Svar: Vil KUN vugges i søvn - opfølgning på tidligere brev
27. marts 2017
Alder:
4 mdr.
Kære K.
Tak for dit brev, det er rigtig godt, at du skriver tilbage - jeg vil meget gerne uddybe mit svar:)
Jeres datter sover lige nu 12-15 timers nattesøvn - og det er her jeres udfordring ligger, for samlet har hun "kun" brug for 15 timers søvn i døgnet, så hvis hun sover 15 timer om natten, så kan hun naturligt ikke sove om dagen - og sover hun 12 timer om natten, så er der kun 3 timers dagssøvn tilbage at gøre godt med...
Derfor er det godt, hvis I kan forsøge at afkorte hendes nattesøvn, så hun sover f.eks. 10 timer om natten, og jeg anbefaler i forhold til jeres tidligere brev, at de 10 timer ligger fra kl ca. 22 til 08. Det vil naturligt betyde, at hun så kan sove lidt længere lure om dagen.
De fleste børn vil i denne alder have brug for 3 lure dagligt, og de har brug for de afbræk, som søvnen giver dem. Derfor - hvis jeres datter sover f.eks. 12 timer om natten, så vil hendes lure om dagen naturligt ikke være særligt lange. Det vil være rigtig godt, hvis mindst en af lurene kan vare 1.5 time, fordi det sikrer, at hun kommer igennem alle søvnen stadier, hvilket er vigtigt. Men det betyder naturligt, at de to øvrige lure så måske ikke vil vare mere end måske 45 minutter...
Som sagt synes jeg, at det kunne være ønskeligt, hvis jeres datter sov kortere nattesøvn og længere dagssøvn. Derfor er min plan lavet sådan, at formiddagsluren egentlig er tiltænkt som en forholdsvis kort lur, hvor hun måske sover 45-60 minutter, kommer op, får et bad, tilbydes frokost og så puttes til en middagslur, som så måske kan være lidt længere...
MEN jeg er naturligvis helt enig med dig i, at hvis hun kan sove en lidt længere formiddagslur, så skal hun naturligvis have lov til det. Det er jo netop planen at dagssøvn en skal være lidt længere :) Og så kan badet og frokosten sagtens ligge senere. Hvad tid middagsluren vil ligge afhænger så af, hvor lang formiddagsluren er, måske skal hun så også puttes lidt senere her. Den fleksiblitet må du give hende. Hvis hun nyder sit bad og I derfor gerne vil give dette lidt ekstra tid, så er det også helt okay, at rytmen rykker sig. Du skal gøre det, som fungerer bedst for jer :)
Der er altså intet i vejen for at du f.eks. rykker frokosten til kl 12.30, hvis det kan passe bedre ind, og I dermed bedre kan nå det hele :) Det kan også være, at hun begynder at sove så fin en lur om formiddagen, at hun kan blive tilbudt smagsprøver på lidt grød og vand af kop, når hun vågner - og først derefter så få et bad, der så kan afsluttes med amning og putning... Du må også meget gerne bytte rundt, for på den måde at få det hele til at hænge bedre sammen :)
Med hensyn til amning, så vil hun naturligt have brug for noget at drikke, når hun vågner - hvis hun har sovet en lang lur. Men hvis hun ikke har sovet mere end 45 minutter, så kan du godt lade hende vente lidt med at få mælk :) I takt med at hun bliver ældre og skal have skemad flere gange om dagen, så vil det være rigtig godt, at du forsøger at skabe en rytme, hvor hun tilbydes skemad, når hun vågner, sammen med vand af kop, - og så ammer hende før hun skal sove. På den måde skaber du bedst plads i maven til begge dele, og det er godt, hvis mælk indgår som en naturlig del af hendes putteritual. Med den alder hun har nu, kan det nogle gange være en god idé at du ammer hende af to omgange om dagen - så du ammer hende, skifter hende osv. og så ammer hende igen, før du så lægger hende fra dig.
Med den alder jeres datter har nu, så er hun naturligt mere opmærksom på verden og følger bevidst med i, hvad der sker omkring hende. Hun bruger sig selv mere både fysisk og mentalt, drejer hovedet bevidst efter ting, skelner tydelig mellem om hun er hjemme eller ude, om hun er i favn hos mor eller en fremmed osv. Det betyder, at hun i denne alder vil have let ved at lade sig forstyrre - og især, når hun skal spise. Du kan godt opleve, at når du ammer, så spiser hun lidt, men slipper, kikker efter ting, tager fat og dier lidt igen, slipper atter, smiler til dig, pludrer med dig, tager fat og dier lidt igen, og slipper, når far så kommer ind i stuen - og det er pludselig sjovere at kikke efter ham end det er at spise...
Derfor kan man let komme ind i en rutine, hvor barnet mere eller mindre slatspiser lidt og samtidig har børn i denne alder også tendens til at powernappe, fordi deres søvn rent fysiologisk ændrer sammensætning... og for at undgå, at hun slatspiser og slatsover lidt hele dagen, så er det vigtigt at hjælpe hende til en rytme - som tidligere nævnt med tre lure dagligt og en god fordeling af nattesøvn og dagssøvn.
Og i hendes vågne perioder skal du derfor være opmærksom på, at hun får mad nok. I første omgang amme hende lidt hyppigere - f.eks. amme hende, skifte hende, amme hende igen før hun puttes. Det kan være med til at øge mælkemængden lidt og samtidig give lidt bedre dagssøvn :) Og hvis det så ikke viser sig at være nok, så kan det være tid til at begynde med lidt skemad... Men ja - hun skal de næste par måneder ammes hver gang hun skal sove :)
Det betyder dog ikke, at hun skal ammes i søvn. Det vil være rigtig godt, hvis du forsøger at flytte hende fra din favn, før hun sover helt. Du må meget gerne putte hende i sovepose/voksipose - det kan gøre at hun ikke mærker skiftet fra din favn og ned i sengen så voldsomt, fordi hun stadig føler sig holdt og omsluttet, men det er af soveposen og ikke af dine arme. Det vil sige, at du i forbindelse med at du skifter hende, så svøber du hende eller putter hende i voksiposen - og så ammer du hende imens hun ligger svøbt eller er puttet i posen - og derefter flytter du hende ned, hvor hun skal sove.
Hun skal ikke være vågen, når du flytter hende, men skal heller ikke sove dybt. Hun skal lige kunne registrere, at du flytter hende, men være træt nok til at falde i søvn ved at du så står ved hende, holder hænderne på hende, vugger hende der, hvor hun ligger eller triller hende i barnevognen, hvis hun sover i den.
Prøv om du kan lægge dig ned og amme hende liggende - på den måde får hun stadig din nærhed, din tætte fysiske kontakt. Og hun får brystet at falde i søvn med og den tryghed, som det er for hende - men hun lærer at sove liggende og uden at være i bevægelse. I starten må du gerne amme hende i søvn, men stille og roligt vil det være rigtig godt, hvis I kan nå dertil, hvor hun slipper brystet, smiler til dig, triller om på siden og sover. Så hun ikke er afhængig af brystet i munden for at kunne sove.
Når I hopper med hende, vugger hende i slyngevuggen, triller hende i barnevognen osv. så hjælper det hende til ro - det er det hun har lært, og hun forbinder bevægelse med det at skulle sove. Og det skal I stille og roligt væk fra :) For at lære hende at sove uden bevægelse, så skal I bevæge hende mindre og mindre. Det betyder, at I starter med at vugge, hoppe, trille, men når hun er stille, så holder I jer stille. Det er kun, hvis hun klynker, begynder at sige noget, at I bevæger jer igen - og lige så snart hun er stille, så er I også stille. Igen og igen holde jer i ro - så hun på den måde hen af vejen lærer, at det er helt okay at ligge stille og kikke, hun behøver ikke være i bevægelse for at kunne sove:)
Jeg er dog ret overbevidst om, at en stor del af behovet for at blive vugget, hoppet og lullet i søvn igen og igen og igen handler om, at hun faktisk har sovet det, hun behøver om natten og derfor naturligt har meget svært ved at sove om dagen. I takt med at I får afkortet nattesøvnen og forlænget dagssøvnen, så vil hun naturligt også have lettere ved at blive puttet om dagen, fordi hun naturligt vil begynde at føle sig træt og parat til at sove, når hun puttes.. På den måde arbejder tiden også for jer :)
Med hensyn til flaske, så lyder det ikke som om, at det kan fungere for jer - og det er naturligvis helt okay :) Det hjælper ofte på gylperiet, når hun begynder med skemad og der kommer lidt fastere mad i maven, mad som ligger lidt tungere... Og også her arbejder tiden derfor nok lidt for jer. Du skal naturligvis her vurdere, om det at amme hende af to omgange kan hjælpe hende, fordi det giver mulighed for at hun når at fordøje lidt af mælken, før der kommer mere i maven - eller om hun vil gylpe ekstra meget på denne måde.. Det kan også være lidt forskelligt alt efter tidspunktet på dagen. Om aftenen vil hun måske bedre kunne spise lidt hyppigere, fordi din mælk er mere koncentreret her, end hun vil kunne det om dagen.... Derfor må mine råd i forhold til dette også være lidt fleksible:)
Sørg for at elvere hendes hovedgærde, så hun ikke ligger helt fladt. Læg et sammenrullet håndklæde eller lignende ind under madrassen, så hele madrassen under hovedet løftes lidt op. Bruger hun sut? Det kan nogle gange også hjælpe mælken til at blive i maven, hvis hun kan sutte, fordi det at sutte sætter gang i tarmperistaltikken...
De fleste børn har brug for en 3-lurs rytme i 3-6 måneders alderen. Når jeres datter bliver 6-7 måneder, vil hun ofte begynde at kunne springe dagens 3. lur over - og vil derfor i denne alder også begynde at gå tidligere i seng. Det afhænger dog af, hvor sent eller tidligt hun står op. Hvis hun står meget tidligt op om morgenen, så kan hun naturligt have behov for en 3. lur i længere tid - nogle børn har derfor brug for den 3. lur selvom de er 8-9 måneder gamle - men jeg vil tro, at hun kan springe den over i 6 måneders alderen.
Jeg vil anbefale jer meget at læse to af mine bøger:
"Helens bog om børn og søvn". I den kan I læse om søvnen i forskellige aldre, hvad I kan forvente, trappe ud af slyngevugge osv.
"Helens bog om børn og mad". I den kan I læse om introduktionen af skemad, hvordan og hvor meget, finde opskrifter, dagsplaner og guides igennem fra 4-18 måneder :)
Rigtig meget held og lykke - håber du kan bruge ovenstående lidt videre:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske