Svar: MME i stedet for bryst
8. april 2017
Alder:
12 mdr.
Kære jer fra Spanien
Tak for jeres brev og dejligt at høre, at det går fremad med at spise og at jeres drengs appetit lyder til at være øget - også selvom han er glades for morgenmad og middagsmåltider :) Han lyder til at spise mere rigtig mad og lyder også til at spise mere varieret end tidligere, så det er rigtig godt!
Med den alder jeres dreng har nu, så vil vi i Danmark normalt ikke anbefale jer at tilbyde flaske. Når du stopper med at amme, så kan han drikke både vand og mælk af kop og skal ikke længere tilbydes flasken. Og hvis I introducerer en flaske nu, så kan det blive meget svært at komme væk fra den - og det kan blive en uhensigtsmæssig vane. Når du stopper med at amme ved 1 års alderen, så skal din dreng derfor ikke have flaske i stedet.
Du må stadig gerne tilbyde ham lidt mme i grød og mos, men stille og roligt skal han ikke længere have modermælkserstatning, men kan tilbydes letmælk. Han kan også tilbydes lidt surmælksprodukter af sødmælkstypen (3.5 % fedtindhold), det er også med til at give ham f.eks. kalk nok. Det anbefales, at han tilbydes de neutrale produkter som tykmælk eller A38, og at du selv tilsætter frugt og bær - for at holde sukkerindholdet nede.
Lige nu, hvor han er 12 måneder gammel, anbefales det at han ikke indtager mere end 100 ml letmælk dagligt, men stille og roligt kan mængden øges. Hvis han samlet indtager 350 ml (letmælk og surmælksprodukt) i døgnet, så bliver hans behov fint dækket, og han behøver ikke nå op på f.eks. 500 ml dagligt for at trives. Det betyder altså, at det er slut med mme efter 1 års alderen. Hvis man giver flaske, så vil mange trappe ned til 1 flaske, når barnet er 12 måneder og inden for 1-2 måneder, så trappes der helt ud af denne.
Det er naturligvis lettest at stoppe amning, hvis både mor og barn er enige om, at det er tid. Det vil gøre det lettere for dig at stoppe, hvis han selv viser tegn på ikke at have behov mere - men da han er ammet rigtig meget og lyder til at være meget glad for brystet, så kan det godt være svært at stoppe. Det lyder dog naturligt at du stopper gradvist nu og frem mod at du begynder at arbejde. I takt med at din mælkeproduktion falder, vil han måske også selv begynde at sige fra :)
Jeg tænker, at det vil være rigtig godt, hvis du stopper med amningen før middagsluren først. Det er godt, hvis han lærer at sove uden brystet om dagen, - det gør det lettere for andre at passe ham. I stedet kan han tilbydes lidt mme eller mælk af en kop en overgang, evt. sammen med en banan.
Derefter stopper ofte amningen sen aften. Hvis du lige nu ammer fra begge bryster kan du gå over til at amme fra et bryst og derefter afkorte amningen mere og mere, så han gradvist vænnes til ikke at behøve brystet på det tidspunkt.
Og til sidst stopper så amningen før putning om aftenen. Selvom du ikke synes, at du har ret meget mælk, så vil der sandsynligvis stadig være lidt at komme efter - og hvis han gerne vil die, så er der mælk... :) I løbet af de næste måneder kan du introducere en puttebamse, putteklud, godnathistorie, godnatsang eller lignende, som så tager mere og mere over og du til sidst sopper med amningen. En overgang kan du tilbyde lidt letmælk af en kop som en del af putningen og til sidst får han i stedet letmælken sammen med sin godnatgrød og ikke derefter. Vågner han og er tøstig kan han tilbydes vand.
En plan, som I kan arbejde hen imod kan derfor se således ud:
Morgen 7.30-8: Havregrød, lavet på mme eller letmælk på sigt, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 12: Brødhapsere med forskelligt smørbart pålæg, suppleret med kogte grøntsager, ½ hårdkogt æg, stykker af frikadelle (kød eller fiskedelle) eller lignende - og må også gerne tilbydes grøntsagsmos med kød eller fisk. Frokost kan være både kold og varm mad. Vand af kop.
Tilbydes lidt mme af en kop evt. sammen med en banan og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt og bær, frugtmos, smoothie eller lignende. Det kan også være et surmælksprodukt med lidt revet æble. Vand af kop.
Aften 18: Famliemad som nu. Mad i stykker og også moset mad. Kartofler kan moses med lidt sovs og frikadellen gives i stykker. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme efter behov.
Tilbydes en godnatgrød, som en fast del af putteritualet. Mme, letmælk eller vand af kop. Og får herefter børstet tænder.
Ammes og puttes til natten ca kl 20. Denne amning er den sidste der forsvinder.
Sen aften: Trapper gradvist ud af denne amning og hjælpes til at sove videre uden brystet. Hvis han er tørstig kan han tilbydes vand.
Godnatgrøden må I gerne bibeholde så længe det fungerer godt for jer og jeres dreng. Der er faktisk ikke nogen alder for, hvornår man skal stoppe med det. Jeg har mødt 4 årige, som stadig synes det er super hyggeligt og dejligt at få et godnatmåltid og derefter gå i seng.... Og det skal der være plads til :) Det der er vigtigt er, at I ikke serverer grøden i stedet for aftensmaden. Det skal ikke være sådan, at jeres dreng på sigt lærer, at han kan afvise aftensmad og få grød i stedet. Derfor skal der gå tid imellem og derfor foreslå jer, at badet ligger imellem de to måltider :)
Jeg håber, at du/I kan bruge dette videre, - måske er anbefalingerne for modermælkserstatning anerledes i Spanien, men nu ved du, hvad anbefalingerne er i DK:)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske