beriget med Lactobacillus reuteri. Det er mælkesyrebakterier, der har en god effekt på maven.
Jeg kan ikke ud af jeres brev se, hvorvidt jeres datter også er blevet ammet - men jeg tænker, at I måske har forsøgt amning uden større succes og derfor er gået over til flaske - som så heller ikke rigtigt fungerer. Det lyder som om, at jeres datter har lidt svært ved at sutte og holde vakuum... Hos nogle børn skyldes det for kort tungebånd, hvorfor man vil vælge at klippe tungebåndet. Der er også børn, som har en lidt lav muskeltonus. Det der også hedder hypotoni. Det kan der være mange grunde til og der behøver ikke være noget galt med jeres datter - men måske har hun brug for at få stimuleret sin mundmotorik lidt.
Det kan I f.eks. gøre ved at køre en ren finger på hendes læber, kinder, gumme, gane, tunge lige før I tilbyder hende flasken - så I på den måde får "vækket musklerne i munden" og gjort hende lidt mere klar til at spise.
Det kan også være en god idé at lade hendes sidde lidt oprejst, når hun tilbydes flasken. Når hun sidder lidt op, så kan det være lettere for hende at holde vakuum og spise og generelt så bliver musklerne ofte lidt mere aktive ved siddende stilling fremfor, når hun ligger ned. Så prøv om I kan give hende flaske imens hun sidder lidt op :)
Derudover kan I også medtænke temperaturen på mælken. Som udgangspunkt bør temperaturen være 37 grader, så det er ligesom ammemælk, men nogle gange kan det godt hjælpe at servere mælken en lille smule koldere...
Det kan også være, at hun har brug for at få lidt mælk hurtigt, for at fornemme, at det er spisetid og at hun skal sutte. Derfor kan I prøve at trække mælk op i en sprøjte og give hende det i munden, så hun får mælk med det samme - og derefter give hende flasken. Hvis hun kan smage, at der er noget at komme efter og få lidt fornemmelse for, at hun er sulten, så vil hun måske acceptere flasken, når I så tilbyder den...
Derudover så skal I naturligvis holde øje med at hun tisser - I skal have fornemmelsen af, at når der kommer noget ind, så kommer der også noget ud. Det er vigtigt, at hun tisser fordi det er tegn på, at hun får væske nok. Hun bør have mindst 6 våde bleer i døgnet og hendes urin skal være klar. Urinen må ikke lugte koncentreret.
Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre - og jeg vil også anbefale jer min bog "Helens bog om Amning og Flaske". I den kan I læse meget mere om modermælkserstatning, flaskegivning, flaskestillinger, forstoppelse, diverse flaskeproblemer osv.
Jeg glæder mig til at følge jeres lille familie - rigtig god påske!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske