Brev:
MME i stedet for bryst
8. april 2017
Alder:
12 mdr.
MME i stedet for bryst
Kære Helen,
Vi følger stadig den plan nedenfor her, som du anbefalede os til vores søn der der ikke ville spise særlig meget og som nu er blevet et år.
Er i starten af marts trappet ned til de tre amninger du anbefalede, men jeg vil gerne stoppe helt med amning, da det virker til at han er for vild med bryst, og jeg ikke har nok mælk til at han bliver mættet, og udover vil jeg gerne starte med at arbejde lidt til juli.
Når vi nærmer os tidspunket for amningen inden middagsluren - omkring frokost tid er han ekstrem mor syg. Ofte stopper kun op med at græde hvis han sidder hos mig hos mig og har ansigtet vendt ind mod mig.
Tænker at måske hjælper når jeg ikke ammer mere.
Han spiser stadig utroligt lidt til frokost. Til aftensmaden spiser han også meget lidt men er ikke så hysterisk som omkring frokost tid.
Han spiser mest til morgenmad og mellemmåltiderne. Elsker frugtgrød, havregryn med alt slags mælk og fuldkornsflakes (giver ham med MME), yoghurt, omelet med grøntsager, skinke eller andet i. Ris, pasta, pizza, groft brød med kerner og frugtstykker spiser han også - men vi giver ham alle dage til frokost og aftensmad det vi spiser -oftest noget skemad og nogle stykker han selv kan spise (varieret kost med grøntsager, kød, fisk, bælgfruger, ris, pasta etc).
I en månedstid puttede jeg kylling, fisk eller andet kød, kogt æg eller grøntsager i hans frugt/grød smoothie for at være sikker på han ikke manglede vitaminer, som han spiste med stor lyst, men det stoppede jeg med for en uge siden, for at se om han have mere appetit til frokost og aftensmad. Det har ikke ændret noget endnu, men da han fik medicin mod hård mave og fik blød afføring dagligt begyndte han at spiste han lidt mere til nogle måltider.
Hvordan vil planen se ud hvis jeg holder op med at amme ham (hvor meget MME osv)?
Hvor længe skal han have den godnatgrød og MME på flaske?
Bedste hilsner,
os fra Spanien.
PS: Den plan du anbefalede os ser sådan ud:
Morgen 7.30-8: Havregrød, lavet på mme, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur - og skal ikke ammes først. Mellemmåltidet erstatter amningen og direkte efter mellemmåltidet sætter I ham i barnevognen og triller ham en tur.
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk. Det kan være hjemmelavet eller det kan være færdiglavet babymos fra glas. Suppleres med små brødhapsere med forskelligt smørbart pålæg og også mad i hånden, som han selv kan sidde og gumle på. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur måske kl 13.30 - tidspunktet afhænger af, hvor lang en formiddagslur han sover.
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt og bær, frugtmos. Vand af kop.
Aften 18: Udgangspunktet er familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta. Der skal være mad, som smager af noget. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme efter behov.
Tilbydes en godnatgrød, som en fast del af putteritualet. Vand af kop. Og får herefter børstet tænder.
Ammes og puttes til natten ca kl 20
Sen aften eller først på natten 23-01: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster og skal herefter ikke tilbydes yderligere mælk, men sove uden om natten og stå op og starte dagen med grød.