Brev:
Udvikling, søvn og mad
24. marts 2017
Alder:
9 mdr.
Udvikling, søvn og mad
Kære Helen
Vi har et par spørgsmål angående lillesøster og hendes mad, søvn og udvikling.
Lillesøster er nu knap 10 måneder. Hun er en stor pige på 13 kg. Motorisk er hun ikke særlig langt. Hun hverken triller eller kravler eller trækker sig op af noget mm. Hun kan selvfølgelig sidde men det er også det. Hun er begyndt at strække sig længere ud efter tingene når hun sidder. Hun er ikke glad for at ligge på maven. På maven kan hun godt komme op i strakte arme og hun kan også rotere rundt på maven og skubbe sig bagud.
Vi forsøger at hjælpe med at komme frem ved at holde en hånd bag fødder. Derudover forsøger vi at få hende op på knæ mens vi holder om maven/brystet men det er virkelig svært og hun vil hellere op på tæer end knæ. Bliver hurtig utilfreds og ked af det på maven. Hun tonser rundt når vi holder hende i hænderne. Er der noget vi skal være nervøse for i forhold til hendes motoriske udvikling?
Mor er startet på job igen og bedsteforældre passer hjemme hos os. Det går rigtig fint og hun er helt tryg ved det. Hun vinker farvel om morgenen og ingen gråd.
Når mor kommer hjem fra arbejde begynder hun dog at græde helt vildt når hun ser hende og kan så være pylret helt til sengetid? Er det normalt?
Vi har samtidig et spørgsmål til mad og søvn også. Hendes nattesøvn er blevet meget dårligere på det sidste. Fra at sove med måske en opvågning hvor hun fik flaske og sov til næste morgen til nu at vågne nogen gange flere gange og få flaske to gange og så også vågne tidligere kl. 5.30 og nogen nætter være vågen i et par timer af gangen.
Hendes dagsplan er følgende:
Vågner kl. 5-5.30 nu
Kl. 6.50-7: havregrød med frugtmos
Kl. 8.45-9: halv bolle med smøreost eller smør ...
...
Sover formiddagslur i ca. 1,5 time
Kl. 11.30-12: frokost, en skive bondebrød med leverpostej og fx. stykker af kylling
Kl. 13.45-14.15: flaske 165 ml (spiser ikke det hele )
Sover eftermiddagslur i ca. 1,5 til 1 time og 45 min.
Kl. 16.15: 1/2 grødsmoothie
Kl. 17.50-18: aftensmad (vores mad) hun vil tit kun spise selv med fingrene og forsøger at følge efter med et glas mad men det er hun ikke vild med så tit svært at vide hvor meget hun får. Bruger 30 min på maden måske.
Får tit et bad
Kl. 19.20: flaske på 235 og spiser måske 150-180 ml. Puttes og sover ved 19.45.
Her har nætterne indtil videre været at hun så vågnede midt nat og fik en flaske og sov videre til ca. 6.30. Måske hun skulle have sut nogen gange.
Nu er hun begyndt at vågne ved 22.30-23-tiden. Vi prøver først uden flaske men hvis det ikke lykkes så får hun en flaske. Nogen gange sover hun videre på den til kl. 5-5.30 og andre gange er hun vågen i 2-3 timer og får så en flaske igen og sover så måske videre der men vågner så igen tidligt. Andre gange vågner hun kl. 23 og får flaske og igen kl. 3 og vågner stadig tidligt. Vi er virkelig ikke glade for to flasker om natten, da det ligesom så går den forkerte vej og hun har flere måneder kun været på en flaske og nogen nætter sovet uden flaske.
Kan det være noget ved hendes madindtag? Er hun sulten? Hun bliver tilbudt masser af vand hele dagen. Synes det er svært at putte flere måltider ind. Hvis vi forsøger med aftengrød så tror jeg bare ikke hun vil spise noget af aftenflasken men er det bedre?
Ved ikke om vi skal gøre noget ved at hun vågner så tidligt nu og ikke sover længere om dagen istedet? Eller får hun dækket sit søvnbehov ind?
Håber du kan hjælpe os lidt?