Brev:
Forstoppelse
28. marts 2017
Alder:
9 mdr.
Forstoppelse
Hej Helen
Vores søn på snart 9 måneder døjer med forstoppelse.
Vi begyndte på fast føde da han var 6 mdr., og supplerer med flaske. Vi bruger dele af BLW principperne, dvs. at nogle ting foregår hvor vi mader ham og andre gange får han selv lov at sidde og "lege"/spise. Da han var godt igang med den faste mad kunne han spise havregrød lavet af 1 dl havregryn og 240 ml MME til morgenmad. Til frokost spiste han 1 stykke bondebrød med pålæg og lidt grønt til. Om eftermiddagen spiste han en lille bolle med smør og lidt frugt. Til aften spiste han hvad der svarer til en lille kartoffel, en kødbolle og lidt grøntsager. Efter alt dette var der ikke meget plads til MME. Så i et forsøg på at nå op på de anbefalde 750-1000 ml MME om dagen, skar vi lidt ned i mængderne på den faste mad.
Vi forsøger så vidt muligt at lave grød og mos tilført al den MME som vi kan, men han er en bestemt herre og giver klar udtryk for hvad han vil og ikke vil. Så det svinger meget hvad vi kan få lokket i ham og hvad vi ikke får i ham. At vi har skåret lidt ned på den faste føde og giver mere MME har resulteret i hård mave. Han kommer af med noget dagligt, men øjnene er ved at poppe ud af hovedet på ham og han bliver postkasse rød i hovedet, når han trykker. Det er så synd for ham!
Den hårde mave/forstoppelse har resulteret i at hans lyst til mad generelt er dalet gevaldigt og det sidste stykke tid har vi haft rigtig svært ved at nå op på de 750 ml MME. Så det er lidt en ond cirkel vi er havnet i. Vil så nødig at han skal på movicol... Men er det det der skal til, må vi jo gøre det!? Kan syrnet MME hjælpe, og skal det så være 1 eller 2?
Han er en lang og godt i stand gut på 78 cm, og ca 11 kg, så han mangler ikke noget. Men den dårlige mave og manglende mængde MME bekymrer mig! Kan man tilføre noget kalktilskud allerede i den alder, når nu vi har så svært ved at få den MME i ham?
Han sover fra kl.20 til ca. 6 morgen. Formiddagsluren er fra 8.30 til 10, eftermiddagluren ca. fra kl.12 - 14.30 og så tager han igen en lille time en gang sidst på eftermiddagen. Så han er vågen 4 gange om dagen, hvor vi starter ud med fast føde og så får han suppleret med flaske inden han puttes.
Håber du kan hjælpe et par frustrede forældre :)
Igen mange tak for en fantastisk brevkasse.
Kærlig hilsen
Christina