Brev:
Hjælp til god dagsrutine og aktiviteter - baby 4 måneder
20. januar 2017
Alder:
4 mdr.
Hjælp til god dagsrutine og aktiviteter - baby 4 måneder
Kære Helen.
Jeg kunne rigtig godt bruge hjælp til at opbygge en god dagsrutine for min lille datter på 4 måneder. Hun sjatsover og sjatspiser pt dagen igennem med korte lure på 30-45 minutter, medmindre jeg er i rummet og hjælper hende tilbage ind i søvnen (hvilket jeg har spurgt til i et andet brev).
Når jeg vågner om morgenen ved 8-tiden så ligger hun og kigger, pludrer og sutter på sine hænder, og jeg ved faktisk ikke, hvad tid hun vågner op - jeg ved bare, at hun bliver hurtigt træt igen om morgenen (efter en times tid), så jeg tror ikke, vi når det store formiddag. Resten af dagen er hun vågen ca 1,5-2 timer ad gangen, er det ok i hendes alder? Det virker i øvrigt til at være meget vigtigt for hende at blive ammet, før hun skal sove.
Jeg kunne rigtig godt tænke mig at hun sov 3 gode lure om dagen, og at der indgik følgende aktiviteter:
- et bad eller en social aktivitet (fx mødregruppe) før middagsluren. Skal badet i så fald være en del af putterutinen?
- Jeg vil afprøve lidt grød før middagsluren, men hvor i hendes vågentid er det bedst at give den?
- Jeg vil også afprøve en flaske mme sen eftermiddag, hvor mine bryster løber tør for mælk, men hvor i hendes vågentid skal jeg give den?
- En gåtur med barnevognen i dagslys, hvor jeg kan ordne ærinder og indkøb.
Udfordringen er at min datter max sover 30 minutter i barnevognen og at hun vågner så snart jeg går ind i et supermarked. Hun sover ekstremt let om dagen. Er det så bedst at ligge turen i hendes vågentid og i så fald hvornår? Eller er det for statisk en måde at være vågen på, når hun ikke kan bruge kroppen?
Jeg håber, du vil hjælpe os til at få hverdagen til at fungere bedre, jeg er efterhånden ret stresset over min datters manglende søvn, og jeg kunne godt bruge et overblik og noget at arbejde hen imod.
På forhånd tak for hjælpen :-)
De bedste hilsener fra
Solomor