Svar: Mad og putterutiner mv.
19. marts 2017
Alder:
6 mdr.
Kære lykkelige mor
Tak for dit brev og fine beskrivelse af din lille pige - og velkommen til :)
Det lyder som om, at din datter er rigtig glad for både grød og mos, og hun har været i gang med skemaden længe. Det er super dejligt, og med den alder hun har nu, vil det være rigtig godt, hvis du begynder at tilbyde hende 3 måltider dagligt + to mellemmåltider. Det betyder, at hun nu bør tilbydes morgenmad, frokost og aftensmad og så lidt mellemmåltider formiddag og eftermiddag.
Det vil være rigtig godt, at arbejde på en rytme, hvor hun tilbydes skemaden, når hun vågner og så tilbydes flasken, som en fast del af hendes putteritual - som det også ser ud som om, at du faktisk forsøger :) Det vil også være rigtig godt, at du netop giver hende vand af kop sammen med skemaden, fordi det er vigtigt, at hun lærer at drikke vand. Vand er den bedste tørstslukker - og mælkebehovet skal så dækkes via flaskerne.
Det er vigtigt, at du ikke giver hende for store mængder skemad. Det er bedre, at hun spiser f.eks. 1 dl. grød eller mos og suppleres med lidt mad i hånden, som hun selv kan gumle på, og derefter så drikker sin flaske, end at du giver hende 2 dl. grød eller mos og hun så afviser sin flaske eller ikke drikker nok. Og i det hele taget er det godt med flere små måltider end få og store måltider. Og i takt med at hendes indtag af skemad øges, at hun tilbydes flere skemåltider dagligt, så vil hendes indtag af mælk naturligt nedsættes. Det betyder, at hun lige nu vil have behov for 6 flasker i døgnet, men når hun bliver 7 måneder, vil det være rigtig fint med 4 flasker i døgnet.
Med hensyn til hendes mælkebehov, så er hendes udregnede døgnbehov 110 ml pr kg hun vejer med den alder hun har nu. Jeg kan ikke se, hvad din datter vejer, men hvis hun f.eks. vejer 7 kg så vil hendes døgnbehov være 110 x 7 = 770 ml mme i døgnet. Og hvis det skal fordeles på 6 flasker, så betyder det 130 ml i hver flaske... Vejer hun mere, vil hendes behov naturligt være lidt højere - men det lyder ikke helt forkert, at hun ofte ikke drikker de 240 ml, som du tilbyder hende. Det er store flasker og sandsynligvis mere end hun har behov for, så jeg vil umiddelbart anbefale dig, at du skruer tilbuddet af mme lidt ned nu og laver mindre af gangen :)
Der kan naturligvis godt være forskel på hvor meget der er i hver flaske alt efter tidspunktet på dagen. Det kan sagtens være, at hun om formiddagen før sin formiddagslur kun drikker 100 ml hvor hun om aftenen inden hun puttes, kan drikke en flaske på 200 ml. Den fleksiblitet skal der naturligt være. Det hænger også sammen med, at skemaden naturligt kommer til at fylde lidt mere og f.eks. vil formiddagsflasken ofte forsvinde, når hun bliver 7 måneder.
Lige nu kan en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, se således ud:
Tidlig morgen 05.30: Flaske og sover måske videre - eller er vågen lidt og tager så en tidlig morgenlur.
Morgen 8.30: Tilbydes grød og du må gerne begynde med de lidt grovere grødtyper nu som øllebrød og havregrød. Vand af kop.
Formiddag 10: Tilbydes frisk frugt i hånden og lidt frugtmos, vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur ca kl 10.30 som nu - når hun bliver 7 måneder, erstatter mellemmåltidet denne flaske, men lige nu er det fint, hvis hun f.eks. drikker 100 ml
Frokost 12.30-13: Tilbydes grøntsagsmos og der begyndes stille og roligt med kød eller fisk i mosen. Suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at gumle på selv. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca 14.30
Eftermiddag 15.30: Tilbydes lidt frisk frugt i hånden og lidt frugtmos og tilbydes også stadig en lille flaske om eftermiddagen.
Powernapper evt. herefter eller begynder måske at kunne undvære lur om eftermiddagen.
Aften 17.30: Grøntsagsmos og også her begyndes der med kød eller fisk i mosen. I spiser aftensmad sammen og udgangspunktet bliver naturligt mere og mere jeres mad. Suppleres også her med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl 19 - hun lyder til at have en tidlig søvnfase og hvis hun springer powernappen om eftermiddagen over, så er det super at putte hende her :)
Sen aften eller først på natten 23-02: En flaske efter behov
Med hensyn til modermælkserstatning og holdbarhed, så bør du altid kassere rester af mælk. Hvis din datter ikke spiser op, så må du ikke gemme og genopvarme mælken, som hun har levnet. Du bør aldrig komme en halvspist flaske i køleskabet til senere brug. Mælkerester er god grobund for bakterier, og bakterievæksten kan ske hurtigt. Du bør heller ikke lade en halv flaske mælk stå på bordet og så bruge den senere... Derfor vil det være rigtig godt, at du forsøger at udregne hendes behov og laver den mængde mælk, som hun udregnet har behov for - så går der heller ikke så meget til spilde :)
Med hensyn til hendes udvikling lige nu, så oplever mange forældre faktisk 6 måneders alderen som en lidt svær periode. Mange forældre beskriver, at det føles lidt som om, at man gir og gir og intet rigtigt virker. Hun er sværere at stille tilpas, sværere at trøste, sværere at underholde.
Måske er hun igang med at få tænder, og det kan i sig selv give lidt pylren. Hun øver også sin stemme, kan skrige højt og nogle gange blive forskrækket over sig selv. Hun skriger ikke af utilfredshed, men mere for at øve sin stemme. Hun er godt igang motorisk, øver sig i at krybe, trille omkring, drejer om sin egen akse og begynder at vise mere selvstændighed og utilfredshed f.eks. hvis hun ikke kan få fat i det legetøj, som hun kan se ligger tæt ved hende, eller hun kan protestere, hvis du ikke lige sidder ved siden af hende hele tiden...
Mange forældre oplever også det ½ år som en skæringsdato. Måske begynder I at have lidt behov for at soveværelset igen bliver mor og fars - og synes det er tiden at hun kommer på eget værelse... Mange kvinder fortæller, at de efter de første 6 måneder, hvor de har nusset og pusset i en uendelighed bare trænger til at blive nusset lidt om af deres mand. Igen måske følelsen af at man gir og gir til hende - og hun er bare så svær at stille tilpas, så når far kommer hjem, så trænger man bare til at blive holdt om. Samtidig er man så træt at man ofte ikke orker noget som helst og tit virker næsten afvisende fordi det hele bare er for meget.
Jeg ved ikke, om det er noget du kan genkende, men måske er det nogle af de ting, der sker hos jer, og som du kan mærke lige nu :)
Jeg håber, at du kan bruge ovenstående lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Jeg glæder mig til at følge jeres lille familie!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske