Annonce

Annonce

Svar: Hvor meget forstår man om tid, når man er 2,5 år


20. januar 2017

Kategori:
Alder:
3 år, 1 mdr.

Helen Lyng Hansen, sundhedsplejerske

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Udvikling.

Kære C

Tak for dit brev og dejligt at høre, at du kunne bruge noget af mit sidste svar :)

Hvor meget børn helt præcist kan huske, og hvornår de helt præcist forstår f.eks. tidsangivelser, er svært at svare på, men jeg vil gerne dele lidt tanker med dig.

Tidligere mente man, at små børn ikke havde nogen større hukommelse, og at deres hjerne og nervesystem var umodent. I dag ved man at små børn godt kan huske, og at de fra fødslen allerede har en aktiv hukommelse. Der er dog tale om en mere sansemæssig hukommelse.

Spædbørns hukommelse fungerer usikkert og deres langtidshukommelse er ikke god. Først i 6-10 mdr´s alderen begynder barnets hjerne at modnes, så meget at barnet kan huske over længere tid. Men det er først i skolealderen, når barnet går mellem 1-3 klasse, altså når barnet er mellem 7-9 år gammel, at man kan tale om en hukommelse, der fungerer som hos os voksne...

For børn under 2 år bygges verden ofte op omkring rutiner. Barnet genkender ting, steder, måden vi gør ting på osv. og fornemmer dagen og tiden ud fra dette. Det betyder, at jeres dreng f.eks. kender rytmen omkring at stå op, skulle i vuggestue, blive hentet igen, være hjemme osv. Ligesom han kender rutinerne i vuggestuen - lege, spise, sove til middag, få frugt osv.

Nu er han 2.5 år og rutinerne ligger for ham ret fast. Når han spørger jer "skal jeg i vuggestue eller være hjemme?", så ved han derfor, hvad det betyder, hvad der skal ske alt efter om det er det ene eller det andet I svarer. Det hjælper ham til at få overblikket over dagen.

I 3-5 års alderen hjælpes han mere og mere på vej af sproget. Han kan spørge, når han bliver i tvivl, ligesom han også kan begynde at forstå en forklaring. I kan f.eks. sige "jeg henter dig igen, når du har spist frugt". Han begynder også at kunne forholde sig lidt mere til tingene dag for dag, begynder så småt i denne alder at få lidt fornemmelse for f.eks. tal, så I kan begynde at sige "jeg henter dig, når du har sovet hos farmor og farfar en gang". Han ved, hvad "1 gang" betyder - i modsætning til flere ...


Annonce

... nætter.

Det kan være en god idé at vise ham med fingrene "1" og bruge dette i hverdagen, så han f.eks. også hører og ser "du må tage 1 småkage mere" eller lignende. For at han netop begynder at forstå "1" i modsætning til hele hånden "5"...

Det vil sige, at fra ca. 3 års alderen vil der være lidt mere fornemmelse for tid og en begyndende forståelse for i dag, i morgen, i aften, i eftermiddag... Men det er i den alder stadig naturligt svært at forholde sig helt konkret til tid. Et 3 årig barn vil naturligt have svært ved at forstå "vi skal spise om 20 minutter" eller "du skal først have dragten på til fastelavn"... :)

Nogle gange kan det også være godt at sætte nogle eksempler på tid, som barnet kender fra sin hverdag. Hvis barnet f.eks. spørger, hvornår noget er eller hvor lang tid der er til, så kan I f.eks. svare: "Der er 15 minutter til, det er den tid, det tager at køre i børnehave." Så tiden på den måde bliver mere konkret for barnet.


Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Foredrag med Helen

Kom til foredrag med Helen Lyng Hansen

Tirsdag 6. maj: Børn & Mad, FOF Aarhus

Se flere foredrag med Helen ...


Det kan også være godt at lave piktogrammer, altså tegninger eller billeder af ting, som måske skal ske før det, I venter på. Det kan være tegninger af at stå op, spise mad, lege udenfor, køre i bil - og endelig er I fremme til mormors fødselsdag. Eller man kan lave en nedtællingsliste, hvor man f.eks. klipper en dag af ad gangen og tæller ned til den dag, hvor man skal holde fødselsdag, overnatte hos bedsteforældre eller måske ud at flyve eller andet, som I glæder jer til og tæller ned til. Det er naturligt svært for børn at overskue de næste 14 dage, og her kan det være rigtig godt med lidt kreativ tænkning, hvor man tegner og inddrager barnet i nedtællingen.

I forhold til jeres drengs alder, så synes jeg godt, at I kan forklare ham, at han skal sove hos farmor og farfar og nævne det et par dage før det sker - og så om morgenen igen huske ham på, at det er i dag, at det er i aften... Så han bliver forberedt lidt, selvom han naturligt har svært ved helt at forstå tidsperspektivet :)

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre :)

Rigtig meget held og lykke fortsat!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske



Annoncer

Sponsorerede artikler

Gør pusletid til hyggetid - med naturlig pleje fra Olívy

En ren ble er det primære formål, når ens baby bliver lagt til rette på puslepladsen. Men faktisk er pusletiden meget mere end blot en praktisk opgave. Det er en unik mulighed for at styrke båndet til dit barn, stimulere sanserne og skabe tryghed. En god pusleoplevelse handler ikke kun om ...

Læs mere her



Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

3. april 2025 | Udvikling | 4 år, 5 mdr.

Social angst og skoleudsættelse

Kære Helen. Vi er altid meget glade for dine svar. Der er lidt tid til mit...

Læs hele brevet og Helens svar


23. marts 2025 | Udvikling | 10 mdr.

Start i dagpleje - reaktion

Hej Helen Vores dreng, som nu er blevet 10 måneder, er startet i dagpleje....

Læs hele brevet og Helens svar


17. februar 2025 | Udvikling | 11 mdr.

Dagplejestart - 11 mdr.

Hej Helen Vores dreng på knap 1 år startede i dagpleje 6. januar, så han har...

Læs hele brevet og Helens svar


10. februar 2025 | Udvikling | 9 mdr.

Bekymring for sproglig og motorisk udvikling

Hej Helen Jeg skriver da jeg er bekymret for min søn. Han er idag 9...

Læs hele brevet og Helens svar


6. februar 2025 | Udvikling | 15 mdr.

Sidder ofte i W-stilling

Kære Helen Jeg har et kort spørgsmål i dag. Min datter, som nu er blevet...

Læs hele brevet og Helens svar


Annonce

Viden om børn:

Calcium

Calcium findes hovedsagligt i mælkeprodukter, herunder modermælk og modermælkserstatninger.

Calcium er vigtigt til opbygning af skelettet og er derfor af stor betydning for børn, der naturligt skal vokse meget. Hvis barnet ikke får calcium nok, vil der frigøres calcium fra skelettet for at opretholde koncentrationen af calcium i blodet.

Børn der ammes eller får flaske får dækket deres behov for calcium derigennem og det anbefales at børn får modermælk eller...

Læs mere i Babylex

Madras til barnevogn

En barnevognsmadras kan være lavet af forskellige materialer, f.eks. skumgummi. Det betyder, at madrassen let suger kondensvand, der naturligt vil samle sig i barnevognen, når barnet sveder eller bare trækker vejret. Derfor er det vigtigt, at madrassen løftes op og stilles på højkant dagligt, og når barnevognen ikke bruges, så madrassen er tør, når barnet skal ligge på den.

Om vinteren kan det være nødvendigt at tage madrassen med ind, så barnet ikke lægges på en iskold madras,...

Læs mere i Babylex


Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.


Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit hurtige svar - jeg ser altid tingene fra en anden vinkel når jeg læser dine svar - en vinkel som man ikke altid selv kan se tingene fra, når det er kørt lidt i hårdknude.

Glæder mig altid til at høre fra dig

Mange hilsner
Lillepigens mor


Annonce