Svar: Pludrer, mosler rundt eller græder
19. januar 2017
Alder:
8 mdr.
Kære Rikke
Tak for dit brev :)
Der sker udviklingsmæssigt rigtig meget med jeres datter lige nu. Hun er rigtig godt igang med separationsfasen og det betyder, at hun ofte har svært ved at finde ro og overgive sig til søvnen. På den ene side, har hun rigtig meget brug for at mærke jer, være tæt på jer og fornemme jeres favn, og på den anden side, kan det også forstyrre hende og hun sover bedre, når hun ligger for sig selv.. Det kan være rigtig svært at finde ud af, hvor meget og hvor lidt kontakt og nærhed, hun egentlig har behov for:)
Det er som udgangspunkt godt, hvis hun kan falde i søvn i egen seng, så hun forbinder sin seng med stedet, hvor hun sover. Det vil ofte gøre det lettere for hende at komme videre i søvnen om natten.. Vi har alle sammen små opvågninger i løbet af natten, hvor vi registrerer at alt er, som da vi faldt i søvn og hvis hun er faldet i søvn i jeres favn og oplever pludselig at ligge i sin seng, så kan det godt være utrygt for hende og så vil hun ofte først falde til ro, når hun atter kommer op i jeres arme. Derfor er det som udgangspunkt godt, hvis hun lige når at følge med i, at hun rent faktisk puttes i egen seng.
Men nogle gange, kan det være rigtig svært netop i denne alder, og her kan det godt være nødvendigt, at I lægger jer med hende i dobbeltsengen og lader hende falde i søvn ved siden af jer. Hun kan få sin flaske, ligge ved siden af jer, så hun får nærheden og mærker jer tæt på, men dog ikke ligger i favnen. Det må gerne være sådan, at hun får sin flaske, drikker sin mælk, slipper flasken, smiler til jer og triller om på siden og falder i søvn... Og så kan I vælge at lade hende ligge til i selv går i seng. I skal naturligvis sikre jer, at hun ikke kan trille ned af sengen og komme til skade. Med den alder hun har nu, er hun meget mobil, så I skal være ekstra opmærksomme her... Og når I så selv går i seng - hvis I kan holde jer vågne til klokken måske er 23.. så kan I tilbyde hende den sene aftenflaske og putte hende i egen seng, hvor hun så sover resten af natten.
En anden mulighed er, at I giver hende flasken direkte i tremmesengen, så I helt undgår skiftet fra favn og ned i egen seng, som hun lige nu reagerer på og bliver ked af. Altså som nu gøre hende klar til natten, men i stedet for at sidde med hende i favnen og derefter flytte hende, så putter I hende med det samme i tremmesengen og giver hende flasken imens hun ligger der. Det vil være godt, at I eleverer hendes hovedgærde, så hun ikke ligger helt fladt. Det kan I gøre ved at komme en lille pude eller lignende ind under madrassen, så hele madrassen løftes lidt op. Og igen give hende flaske, hun drikker, slipper, triller om på siden og sover videre - i sengen og ikke i jeres arme :)
Armen i ansigtet og pillen i øjnene er naturligt ikke særlig rart for jer, og det er rigtig godt, at I forsøger at holde hende i hånden og afbryde denne lyst lidt... Det kan være svært at finde et alternativ i denne alder, for de fleste børn er mellem 12-18 måneder, før de begynder rigtigt at kunne bruge en klud, puttebamse, slaskedukke eller lignende, men I kan godt forsøge, om I kan finde noget andet, som hun kan pille ved. Gerne noget med frynser eller lignende, som hun netop kan dreje imellem sine fingre... Det kunne f.eks. være en Thilde-klud eller en Thilde-elefant med flere vaskemærker...
Håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske