Svar: Udvikling, søvn og mad
24. marts 2017
Alder:
9 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres lille datter :)
Det lyder som om, at det går ret godt hos jer, det er så dejligt at høre, at du nu er startet på arbejde og lillepigen passes af mormor og morfar - og at hun nyder det. Hun er tydeligt glad for dem, smiler og vinker - og det er så fint :)
Og hun lyder heller ikke til at mangle noget - hun vejer 13 kg, så selvom du synes, at hun nogle gange spiser for lidt eller drikker for lidt mælk, så formår hun et eller andet sted at optage næringen og vokser rigtig godt. Og ud fra dette tænker jeg, at I skal prøve at tage det roligt, når hun nogle dage ikke spiser så meget. Hendes dagsplan ser meget fin og alderssvarende ud
Der kan naturligt godt være en sammenhæng mellem hendes vægt, og det at hun motorisk sidder mere end hun kravler rundt.. Nogle børn kravler ikke, fordi de vejer så meget, at de naturligt har svært ved at bære deres vægt - hvis man kun vejer 8 kg, er det måske lettere at komme omkring... andre børn tager netop på, fordi de sidder meget... så det kan være svært at vide, hvad der er årsag og hvad der er forklaring.. Jeg tænker dog, at jeres datter nok skal komme efter det - de fleste børn begynder at kravle i 9-12 måneders alderen, så hun har stadig masser af tid til at lære det.
Derudover må I gerne tumle meget med hende, så hun får stimuleret sin balance. Det kan være at trille hende, svinge hende, gynge hende osv. Jo mere hun kan drejes og vendes i alle retninger, jo bedre vil det faktisk være. Og hun kan f.eks. godt nu få en babygynge i haven - måske har storesøster et gyngestativ, hvor I kan sætte en babygynge op? Det vil sige en af de gynger, der er formet som en stol og hvor lillesøster så gynger frem og tilbage - det vil hun sikkert nyde :) Og måske morfar vil synes, at det er et godt projekt at tage sit til, imens I er på arbejde... bare en tanke :)
Hun kan også have glæde af kravlestrømpebukser, knæbeskytter og lignende. Prøv at se gobabygo.dk - det er vigtigt, at hun kan stå fast, hvis og når hun forsøger at bevæge sig rundt. Hvis I har glatte trægulve, så er det naturligt sværere for hende at begynde at kravle, så glider hun for meget...
Det er rigtig fint, at I forsøger at hjælpe hende til at krybe ved at holde en hånd skiftevis på venstre og højre fodsål, så hun på den måde finder ud af, at hun kan skubbe sig fremad, ved netop at bruge sine ben og fødder. I kan også godt prøve at lægge hende op i kravlestilling, sidde bag hende, så hendes fødder støder mod jeres knæ og så hjælpe hende med at vugge frem og tilbage. Det er fra vuggende stilling, at hun begynder at finde ud af kunne kravle.. og hvis I hjælper hende på denne måde en gang imellem, så vil hun måske selv begynde at prøve lidt i den retning... men som sagt, kan det godt tage lidt tid endnu :)
At hun sover så uroligt om natten tænker jeg hænger sammen med, at hun er i separationsfasen og samtidig oplever at mor og far ikke er hjemme om dagen. Selvom det går så fint med mormor og morfar, så er det naturligt svært for hende at undvære jer. Og hun er stadig så lille, at hun ikke forstår, hvor du går hen, når du går. Hun kan heller ikke forholde sig til tid og ved derfor ikke, om du er væk i 3 minutter, 3 timer eller 3 dage, hun mærker bare, at du er forsvundet. Og hun er også så lille, at hun ikke kan forklares, at du kommer igen, eller at du er på arbejde.
Nogle gange kan det være en god idé, at lave et lille fotoalbum af jer derhjemme med billeder af mor, far, storesøster osv. som mormor og morfar så kan vise hende og tale med hende om, at I kommer igen. Så hun på den måde får en fornemmelse af, at I ikke er forsvundet for evigt.. For det er sandsynligvis derfor at hun græder, når hun ser dig og virker ekstra pylret. Det er fordi hun savner dig og ikke kan sætte ord på de følelser endnu. Og hun bliver lettet, når hun ser dig, samtidig med, at hun også har brug for at klynge sig ekstra til dig, for at sikre sig, at du ikke forsvinder igen. Hun har brug for den ekstra nærhed og kontakt, for at være sikker på, at du er der. Og for på den måde at tanke sit mor-depot op, så hun har noget at tære af næste dag, når hun så atter skal passes.
Det er således en meget naturlig reaktion, jeres datter har og det er vigtigt, at du ikke skubber hende fra dig eller bliver irriteret på hende, men netop forsøger at rumme hende, tager hende op, kysser og krammer hende, sætter ord på "har du bare savnet mig sådan, jeg har også savnet dig skatterpige og nu er jeg her" - ligesom du nogle gange måske skal aflede hende lidt, så hun ikke bliver hængende i det svære skift "mor går, mor kommer tilbage", men at det er okay at I så leger, hygger, spiser sammen osv. Alt er som det skal være - mor er helt rolig, så det kan hun også være. Jo mere rolig du kan være, jo bedre. Hun bruger dig som et spejl :)
Med hensyn til godnatgrød og flaske, så kan det godt være, at jeres datter måske vil have glæde af en grød og derefter måske afviser flasken.. det kan faktisk godt være et forsøg værd, for så kan det jo være, at hun så netop vil vågne kl 22 og så kan hun få sin flaske der og derefter så måske sove bedre hele natten igennem.. bare en tanke :)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat.
Og rigtig god weekend til jer alle :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske