Svar: Madpakker
19. januar 2017
Alder:
3 år, 4 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og fine beskrivelse af, hvordan du forsøger at variere dine drenges indtag af mad :)
Det lyder simpelthen så fint, det du fortæller. Dine drenge lyder til at spise varieret, og de spiser også sundt! Du har stort fokus på at sukkerindtaget skal holdes nede, og det er rigtig godt :)
Der er ikke plads til ret meget slik, kage, sodavand, saftevand eller andre sukkerholdige fødevarer til små børn. Børn under 2 år skal så vidt muligt slet ikke have sukkerholdige fødevarer, og for børn i alderen 3-6 år anbefaler Fødevarestyrelsen, at det daglige råderum, dvs. både privat og i institution, til slik, kager, sodavand, saft og andre sukkerholdige varer ikke udgør mere end 300 kJ pr. dag, svarende til 2100 kJ på en uge.
Generelt kan man sige, at dine drenge bør spise lidt fra alle fødevaregrupper:
Frugt og grønt
Kartofler, ris og pasta
Brød og gryn
Fisk og fiskepålæg
Kød, kødpålæg og æg
Forskellige fedtstoffer
Ost og mælkeprodukter
Fødevarestyrelsen har lavet en vejledning til institutioner, der hedder "Det fælles frokostmåltid" og heri kan du læse anbefalingerne for børn i alderen 1-6 år... Jeg skal sende dig et link i en separat email :)
Det lyder som om, at du har fundet en god yoghurt, hvor sukkerindholdet ikke er for højt og samtidig blander du yoghurten yderligere op med et neutralt surmælksprodukt. Det lyder super godt, og dine dreng er glade for at spise det - og ja, du har helt ret, det er bestemt ikke sundt med Coco Pops, Frosties og Nutella...!
Det er naturligvis svært for dine drenge at acceptere, hvis alle andre børn spiser så usundt og de ikke også kan få lidt usundt en gang imellem - og en måde at håndtere dette på kan f.eks. være at give dem et stykke rugbrød med en skive mørk pålægschokolade. Men så længe de ikke efterspørger det, så er det fint, at du gør, som du gør :)
Havrefras, Minifras, rugfras serveret med lidt minimælk vil også være rigtig fint :) Det samme med havregryn...
Det er rigtig godt med rugbrød, grovboller osv. Det er dejligt, når du selv bager, og hvis du køber brød, så vælg gerne brød med fuldkornsmærket. Vær opmærksom på at lysere brødtyper også kan indeholde fuldkorn, selvom du ikke kan se de hele kerner. Vælg brød, som ligger tungt i hånden, når du holder det.
Du kan med fordel bruge rester fra aftensmaden. Det kan f.eks. være pirogger med forskelligt fyld, som de kan få med næste dag. Det kan også være kogte pastaskruer der blandes til en pastasalat. Det kan være en gnavefrikadelle (kød eller fiskedelle), et kyllingelår eller lignende. Det giver en variation til rugbrødsmadderne. Med den alder dine dreng har, er det dog vigtigt, at maden er let at gå til. Og det kan være lettere at spise en klapsammenmad end en pastasalat - og det er vigtigt, at maden ikke er for svær at komme igennem, for så spiser de ikke nok.
Det samme gælder, når du giver dem frugt og grønt med. Sørg for at det er skåret ud i mundrette stykker, så de let kan spise det. Ellers går alt tiden med at gnave sig igennem en hård gulerod og de når ikke at spise andet...
Det er fint med makrel og godt med de små bøtter, så makrellen ikke ligger og lugter i madkassen. Du kan også købe smørbar torskerogn, som de måske vil kunne lide. Børn må få fisk på alle måder og i alle mulige former: Fersk, frossen, marineret, bagt, kogt, stegt og som fiskekornserveres... Det gør ikke spor, at storebror spiser fiskepålægget med en ske ved siden af brødet - så længe han spiser det :) Prøv at variere mellem forskellige typer af fisk i weekenden, så de smager lidt forskelligt :) Og husk at fiskefrikadeller kan laves af mange forskellige slags fisk, så der naturligt også kommer variation den vej igennem...
Du behøver ikke give dem forskelligt med hver dag, og mange børn føler tryghed ved netop at have det samme med... men når du ser på deres indtag over en uge, så skal de gerne spise lidt fra alle fødevaregrupper :)
Det lyder som om, at dine dreng spiser sundt og varieret - men jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre :)
Fortsat god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske