Svar: Nedfrysning og optøning af mos
7. april 2017
Alder:
5 mdr.
Kære lykkelige mor
Tak for dit brev :)
Du kan godt lave en større portion grøntsagsmos og fryse den ned i mindre portioner. Det anbefales, at du fryser mosen ned uden modermælkserstatning. Grøntsagsmos bør optøs direkte i gryden, fordi man derved bevarer vitaminerne bedst. Og i forbindelse med at du varmer mosen op, kan du så tilsætte modermælkserstatning og fedtstof.
Du kan godt skifte emballage undervejs, hvis du tænker, at det vil være nødvendigt. Det er dog sådan, at jo mere du tager maden op, rør ved den med hænderne osv. jo større risiko er der naturligvis for "forurening", og derfor skal du, som du selv nævner, naturligt være opmærksom på hygiejnen :) De cubes du nævner, ser dog rigtig fine ud og er lavet til formålet :)
Frugtmos og bærmos kan du på samme måde lave i forvejen og fryse ned. Det bør også optøs direkte i gryde fra fryser, herved bevarer du vitaminerne bedst. Frugtmos kan dog godt holde sig et par dage i køleskabet, så en mindre portion behøver du ikke fryse ned, og her kan du så bruge det som topping direkte på en grød... du kan også købe færdiglavet frugtmos på glas beregnet til babyer i forskellige aldre :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - fortsat god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske