Brev:
Mad bliver en frustrerende kamp
10. april 2017
Alder:
2 mdr.
Mad bliver en frustrerende kamp
Hej Helen,
Vi har en datter på 2 måneder som er blevet utroligt svær at give mad og det begynder efterhånden at sætte frustrationerne i spil når man skal til at give hende mad.
Hun vejer 4000 gram og får udelukkende flaske, med Nan HA1. Hun får med hver tredje time og har indtil nu taget det på hun skal, men de seneste mange dage har hun ikke nået den mængde hun skal pr. dag (ligger som regel omkring 50-60 ml under). Hun melder sig sjældent til sine måltider og når hun gør, er det som regelen eller to timer "for sent" så vi er nødt til at vække hende når tiden er inde.
Når hun så skal spise, er det af og til svært at få hende til at søge flasken og der kan også gå noget tid fra hun har taget flaskesutten i munden, til hun går igang.
Den store problematik er så når hun går igang, så sutter hun som oftest ikke, så tygger hun i stedet for, hvilket resulterer i at hun bruger meget lang tid på at bruge en masse energi, på næsten ikke at få noget at spise. I mange tilfælde har hun spist f.eks. 30 - 50 ml på ca 30 min og er helt udkørt, så vi ikke kan få hende til at hverken bøvse eller tage flasken igen. Vi har prøvet med at nusse hende på kinden, ae hende under hagen, tale blidt til hende, skiftet sut på flasken (en Philips Avent classic) - skiftet fra flaskesut med et enkelt hul til en med to huller og gået fra Natural til classic.
Hvorfor vil hun for det meste hellere gumle frem for at sutte og hvad kan vi gøre ved det, så vi kan dække hendes behov bedre og undgå frustrationerne i hverdagen?
Hilsen