Brev:
Baby 9 mdr vil kun amme
23. marts 2017
Alder:
9 mdr.
Baby 9 mdr vil kun amme
Kære Helen
Vi har en dejlig dreng på 9 måneder, som trives, er glad og udvikler sig fint metorisk og fysisk.
Vi har dog problemer med at få ham til at spise, og han fuldammer stort set stadig (ca 95% madindtag er modermælk).
Vi har prøvet mange forskellige metoder til at få andet mad end bryst i ham - men han lukker konsekvent munden for skemad og vil selv styre skeen (hvilket der intet mad kommer i munden af:). Han vil gerne tygge på forskellig mad - fx brødskorper, grillede grøntsager, pølse, agurkestænger osv, men det er meget lidt der rent faktisk bliver spist. Hans nysgerrighed for mad er der helt sikkert, og han er meget intereseret når vi spiser noget og vil ofte gerne lige have det på læben eller smage på det - men igen, ikke så meget bliver spist.
Når han endelig synker kaster han ofte op, det virker som om, at det er fordi, han ikke er vant til at få noget i spiserøret på den måde. Vi har øvet med ham i 3 mdr nu - intensitv i 2 måneder.
Jeg er startet på job for 3 uger siden, og min kæreste er nu på barsel i 3 mdr. Vi synes det var meget for vores dreng både at skulle have en stor forandring i hvem han var sammen med i dagstimerne og fjerne hans adgang til bryst i 8 timer dagligt, så i de 3 uger der er gået har min kæreste kommet forbi mit arbejde i frokostpausen, så vores dreng kunne amme.
Jeg er opmærksom på at problemet nok skyldes at jeg ammer alt for meget. Jeg ammer han typisk som følgende:
- 5-6 gang om natten/morgenen inden han står op kl 6
- Inden jeg tager på arbejde
- Kl 12 når de kommer på besøg
- Kl 17 når jeg er hjemme (til megasulten unge)
- Og så ammer jeg ham i søvn kl 19.
Vi har prøvet at give ham sut i stedet om natten eller nusse ham eller at min kæreste prøver at få ham til ro, men han græder indtil brystet kommer (vi har indtil videre max ladet der gå 5-10 min med gråd). Han har aldrig sovet lange stræk om natten, max 2-3 timer og i perioder kun 1 time af gangen inden han "kalder" for at få bryst. Nogle gange spiser han en masse, hvor man kan se at han reelt er sulten - og andre gange handler det mere om at han lige skal have trygheden ved brystet for at komme videre i søvnen (hvilket jeg godt ved ikke er en god søvnassociation, men sådan er det altså blevet).
Jeg har prøvet at lirke brystet ud før han sover - sjældne gange accepterer han det, men oftest klynker han til han får det igen. Han er en ret viljestærk dreng og ikke sådan lige at snyde :)
Han sover i tremmeseng der er skubbet op ved siden af vores seng uden den ene side og så sover jeg tættest på ham.
Så nu kommer mine spørgsmål:
- Hvor vigtigt er det at han kommer igang med at spise noget mere hurtigt?
- Hvad kan du anbefale, vi gør for at få ham til at spise?
- Hvis du tænker, at det handler om at jeg ammer ham for meget, hvordan skærer jeg bedst ned på det? Vi overvejer at tage en kold tyrker med natamnning, men jeg er lidt usikker på om det er for brutalt for ham. Er det bedre at stoppe amning i dagtimerne mens jeg er på arb først? Hvordan gøres det bedst og hvilken metode synes du er bedst?
Ser frem til at høre fra dig!