Svar: Opstart af grød og mos.
22. februar 2017
Alder:
5 mdr.
Kære drengenes mor
Tak for dit brev og dejligt at høre, at du kunne bruge mit sidste svar :)
Med hensyn til fuldkornsboghvedemel, så lyder det som om, at lillebror godt kan lide det og som om, at hans mave fungerer rigtig godt - og jeg tænker, at det derfor godt kan indgå i et varieret tilbud af grød. Det vil sige, at han kan få det, men også stadig bør få grød, der ikke er af fuldkornstypen som f.eks. majsgrød og hirsegrød og en gang imellem risgrød og quinoagrød...
Brug af kikærtemel er jeg lidt mere skeptisk overfor, så længe han ikke er ældre. Kikærter indeholder så vidt jeg ved ret meget protein, og han bør ikke få alt for meget protein, med den alder han har... jeg mener at proteinindholdet i f.eks. hirse, havregryn og quinoa ligger omkring 12-14 gram pr. 100 gram, mens kikærter vist indeholder knap 20 gram protein pr. 100 gram...
Jeg synes derfor ikke, at kikærter bør være jeres første valg. Jeg ved ikke, om man kan lave grød af kikærtemel alene, men når han bliver ældre, kan du f.eks. lade kikærtemel indgå i madlavnningen, hvor I alle spiser det samme - ligesom du også kan lave lidt humus ud af kikærter en gang imellem, og bruge det som smørbart pålæg...
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke og fortsat god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske