Svar: Flaske og amning
8. april 2017
Alder:
7 mdr.
Kære håbefulde mor
Tak for dit brev :)
Det lyder rigtig dejligt med bryllup i Sverige i maj - og jeg kan godt forstå, at I gerne vil lade jeres dreng passe. jeg tænker, at det nok også skal lykkes - men jeg kan ikke garantere, at han vil acceptere flasken.. Han bliver mere og mere bevidst og da han ikke har været vant til at få flaske fast, så kan han godt vælge den ægte vare (brystet) og dermed afvise flasken, når I eller andre forsøger.
Men det er okay - det er så kort tid, at han skal passes, og han kan både spise skemad og også drikke af en kop, så han kan godt klare sig uden både flaske og bryst i det døgn, hvor I er til fest... men han kan naturligvis godt blive ked af det... Derfor er det vigtigt, at den der passer ham er opmærksom på, at han kan savne brystet og har roen og tålmodigheden til at rumme ham, hvis brystet er det eneste der virker - og det ikke er tilgængeligt...:)
Det er rigtig fint, at I vil forsøge med flasken lidt mere fast nu og indtil maj, for at se om I på den måde kan vænne ham til den igen. Prøv endelig. Forsøg også gerne med en anden type erstatning fordi de alle smager lidt forskelligt, så måske vil han bedre kunne lide smagen af noget andet. Prøv også blot med vand i flasken - hvis det er smagen af mme han protesterer over, så vil han måske acceptere vand - og det vil også hjælpe den, der skal passe ham, hvis han vil drikke vand. Han kan godt undvære mælken i det døgn, men kan naturligt ikke ret godt klare sig uden væske...
Det er også rigtig fint at forsøge med nogen nye flaskesutter, som passer bedre til hans alder og den udvikling han går igennem lige nu. Ligesom det er super, hvis både mor og far forsøger. Nogle gange forbinder han mor med mælk og vil derfor acceptere både bryst og flaske, andre gange forbinder han mor med brystet, og vil så slet ikke flasken - det kan gå begge veje. Nogle gange hjælper det at lægge ham til brystet først, lirke brystet ud og derefter flasken ind i munden. Andre gange fungerer det bedre, at far forsøger sig, og mor slet ikke er i nærheden, ligesom det nogle gange kan hjælpe at far giver flasken på en helt ny måde - måske direkte i sengen eller i barnevognen og ikke i favn, fordi favnen forbindes med mor og brystet... I må forsøge jer frem og se, hvad der sker.
Og vil han så ikke acceptere flasken på nogen måde, så må han tilbydes mme og/eller vand af kop, evt. tudkop hvis han har lettere ved at drikke det på denne måde... Nogle børn acceptere en kildevandsflaske evt. med tut. Det kan også være en måde at få sikret ham ekstra væske på, når mor ikke er der...
Med hensyn til mme i grød og mos, så bør du tilsætte dette. Det er vigtigt at tilsætte mme og fedtstof i hjemmelavet grød og mos, fordi det gør maden mere energitæt. Det vil være svært for ham at få energi nok, han vil skulle spise alt for store portioner, og derfor anbefales det at man bruger mme i grød og mos. I de fleste færdiglavede grødprodukter er der tilsat mme og der skal blot tilsættes vand. Samtidig så er mme også med til at sikre, at han får jern nok.
Om det er mme eller mere fast mad, der giver ham mavepine... hmm... det kan jo være begge dele. Igen kan du forsøge med en anden type erstatning. Du kan også overveje, om han får lidt for store portioner. Det er vigtigt, at du forsøger at finde balancen, der giver plads til både skemad og mælk/vand i maven. Det er således bedre, at han spiser 1 dl grød eller mos og suppleres med lidt mad i hånden, som han selv kan gumle på - og derudover så drikker vand eller mælk. End at han spiser 2 dl. grød eller mos og ikke drikker vand eller mælk nok...
Mit forslag til en dagsplan til et barn på 7.5 måned ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre
Morgen 7.30: Havregrød, lavet med mme, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frisk blød frugt i hånden og frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, godt kogte grøntsagsbuketter eller lignende, må også gerne suppleres med små brødhapsere, hvis han kan kapere det :) Vand af kop.
Ammes/flaske/mme af kop og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Frisk blød frugt i hånden og tilbydes lidt flerkornsgrød, lavet med mme og med frugtmos som topping, vand af kop.
Aften 18: Mere og mere familiemad, udgangspunktet den mad, som I spiser. Der skal være kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta - moset mad, suppleret med mad i hånden og mere og mere bid. Vand af kop.
Ammes/flaske/mme af kop og puttes til natten ca kl 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes/flaske og sover videre
Jeg håber, at ovenstående hjælper lidt videre - fortsat god appetit :) Og rigtig god bryllupsfest, når I kommer dertil :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske