Brev:
Mad og putterutiner mv.
19. marts 2017
Alder:
6 mdr.
Mad og putterutiner mv.
Hej Helen.
Tak for en fantastisk brevkasse – jeg har som nybagt førstegangsmor fundet svar på mange spørgsmål.
Min skønne datter er nu hele 6 måneder, og er godt i gang med både grød og mos – hun har været delvis flaskebarn fra fødslen pga. manglende mælk, og 100% flaskebarn fra hun var 3 måneder. Da hun var 4 måneder startede e.a. med SP på mos og grød, da hun var meget nysgerrig på vores mad. Hun har med største velbehag spist alt vi har introduceret hende for, både frugt/grønt, kartofler og diverse former for grød (majs, ris, hirse).
Her på det sidste har det været meget forskelligt hvor meget MME hun har gidet tage. Hun får vand af kop sammen med måltiderne (vil ikke tage mælk af kop).
Kan du hjælpe med hvordan jeg bygger måltiderne op i løbet af dagen, så hun får den mængde MME hun skal have?
Hendes dag ser nogenlunde sådan ud:
05.30: Vågner og får tilbudt 240 ml MME på flaske (drikker typisk 150-200 ml)
07.30: Sover 45-60 min.
08.30: Vågner og får 1 portion grød på hirse, majs eller ris sammen med vand af kop
Inden hun puttes igen, får hun tilbudt 240 ml MME på flaske (drikker max det halve)
10.30: Sover ca. 2 timer
12.30: Vågner og får tilbudt 240 ml MME på flaske – drikker som oftest det hele inden hun puttes igen
14.30: Sover 45-60 min.
15.30: Vågner og får 1 portion kartoffel-/grøntsagsmos samt vand på kop
Får tilbudt 240 ml MME på flaske (drikker ca. 60-80 ml)
18.30 Får tilbudt flaske til natten på 240 ml MME (drikker alt mellem nogle få tåre og det hele)
Herefter sover hun til 5.30 næste morgen 😊 hun vågner nogle nætter omkring kl. 02.30 og får tilbudt 240 ml MME på flaske (drikker altid det hele).
Drikker hun ikke hele den flaske hun får tilbudt når hun vågner, får hun altid tilbudt resten løbende indtil hun puttes igen. Hvor længe må mælken tilbydes efter den er tilberedt?
Og så lige et andet spørgsmål:
Hun har altid været et utrolig nemt barn med et evigt smil på læben - hun elsker at udforske verden og være social med andre babyer/børn og naturligvis alle sine bedsteforældre. De sidste par uger er hun dog begyndt at pylre noget mellem lurerne og især om aftenen (her med gråd). Er det noget der skyldes den rivende udvikling hun gennemgår pt. eller har du et bedre bud? Synes ikke umiddelbart jeg kan få det til at hænge sammen med et tigerspring, og hun har heller ikke problemer med maven eller noget.
På forhånd tak.
Den lykkelige mor