Svar: Grød før flaske eller flaske før grød
28. februar 2017
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Lige nu, hvor I starter op med skemaden, så kan jeres dreng godt være for sulten til at kunne koncentrere sig om skeen, og derfor kan det være fint, at I starter med at give ham lidt mælk. Det vil være helt naturligt, at børn har det sådan i begyndelsen :) Mælken i maven og følelsen af lidt mæthed gør det lettere for ham at acceptere skeen og den nye smag af grød. Det at have lidt mælk i maven kan også gøre, at han så bedre kan nedbryde den fastere føde, så introduktionen af skemad går lidt lettere :)
Men på sigt, når han bliver bedre til at spise, og når han skal have skemad flere gange dagligt og også spise større mængder, så vil det være rigtig godt, at han tilbydes skemad, når han vågner og så får flaske, før han skal sove. Sammen med skemaden skal han tilbydes vand, så han får slukket sin tørst med vand - for han kan naturligt sagtens være tørstig efter en lur :)
Når jeg anbefaler, at man hen af vejen begynder at give skemad først og flaske efterfølgende, så er der flere grunde til det:
Det sikrer normalt bedst plads i maven, så barnet får tilstrækkeligt af begge dele. Når jeres dreng tilbydes grød, så er det vigtigt, at han er sulten og parat til at spise skemaden og det er han, hvis han starter med den. Hvis han er fyldt op med mælk i maven, så vil hans appetit ofte ikke være så stor.
Det er lettere at drikke af en flaske end at spise af en ske. Samtidig kender han flasken og er tryg ved den og glad for den. Det betyder, at han let tømmer en flaske - også selvom han har fastere mad i maven. Så hvis man starter med skemaden og følger efter med flasken, så er der stor sandsynlighed for, at han tager imod begge dele.
Det vil være naturligt at få flaske, før han skal sove. Når han sutter og spiser af flasken, ligger i jeres favn osv. så falder han naturligt til ro. Der udskilles oxytocin, som netop hjælper ham med at koble fra og finde roen. Det sker ikke på samme måde, hvis han sidder i en høj stol og får skemad og derefter puttes... Det er altså naturligt for små børn at få mælk som en fast del af putteritualet.
Stille og roligt skal antallet af flasker trappes ud og antallet af skemåltider sættes op og i takt med at dette sker, vil det netop også være naturligt, at jeres dreng tilbydes skemad og vand af kop - og vænnes til at få mindre og mindre flaske.
Det sker dog helt naturligt i løbet af de næste måneder, så jeg tænker, at det ikke er noget, som du behøver tænke så meget over - blot være opmærksom på at i takt med at han bliver ældre, vil det hjælpe ham med en rytme, hvor han tilbydes skemad og vand af kop, når han vågner og lidt mælk før han skal sove...
Med hensyn til Ghee så er der endnu ikke nogen officielle anbefalinger omkring dette og små børn. Jeg vil kontakte Fødevarestyrelsen og spørge dem - og skal nok give dig svar, når jeg hører nærmere :) Men indtil videre er anbefalingen, at du variere mellem de forskellige typer af fedtstof, så jeres dreng tilbydes så meget forskelligt som muligt. Det vil sige variere mellem forskellige typer af olie, plantemargarine, smør og smørbare produkter osv.
Med hensyn til Gluten, så er anbefalingerne omkring dette lavet om i 2015. Det betyder, at børn godt må tilbydes gluten allerede når de i 4-6 måneders alderen begynder med lidt skemad. Tidligere måtte de først introduceres for gluten fra 6 måneders alderen.
Det anbefales, at I variere mellem de forskellige grødtyper og dermed også mellem grød med og uden gluten. du bør tilbydes grød med gluten i variation med grød, der ikke indeholder gluten - og i stigende mængde. Du bør derfor ikke starte op med kun at give grød der indeholder gluten, men skal på den anden side heller ikke springe det helt over...
Grød lavet af majs, hirse, boghvede, ris og quinoa er uden gluten. Grød lavet af havre, rug og hvede indeholder gluten. Indholdet af gluten er betydeligt højere i hvede end i de andre gryntyper. Spelt er en slags hvede og indeholder derfor også gluten. Mannagrød er lavet af hvedegryn og indeholder også gluten.
Vær i øvrigt opmærksom på at ris og dermed risgrød ikke bør gives dagligt på grund af indholdet af arsen. Vær også opmærksom på at quinoagrød ikke bør være den første grød, fordi det ofte har et højt indhold af protein.
Med hensyn til grød på tur, så kan du her vælge at bruge de færdiglavede produkter, hvor du blot skal tilsætte kogt vand. Det vil sige, at produktet allerede indeholder grødpulver/mel og modermælkserstatning. Du kan medbringe kogt vand på termoflaske og opblande det lige før jeres dreng skal have det at spise.
Du kan også medbringe færdiglavet babymad på glas. Det er varmebehandlet, og der sker ikke noget ved at transportere det, hvis glasset er uåbnet. Det kan også serveres ved stuetemperatur....
Hvis du ønsker at transportere hjemmelavet grød eller mos, så bør du købe en transporttaske/køletaske med køleelement, der er beregnet til formålet. Det gør, at du kan medbringe maden koldt, og det kan så holde sig kortvarigt - ligesom det ofte også vil være godt, at du har mulighed for at lune det, før dit barn skal have det. Det kan evt. lunes i mikrovn, når I er fremme. Igen kan det dog ofte være lettere og lige så hurtigt at lave grøden, der hvor I så er - om det er hos bedsteforældre eller i mødregruppen...
Jeg vil anbefale dig min bog "Helens bog om børn og mad". I den finder du opskrifter, dagsplaner, guides igennem måned for måned og der er også et fødevareleksikon, som du kan bruge, hvis du bliver i tvivl om, hvad din dreng må få, hvornår og hvordan :)
Fortsat god appetit! :)
----------------------------
Jeg har i dag den 14 marts 2017 talt med Fødevarestyrelsen omkring brugen af Ghee som fedtstof til småbørn.
Der findes forskellige former for Ghee, blandt andet vegetabilsk Ghee og blandingsprodukter af Ghee, men den oprindelige form af Ghee er klaret smør. Ghee af smør har derfor den samme fedtsyresammensætning som smør.
Generelt anbefales, at børn under 2 år - og især til børn under 1 år - skal fedt ikke begrænset i samme grad, som man anbefaler til voksne. Derfor anbefales det, at man tilsætter fedstof og modermælkserstatning til hjemmelavet grød og mos og at man giver mælk med et højt fedtindhold som modermælk og modermælkserstatning.
Det er godt, hvis fedtstoffet i grød og mos ikke altid er smør, fordi barnet i forvejen får en del af denne type fedtstof fra mælken. Derfor anbefales det, at man varierer med smørlignende produkter samt planteolier f.eks. majsolie, rapsolie, vindruekerneolie og olivenolie.
Derudover anbefales det, at man skærer ned i brugen af mættet fedt efter 1 års alderen og her vælger planteolier f.eks. rapsolie og olivenolie og flydende margarine - og kun en gang imellem bruger smør eller blandingsprodukter.
Ud fra dette, så kan Ghee i den oprindelige form, altså lavet ud af smør, godt bruges som fedtstof til småbørn, men dog i variation med andre former for fedtstoffer.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske