Svar: Svagt spisende 7 mdr samt lange lurer
26. februar 2017
Alder:
7 mdr.
Kære LS
Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres lille datter og hele jeres forløb. Jeg kan godt forstå, at du synes det er svært at finde ud af, hvor meget du kan nøde hende, og hvor meget du kan regne med, at hun selv regulerer sit behov - og jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig :)
For det første tænker jeg, at man skal prøve at skelne mellem at "nøde" og at "presse" barnet, for der er for mig en forskel - og det tror jeg også, at der er for jeres sundhedsplejerske, det lyder sådan :)
Når man nøder barnet, så forsøger man at tilbyde barnet lidt forskellig mad. Det kan være mad i hånden, mad som barnet kan se, det kan være mad på en ske, man smager måske selv på maden, forsøger at få barnet til at smage, forsøger at få barnet til at spejle sig i den voksne, kommer lidt mad på barnets læber eller lidt ind i munden - så barnet kan smage, hvad det er - og når man har "nødet" lidt, så finder barnet ud af, at det smager godt og kan pludselig fornemme, at det faktisk er sulten, og så spiser barnet.
Når man presser barnet, så giver man barnet mad tydeligt imod barnets vilje. Barnet kniber munden sammen, drejer hovedet, skubber ens hånd væk, græder og protesterer og man overhører dette og tvinger maden ind i munden på barnet. At presse barnet til at spise, kan også handle om at tvinge barnet til at spise noget bestemt eller at spise op, før noget andet tilbydes eller før barnet f.eks. må lege. Det er altså en situation som tydeligt er ubehagelig for barnet.
Jeres datter lyder faktisk til at have brug for at du nøder hende lidt, og når du gør det, så begynder hun at spise - hun bliver ikke ked af det (og hvis hun gør, så stopper du med det samme:)). Og hun har brug for, at du netop hjælper hende med at fornemme mæthed og sult. Hun er en fysisk lille pige, der tager sparsomt på og også spiser sparsomt, så hun har ekstra meget behov for, at du netop hjælper hende med at få lidt forskellige fødevarer indenbords - uden at det kammer over og bliver ubehageligt, for så vil det naturligt betyder, at hun helt holder op med at spise, og det vil ikke være godt!
Men der er andre måder, at du også bør hjælpe hende på - og det handler blandt andet om at hjælpe hende til en fast dagsrytme. Jo mere fast rytmen er, jo fastere sovetider, aktivitetstider og spisetider hun har, jo mere påvirkes hendes indre ur. Og netop det indre ur, har betydning for, hvornår vi føler os f.eks. sultne og mætte. Når hun har faste spisetider og sættes til bordet i sin høje stol, så vil hendes indre ur gøre, at hun så føler sig mere parat til at spise og hun vil derfor spise mere. Du kender det også fra dig selv, hvis du f.eks. plejer at spise frokost kl 12, men tiden er løbet fra dig, - så mærker du pludselig at maven knurrer og du er sulten og kikker du på klokken og ser at den er 12, så tænker du - jamen det er jo også frokosttid nu...
Og for at hjælpe jeres datter til en rytme, så vil jeg faktisk foreslå jer, at I starter hver morgen til fast tid - og jeg synes faktisk, at det er en overvejelse værd, om ikke I skal vække hende om morgenen, hvis hun ikke vågner af sig selv. Så hver morgen f.eks. starter, så hun altid kan tilbydes morgenmad kl 7.30-8... Hvis hun starter dagen på dette tidspunkt, så giver det plads til to lure i løbet af dagen - en formiddagslur og en middagslur, som jeg synes hun bør få, med den alder hun har. Dagssøvnen er vigtig for hendes udvikling, hun udskiller væksthormon, styrker sit immunforsvar osv. når hun sover formiddagslur og middagslur - og det er vigtigt.
Og samtidig vil en fast dagsplan være med til at gøre, at hun får tilbudt mange små måltider hele dagen igennem. Det er nødvendigt for at sikre hendes behov for næringstoffer og også sikre, at der ikke går mange timer, hvor hun ikke rigtig spiser noget. Hvis der går for lang tid imellem hendes måltider, så kan kroppen næsten komme ind i en rytme, hvor hun faktisk ikke føler behov for mad, og derfor så vil spise mindre. Det er derfor bedre, at hun tilbydes lidt og tit...
Derudover, så er det vigtigt, at du nu begynder at skrue ned for amningerne. Jeg kan ud af dit brev fornemme, at du faktisk ammer en del og du har lidt haft den tanke, at "noget skal hun jo have" - og det forstår jeg godt. Men med den alder hun har nu, så er du nødt til at skrue ned for mælkeindtaget for netop at give hende lyst til anden mad. Så længe mælken fylder så stor en del af hendes indtag, så vil hun ikke have lyst til at spise særlig meget andet. Med mælk i maven, kan hun godt føle sig fyldt op, uden at det egentlig mætter rigtig - og det kan faktisk også nogle gange gøre, at hun gerne vil smage og sutte på lidt mad, men ikke vil spise rigtigt - for hun er ikke rigtig mæt og heller ikke rigtig sulten.
Den faste rytme vil derfor være med til også at sætte lidt styr på amningerne og med den alder hun har, vil jeg anbefale dig, at du ammer hende 4 gange i døgnet. Det vil være rigtig fint og dække hendes behov for mælk og de næringstoffer der er i din mælk, samtidig med at det giver plads til mere rigtig mad i maven.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre og skal ikke ammes igen, når dagen begynder. Her skal hun i stedet tilbydes morgengrød.
Morgen 7.30-8: Tilbydes bløde frugtbåde i hånden, som hun selv kan sidde og gumle på og du følger efter med lidt grød, vand af kop.
Formiddag 9.30: tilbydes igen bløde frugtbåde i hånden, som hun gumler på og du følger efter med lidt frugtmos eller bærmos. Det kan være lidt mos fra glas, eller frugtsmoothies til babyer, det er fint at variere. Vand af kop.
Puttes til formiddagslur - og skal ikke ammes først. det er vigtigt, for at give plads til at spise frokost :)
Frokost 12: Tilbydes agurk, ristede rugbrødsbjælker eller lignende i hånden og du følger efter med lidt grøntsagsmos med kød eller fisk. Må også gerne fortsat få små bidder af kød, som nu - men lidt på en ske ved siden af vil være rigtig godt. Det kan være mos fra glas eller det kan være rester fra aftensmaden. Hvis du f.eks. har en kartoffelbåd eller andre rester af grøntsager fra aftensmaden kan du også give hende dette som gnavemad. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur - måske kl 13 - det afhænger af, hvor lang formiddagsluren er og hvor sent den ligger. Hvis formiddagsluren ligger sent, vil middagsluren naturligt også ligge lidt senere.
Eftermiddag 16: Tilbydes igen lidt frisk frugt og bær i hånden, og du følger efter med lidt grød med frugtmos som topping, vand af kop.
Aften 18: Udgangspunktet mere og mere jeres mad - kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta... Det er fint med lidt mad i hånden, som hun selv kan sidde og gumle på eller du kan give hende små bitte bider ind i munden, men det er også vigtigt med lidt på en ske. Lad hende gerne få f.eks. lidt smørsovs sammen med mosede grøntsager eller du kan lave ærtesovs, gulerodspure eller lignende som du serverer sammen med lidt af maden og på den måde får lidt mos i hende...
Ammes og puttes til natten ca kl 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster. Puttes herefter i egen seng og skal sove uden mælk til næste morgen tidlig, hvor hun så ammes igen...
Som du kan se, så er denne plan lavet sådan, at jeres datter som udgangspunkt tilbydes skemad, når hun vågner og mælk før hun skal sove - dog ikke længere nogen amning formiddag og eftermiddag men "kun" de 4 gange i døgnet, som jeg har skitseret.
Jeg er således enig med din sundhedsplejerske i, at det kan være helt okay, at du nøder din datter lidt - men hun skal samtidig have skruet mælkeindtaget ned, så hun skal ikke længere nødes med brystet - heller ikke, hvis hun ikke har spist så meget. Du skal nu forsøge at sige til dig selv, at brystet ikke gives som erstatning for mere sufficient mad. I stedet tilbydes hun mange små måltider og hvis hun ikke spiser andet en et par bider eller et par skefulde til det ene måltid, så spiser hun nok mere til det næste - og der går ikke ret lang tid imellem, at hun tilbydes mad, så det kan hun fint klare :)
I dagsplanen indgår også en bred variation af både grød, mos, frugt - mad i stykker, mad til hænderne og skemad. Og det er netop vigtigt for at holde maven igang naturligt. Derudover må hun gerne få frugt- og bærmos formiddag og eftermiddag, hvilket også kan have en gavnlig effekt på maven :)
Jeg synes ikke du skal skære for meget i f.eks. brød og kartofler, ris, pasta osv. Giv hende variation, som også hjælper hende til at spise og sikrer en større variation af næringstoffer. Og vær så opmærksom på at tilbyde hende mere vand. Når du skærer ned for amningerne er det vigtigt, at hun vænner sig til at drikke mere vand i stedet - og det kan også hjælpe på tendensen til forstoppelse.
Og jeg synes som sagt, at I skal tilbyde hende to lure dagligt... Jeg forstår godt, at du kan have en "go-with-the-flow" tilgang, hvor du mere eller mindre lader hende styre tingene selv - sove, når hun er træt, spise, når hun er sulten osv. Og nogle gange kan det også fungere - men jeres datter lyder faktisk ikke til at trives så godt med det. Hun spiser ikke nok, og der er ikke rigtig styr på hendes indtag af mælk og rigtig mad, ligesom hun har bedre af at få to lure dagligt med den alder hun har.. Derfor synes jeg, at du skal prøve at tage lidt mere styring og hjælpe hende til lidt mere rytme i hverdagen...
Håber du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske