Svar: Svær at få til at sove og vågner meget
19. marts 2017
Alder:
9 mdr.
Kære M.
Tak for dit brev :)
Jeres dreng vågner op og har behov for at blive vugget, fordi han igennnem de sidste 9 måneder har sovet i slyngevuggen - og derfor er vant til at blive vugget mange gange hver nat. Det er sådan I har gjort, det er det ritual, han har lært, det er den søvnassociation han har - han forbinder det at sove med at skulle være i bevægelse. Så hver gang han vågner - og det gør han måske 10 gange eller mere hver nat, så har han brug for, at I vugger ham lidt - og det har han stadig brug for, selvom han nu ligger i sin tremmeseng.
Den bedste måde hvorpå du kan få ham vænnet af med behov for bevægelse er ved at vugge ham mindre og mindre. Det du skal gøre er at putte ham i tremmesengen, som du gør nu, gerne holde hænderne på ham, så han kan mærke, at du er der, og så kan du godt vugge ham lidt, imens han ligger i sin seng.. men når han er stille, så skal du ikke vugge ham, så skal du lade ham ligge. Det er kun, hvis han klynker, at du vugger ham lidt igen, der hvor han ligger, og når han er stille, så holder du ham stille.
Du kan også vælge at montere hjul på tremmesengen eller sætte f.eks. brio bedrockers på benene. Det har nogle familier glæde af. Det giver mulighed for at putte ham, men du behøver ikke holde hænderne på ham, men kan stadig vippe eller bevæge sengen lidt, hvis han klynker - og holde sengen stille, når han er stille. Så han stille og roligt lærer, at det kan være okay bare at ligge og kikke og at han ikke behøver blive bevæget.
Og du skal også øve det om dagen, så han f.eks. i barnevognen ikke holdes i bevægelse hele tiden men også der lærer at sove uden at skulle være i bevægelse... Det er lettere at skabe nye vaner om dagen, hvor du selv har mere overskud, end det er at skabe nye vaner aften og nat, hvor du selv er rigtig træt.
Og så skal du naturligvis vurdere, om du om natten behøver vugge ham eller lade ham mærke dig hele tiden. Med den alder han har, så vil han naturligt drømme meget og han kan sagtens ligge og klynke i drømme, kaste hovedet fra side til side, smaske, lægge sig op i kravlestilling og vugge frustreret osv. Og nogle gange er det godt, hvis du reagerer med det samme, hjælper ham med at blive lagt ned og få dynen på, som han måske har sparket af - men uden at du i øvrigt behøver at vugge ham. Det er ikke nødvendigvis bevægelse, som han har behov for, men stillingsskift. Og andre gange vil det være rigtig fint, at du lige trækker tiden lidt og ser, om han ikke er i stand til at komme videre i søvnen på egen hånd.
Når han sover, så bevæger han sig igennem forskelligt søvnstadier, hvor han sover let og sover dybere og ind i mellem, så har han også perioder, hvor han drømmer. Og derfor vil han have perioder, hvor han vil sove mere uroligt, sover lettere og tydeligt drømme, men lader du ham nogle gange være, så kommer han af sig selv ind i næste søvnstadie, hvor han så sover tungere og dybere og dermed mere roligt igen.
Derfor skal du prøve at finde balancen mellem hvornår du skal hjælpe ham med det samme, og hvornår det er okay at se, om ikke han selv kan finde roen.
Han er i separationsfasen lige nu og gennemgår derfor en stor udvikling både motorisk og mentalt, og det gør naturligt søvnen mere urolig. Samtidig er han stadig så lille, at han ikke forstår, hvor du er, når han ikke kan se dig. Du oplever det sikkert om dagen, hvor han kan blive ked af det, hvis du går i køkkenet og lader ham være alene i stuen eller hvis du går på toilettet uden ham. Han har brug for at se dig og nogle gange mærke dig helt tæt på, brug for at komme op i din favn, få et kram osv., og så er han klar til at kravle ud i verden igen... Og han kan ikke forholde sig til tid, så derfor ved han ikke, hvis du går, om du kun er væk i 3 minutter, 3 timer eller 3 dage - han oplever bare, at du forsvinder fra ham.
Derfor er jeg ikke tilhænger af at man bruger en metode, hvor man putter barnet i seng, slukker lyset, går ud og lukker døren - og lader barnet græde..
Jeg synes du skal prøve at finde balancen mellem, hvor meget du skal være der og hjælpe ham og hvornår det er okay at lade ham forsøge at finde søvnen på egen hånd. Du skal hjælpe ham, når han har brug for det, men med så lidt aktivitet fra din side som muligt. Og det betyder at han måske stadig kan have behov for en beroligende hånd, men han behøver måske ikke komme op i din favn, du behøver ikke gå rundt med ham, du behøver kke give ham sut eller andet hele natten igennem, fordi det naturligt også vil skabe uhensigtsmæssige vaner på sigt.
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker videre :)
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske