Svar: Baby 9 mdr vil kun amme
23. marts 2017
Alder:
9 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og velkommen til :) Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig og svare på dine spørgsmål :)
Der er ingen tvivl om, at du ammer din dreng alt for meget og ja - det er vigtigt, at du får skruet gevaldigt ned for amningerne og får jeres dreng igang med at spise rigtig mad.
Når børn i jeres drengs alder drikker så meget mælk, at det tager pladsen op for mere ernæringsrigtig mad, så kalder man det mælkedranker. Når han drikker så meget mælk hos dig, som han gør, så kan han få jernmangel af for ensidig kost og på sigt vil det naturligt gå ud over hans trivsel. Derfor er du nødt til at trappe ned for amningerne nu - og det er slut med at far kører forbi dit arbejde, så du kan amme...
Jeg kan godt forstå, hvis far vælger denne løsning - for det er umådeligt hårdt, når far ikke kan trøste jeres dreng, fordi far ikke kan amme. Det er synd for både far og søn, at de er i denne situation - men det vigtiste er, at I nu arbejder på at ændre det og arbejder på at få skabt nogle nye vaner og rutiner, som er langt bedre for jer alle tre på sigt. Og første skridt på vejen er allerede taget, blot fordi du jo skriver til mig - du ved godt, at der nu skal ændringer til.. så langt så godt :)
Jeres dreng kan lige nu max blive ammet 3 gange i døgnet - og når han bliver 10 måneder vil det være fint med 2 amninger. Da du ikke er hjemme i dagtimerne, og far skal kunne passe ham uden mors indblanding, så vil jeg anbefale, at far tilbyder ham lidt mme af en kop før middagsluren. Det er dog sandsynligt, at du en overgang vil blive meget brystspændt, fordi du ammer så meget som du gør, så kan I godt vælge at far kommer forbi dig midt på dagen, så du kan amme jeres dreng og derefter putte ham og så kan han sove middagslur, når far så triller hjem igen. På den måde kan du få fjernet lidt af dine brystspændinger og forhåbentlig undgå en brystbetændelse. Men fremadrettet bør du "kun" amme aften og sen aften.
Det er rigtig godt, at jeres dreng gerne vil putte mad i munden og smage på maden, sidde med mad i hånden osv. Det skal I udnytte - og det er meget vigtigt, at I får udnyttet dette nu. Jo ældre han bliver, jo sværere bliver det at få introduceret forskellig mad for ham. Det lykkes bedst fra 7-8 måneders alderen og når han først bliver 1 år, så bliver det meget svært. Det er derfor nu, at I aktivt skal sætte ind for at hjælpe ham til at spise rigtig mad.
Det er vigtigt, at du stopper med tanken "noget skal han jo have", for så længe du tænker sådan og derfor ammer ham, så får du ham ikke til at spise. Det er vigtigt, at du ikke ammer ham mere end de 2-3 gange dagligt og så skal han derudover tilbydes rigtig mad - og han skal tilbydes mange små måltider hele dagen igennem, så hvis han ikke spiser så meget til det ene måltid, så går der ikke så længe, før han tilbydes lidt igen.
Sammen med sin mad, skal han tilbydes vand af kop. Vand er den bedste tørstslukker og det er vigtigt, at I ikke begynder at tilbyde ham mælk/mme i stedet for brystet. Det er ikke ekstra mælk, han skal have. Det er hans mælkeindtag, som skal skæres ned.
Derudover er det meget vigtigt, at far skaber rytme med faste spisetider, fordi det vil være med til at påvirke jeres drengs indre ur og dermed hans fornemmelse for sult/mæthed. Jo mere faste spisetider, jo bedre er det.
Og det er slut med at falde i søvn med brystet - som du selv er inde på, så er det en søvnassociation, som I er nødt til at bryde... Og han skal altså ikke ammes hverken om dagen eller om natten mere - det stopper nu - og det er ikke synd for ham. Men - han vil naturligt blive ked af det, når I pludselig fjerner brystet, som er det I har lært ham indtil nu. Han forstår jo ikke, hvorfor han nogle gange må ammes og andre gange ikke må. Han kender ikke klokken og ved derfor ikke, hvorfor han må ammes om aftenen og ikke om natten. Han forstår heller ikke, at så meget mælk er skidt for ham, fordi det fjerner pladsen i maven til rigtig og mere næringsrig mad.. Han mærker bare at brystet, som er det han kender, stille og roligt fjernes, og så bliver han naturligt ked af det.
Det er dog vigtigt at I husker på, at han nu godt kender forskel på bryst og mor - I er ikke længere et hele. Han ved f.eks. godt, at han ved at bide dig i brystet, kan få en særlig reaktion fra dig.. At han skal undvære brystet betyder derfor ikke, at han ikke stadig kan få masser af nærhed og tæt fysisk kontakt. Du kan stadig være der for ham og når du ikke er det, så er far der.
Det vil dog være rigtig svært for ham at undvære brystet om natten, hvis du og dermed mælkebaren er lige foran ham. Derfor synes jeg, at du efter amningen sen aften, skal sove et andet sted og så lad far tage sig af jeres lille dreng om natten. Far kan putte med ham, give ham masser af nærhed, tæt fysisk kontakt osv. Han kan være der for ham, så han ikke føler sig alene og forladt - far kan det hele, bare ikke amme. Og efter ca 3 nætter, så skulle det gerne begynde at vende. Jeres dreng skulle gerne begynde at spise lidt mere om dagen og i takt med at han fyldes mere og mere op med rigtig mad om dagen, så vil han ofte også kunne undvære brystet mere og mere... Så tiden arbejder på den måde for jer, men I er nødt til at gå igennem en lidt hård periode for at de kan lykkes...
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen: skal IKKE længere ammes - hverken tidlig morgen eller før du tager af sted.
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, frisk frugt i hånden at gumle på og far følger efter med lidt frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur - far kan sætte ham i barnevognen og trille ham en tur - og lægge ham ned, når han tydeligt viser sig parat. Han skal IKKE tilbydes nogen form for mælk først.
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk. Det kan være hjemmelavet eller det kan være forskellige middagsretter købt på glas. Suppleres med små bidder af rugbrød med forskelligt smørbart pålæg, Vand af kop.
Tilbydes lidt lun mme af en kop - f.eks. 100 ml - og puttes derefter. Eller I kan en overgang - læs over de næste ca 5 dage - amme ham kortvarigt og derefter putte ham, så du får tømt dit bryst midt på dagen... Også til middagsluren må far gerne trille ham en tur og på den måde hjælpe ham ind i søvnen.
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, bær, frugtmos. Vand af kop.
Og du skal IKKE amme ham om eftermiddagen, når du kommer hjem!
Aften 17.30-18: Familiemad - almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mos og også lidt mad i stykker. I kan også nogle gange vælge at give ham middagsretter fra glas - det vigtigste er at han spiser og mindre vigtigt om det er hjemmelavet eller købt. Vand af kop.
Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme og gøres klar til natten.
Tilbydes en godnatgrød måske ca kl 19, som en fast del af putteritualet. Grøden giver ekstra mæthed og er med til at sikr, at han ikke behøver søge brystet om natten, fordi han er reelt sulten. Får derefter børstet tænder (hvis han har fået tænder).
Ammes og puttes så til natten ca kl 19.30
Sen aften 23-24: Ammes igen og skal derefter sove videre - og mor sover i et andet rum, hvorefter far så tager over.
Det er meget vigtigt, at I holder fast i, at der skal ændringer til. Og at han ikke ammes mere end 2-3 gange dagligt. I weekenden som vi går ind til nu, kan du amme ham før middagsluren, og de første par dage i næste uge ligeså, men ellers skal han ikke længere ammes her. Hvis du får problemer med din mælkeproduktion og voldsomme brystspændinger, så må du malke ud, for at lette trykket og undgå brystbetændelse, men malk ikke for meget, for så stimulerer du også til ekstra mælk og mælkeproduktionen skal naturligt nedsættes. Din mælk stopper ikke helt, du vil fint kunne amme ham aften og sen aften og han vil der få den mængde, som han har behov for - og som samtidig levner plads til mere rigtig mad i maven :)
Så amning stopper altså i princippet samtidig både dag og nat. Du kan lige nu og de næste ca. 5 dage frem godt bibeholde amningen før middagsluren, for at lette lidt på trykket og forebygge brystbetændelse, og derefter så ammer du ikke længere om dagen men "kun" aften og sen aften. Det er vigtigt for at få jeres dreng til at spise og det er vigtigt at få ham igang nu, og med den alder han har...:)
Rigtig meget held og lykke med det projekt! Og rigtig god weekend, når I kommer så langt:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske