Svar: Forstoppelse
28. marts 2017
Alder:
9 mdr.
Kære Christina
Tak for dit brev :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig :)
Jeg kan ikke helt gennemskue, hvor meget mad i stykker og hvor meget grød og mos, jeres dreng får. Det er helt passende for hans alder, at han får mad i stykker, både små hapsere, som han kan spise med fingrene eller med en gaffel, og også gerne større stykker, som han kan sidde med i hånden og gnave af. Og heldigvis lyder han meget interesseret i maden ,og den interesse skal I naturligvis bibeholde.
Det er dog rigtig godt, hvis han også stadig tilbydes lidt grød og mos, fordi det naturligt vil være med til at holde maven lidt mere i gang. Ligesom det er super, hvis I spiser det samme, så han får mere og mere familiemad, det vil sige retter, som smager af mere, er lidt mere krydrede, også gerne som indeholder lidt sovs osv. som vil være med til at "smøre" lidt i tarmen. I skal sikre jer, at maden i stykker ikke bliver for tør. Derfor vil sovs være godt og ekstra fedstof kan tilføjes ved nogle gange at lave lidt smørsovs eller lignende. I kan mose kartofler og andre grøntsager med sovs og give ham det på gaffel eller ske - og ved siden af, kan han så sagtens spise anden mad selv :)
I må også gerne give ham det jeg kalder "skovlemad" - det vil sige mad, som vi skovler let ind.. det er f.eks. boller i karry, lasagne (kød eller lakselasagne), pasta med kødsovs, kartoffelmos med millionbøf og lignende - og ved siden af dette, kan han også få kogte grøntsager, en brødskorpe eller lignende at gumle på selv. Så I skal forsøge at finde en balance mellem mad, som I hjælper ham med, og mad som han selv kan spise.
Med hensyn til mælk, så vil det ofte være fint med 3 flasker i 9 måneders alderen og 2 flasker i 10 måneders alderen - og jeres dreng skal ikke have 750 ml mælk i døgnet. Det er for meget. Det vil være rigtig fint, hvis han får ca 500 ml mme via flaske nu. Og jeg vil anbefale, at de 3 flasker ligger før middagslur, aften og sen aften. Når flaskerne ligger her, så giver de plads til anden mad i maven og sikrer ham samtidig en del af hans væskebehov. Derudover skal han drikke masser af vand til måltiderne og vand skal også bruges som tørstslukker ind imellem.
Mit forslag til en dagsplan lavet ud fra dine angivne tider ser således ud:
Tidlig morgen 6.30: Havregrød, lavet med mme, suppleres med lidt friske frugtbåde i hånden, vand af kop.
Morgen 8-8.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, bær og frugtmos, vand af kop
Puttes til formiddagslur og sover 8.30-10 (skal IKKE have flaske her)
Frokost 11-11.30: Rugbrødshapssere med forskelligt smørbart pålæg, suppleret med kogte grøntsager i stykker, godt kogte pastaskruer, ½ hårdkogt æg eller lignende, som han også kan sidde og spise selv - og I må gerne prøve at følge lidt efter med lidt grøntsagsmos. Det kan være hjemmelavet eller mos fra glas. Brug også gerne grøntsagsmos som smørbart pålæg. vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur - flasken indeholder måske 150 ml mme. Sover som nu ca. fra kl 12-14.30
Eftermiddag 15: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, bær, frugtmos. Kan også tilbydes en frugtgrød med lidt mme på om eftermiddagen. Det kan mange børn godt lide og det kan være med til at sætte lidt gang i maven :) Vand af kop.
Powernapper evt. lidt om eftermiddagen - det lyder som om, at han har brug for en 3. lur fordi han starter dagen meget tidligt.
Aften 18: Familiemad - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Maden skal smage af noget og må ikke være for tør. Vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten - frottteres godt med håndklædet, smøres med creme osv. efter behov.
Tilbydes evt. en godnatgrød, som en fast del af putteritualet. Får herefter børstet tænder.
Flaske og puttes til natten 19.30-20 - får måske 150-200 ml her
Sen aften 23-24: Flaske - måske 200 ml - det der også hedder et drømmemåltid og sover derefter uden mælk til næste morgen tidlig, hvor dagen så starter med grød.
Så.. I skal skrue ned for mængden af mme og i stedet sikre jeres drengs væskebehov ved at tilbyde ham vand af kop - til måltiderne og også gerne som tørstlukker derimellem.
Så vil det være rigtig godt, at I giver ham mad i stykker og familiemad, mad der smager af noget osv. men også stadig giver ham grød og mos - kogt mad - fordi det er med til at holde maven igang :)
Det er vigtigt at hans mave fungerer og hvis det ikke er tilstrækkeligt at ændre lidt på sammensætningen af mælk og kost, så er I nødt til at give ham afføringsmiddel. I kan forsøge med laktulose, som kan købes i håndkøb. Hvis dette ikke fungerer, kan I tale med lægen om movicol - det skal lægeordineres til børn under 2 år. Vælger I at forsøge med laktulse, så kan han med den fysiske størrelse han har få 10 ml dagligt fordelt på 2 doser, så han får 5 ml morgen og 5 ml aften. I kan starte med at give ham 2.5 ml x 2 og se hvordan maven reagerer på dette og så skrue op og ned efter hvordan afføringen virker. Hvis afføringen bliver for tynd, så skruer I mængden af laktulose ned, hvis den stadig er hård, så sætter I dosis lidt op.
I kan også prøve at skifte modermælkserstatning og prøve med f.eks. den syrnede erstatning for at se, om det vil gøre en forskel for jeres dreng. Der sker ikke noget ved at prøve:)
Som I kan se, så anbefaler jeg en flaske sen aften. Hvis jeres dreng ikke er i stand til at spise denne og han sover igennem, så er det helt fint - så lad ham sove. Så kan I allerede nu godt nøjes med 2 flasker - før middagslur og før putning om aftenen - og kan I give ham f.eks. frugtgrøden om eftermiddagen med mme på (som alternativ til sødmælk) så han på den måde stadig får mme nok (som sagt gerne 500 ml i døgnet).
Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke med ham - og fortsat god appetit :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske