Brev:
Nedfrysning og optøning af mos
7. april 2017
Alder:
5 mdr.
Nedfrysning og optøning af mos
Kære Helen
Vi er gået i gang med at give vores datter grød, og prøver at følge dine anbefalinger i Børn & Mad som vi synes passer rigtig godt til vores datter og vores familie. Vi begyndte for en uge siden med majsgrød og lidt vand, som hun er ved at vende sig til. Det går umiddelbart rigtig fint :)
Jeg vil nu gerne til at fylde lidt grøntsagsmos og frugtmos i fryseren, da jeg gerne vil tilbyde hende hjemmelavet økologisk mos når hun er klar til det. Allerhelst vil jeg give det frisklavet fra vores egen aftensmad, men i øjeblikket er der ikke overskud til at lave hjemmelavet mad hver dag, og nogle dage vil der heller ikke være ingredienser hun må spise endnu. Derfor vil vi gerne have et lille lager i fryseren.
Jeg har tænkt mig at fryse mosen ned i en bakke egnet til babymos, i de portionsstørrelser vi har brug for. Portioner af 50/100 ml grøntsagsmos og 1-2 spsk frugtmos. Når det er frossent vil jeg tage det ud af formen og over i en pose med zip lukning, så det fylder mindre i fryseren og der ikke skal vaske emballage op hver gang vi tager noget ud af fryseren. Jeg håber beskrivelsen giver mening, ellers kan du se konceptet her http://www.velsmag.com/praktiske-cubes/
Hvad er din holdning til denne metode i forhold til bakterier osv.?
Jeg forestiller mig at grøntsagsmosen tages direkte fra fryseren, op i en gryde hvor det koges op og tilsættes fedtstof og modermælkserstatning. Det virker nemt nok. Men jeg er i tvivl om hvordan jeg griber det an med frugtmos. Her har jeg kun brug for at tage en lille smule op som topping på grød jeg laver frisk i en gryde. Hvilken metode er smartest, kan jeg bare tage det op på en tallerken og varme det i mikroovnen? Eller skal jeg tø det op i køleskabet og komme det koldt på den varme grød?
Jeg glæder mig til at læse dit svar.
Venlig hilsen
En lykkelig mor