Svar: Urolig ved måltider
9. april 2017
Alder:
6 mdr.
Kære R.
Tak for dit brev :)
Det er rigtig vigtigt, at du nu hjælper din dreng med en fast rytme - så han starter dagen til fast tid hver morgen, tilbydes sine måltider til faste spisetider, puttes til faste lure osv. Jo mere faste tider, jo mere fast rytme, I kan have, jo bedre er det - det vil påvirke din drengs indre ur og dermed hans fornemmelse for netop mæthed og sult.
Det er samtidig vigtigt, at du forsøger at skabe genkendelige rutiner, når du sætter ham til bords, så han ved, at nu er det spisetid og er forberedt på, hvad der skal ske. Det kan f.eks. være en god idé at du giver ham mad i hånden, som han selv kan sidde og gumle på. Du må gerne starte med at give ham ristede rugbrødsbjælker, bløde frugtbåde, agurk eller lignende i hånden - og så følge efter med skemaden. Det at sidde med lidt mad i hånden, gumle, opbløde det med spyt osv. vil både styrke ham mundmotorisk, men det vil også forberede ham på at du kommer med skemaden lige om lidt og dermed hjælpe ham til at blive lidt mere klar :)
Og så vil det være rigtig godt, at du skruer ned for amningerne, så din dreng ikke ammes om natten mere, men så der netop bliver plads til mere rigtig mad i maven. Jf. dit tidligere brev, så lyder det som om, at han lige nu får for meget mælk og hvis du følger den dagsplan jeg har sendt til dig i mit tidligere svar, så sikrer du dig, at han får både skemad, vand og mælk nok. Det lyder for mig som om, at hans mælkeindtag gør, at han lige nu faktisk ikke er sulten nok og parat nok til skemad, når du tilbyder den. Derfor vil en fast dagsplan også hjælpe jer her :)
Jeg tænker altså, at der er en sammenhæng mellem din drengs manglende begejstring for skemaden og hans indtag af mælk :)
Derudover tænker jeg, at du meget gerne må hjælpe ham med at holde fokus omkring skemaden. Sæt ham i den høje stol og sæt dig foran ham, hold skålen med mad i din ene hånd og fang så interessen ved at bruge din stemme og din mimik: "Mmm mam mam mam, dejlig mad". Når du siger MAM MAM, så åbner du naturligt munden og han vil spejle sig i dig. Det er derfor vigtigt, at du ikke lægger bånd på dig selv. Og så er det ind med skeen, synke og igen "mmm mam, mam, mam", åbne munden, ind med skeen. Det skal køre i en jævn strøm, så han ikke får mulighed for at blive afledt af andre ting, men netop hjælpes til at holde fokus.
Og når han så alligevel forstyrres af noget ellerblot har brug for en lille pause, så er det naturligvis helt okay, så følger du ham i det "nå skat, skal du have lidt at drikke", og så får han lidt vand, og derefter er han så klar igen "hej skat, er du klar, mere mad, mmm mam mam mam", og så starter I forfra.
Derfor skal du skabe interesse ved:
- skrue indtaget af mælk ned om natten
- følge en fast dagsplan med faste spisetider
- skabe en fast rytme med genkendelighed
- starte med mad i hånden
- følge efter med skemad
- bruge din mimik og dine lyde til at holde fokus...
Derudover er det super vigtigt, at du nu giver ham en bred variation af mad og mad, der smager af noget. Du kan lave maden selv, det er fint at tage udgangspunkt i familiemaden, men du kan også købe mad på glas, så han får en bred variation og en naturlig lyst til at spise noget forskelligt :)
Læg også meget gerne min bog "Helens bog om børn og mad". I den finder du dagsplaner, opskrifter osv.
Rigtig meget held og lykke - og rigtig god påske!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske