Brev:
Madpakker
19. januar 2017
Alder:
3 år, 4 mdr.
Madpakker
Kære Helen
Denne gang har jeg et spørgsmål angående madpakker.
Begge mine drenge på 3 og 6 år skal have madpakker med i børnehaven.
Det er forholdsvis nyt for os at lave madpakker da de fik alle måltider i deres gamle børnehave, men i den børnehave som de nu har været i, i 1 et år så skal de have følgende med:
Morgenmad, mad til kl. 14 samt 1 stk frugt hver som de ligger i en frugtkurv og deler alle børnene imellem når de har frugtstund som også er ved 14 tiden. De får frokost i børnehaven ved 11 tiden.
Frokosten som de får består stort set altid af brød og diverse pålæg. Når de fejrer fødselsdage så får de varm mad som det enkelte barn vælger sammen med en voksen. Det kan eksempelvis være stegte ris med kylling som min søn valgte da de fejrede hans fødselsdag :-)
Det er meget vigtig for mig at de får sund og varieret kost, men jeg kan synes at det er meget svært at tænke kreativt og finde på noget nyt, måske gør det ikke noget at det er lidt det samme nogle gange hvis det så bliver spist?
I og med at de ofte får brød og pålæg til frokost så prøver jeg ikke udelukkende at give dem dette med i madpakken for at variere deres kost.
Jeg tænker at jeg vil ridse op hvad de får på en typisk dag også om du vil kommentere eller give forslag på om sammensætningen er ok.
Min yngste på 3 er meget glad for yoghurt så det får han med næsten med hver dag. Han er desværre ikke så glad for naturel mere, men jeg har gjort det at jeg bruger en yoghurt med 7,3 g sukker (ud af 100g) og den blander jeg op med naturel yoghurt- så jeg tænker at den blandede yoghurt kommer jo endnu længere ned i sukker indhold. Hertil får han havregryn eller kokosmel som han kommer ovenpå.
Ved siden af får han en bøtte med et stk. frugt f.eks udskåret kiwi, æble, bær osv. Herudover får han en bolle med (grovbolle, som jeg oftest laver selv) med smøreost, han er ikke glad for skæreost.
Han får også grøntsager med i form af gulerod, agurk og paprika som han kan gnave af. Han er meget glad for frugt og grønt så der er ingen problemer med at få ham til at spise det. Så får også en bøtte med havregryn og lidt rosiner med eller rugfras. Han vælger selv om morgenen hvad han vil starte med. Oftest vælger han yoghurt med havregryn på, andre gange vælger han bøtten med havregryn og rosiner/rugfras (selvfølgelig med mælk som de har i børnehaven).
Frugt og grønt tager han fra bøtterne også spiser han bolle og frugt kl. 14. Ellers er det omvendt bolle og frugt om morgenen også yoghurt og frugt kl. 14.
Oftest får han også en lille bøtte makrel (der er nok til 1 skive) som han enten spiser med ske eller smører på brødet.
Storebrors madpakke minder lidt om lillebrors, men han er desværre blevet lidt selektiv og spiser gider ikke agurk og paprika mere, men gulerods stave spiser han. Makrel er det eneste fiskepålæg han kan lide og dette spiser han med ske (en lille bøtte med fin makrel) også brød ved siden af. Han gider ikke smøre det på brødet :-)
Morgenmad er rugfras/havregryn og rosiner/boller med pålæg.
Han får også små bøtter med 1 stk frugt og grønt. Indimellem laver jeg pandekager til dem til morgenmad bestående af havregryn, 1 banan og æg.
Jeg ser om morgenen mange af de andre børne spise morgenmadsprodukter a la coco pops og frosties samt brød med nutella og dette overraskede mig meget i starten. Storebror har indimellem spurgt hvorfor han ikke får det med og der har jeg bare svaret at vi synes at der er for meget sukker i det. Heldigvis har han ikke plaget om det.
Er der noget du tænker om deres kost i løbet af dagen? Jeg tror desværre ikke at de har så stor fokus på sund kost i børnehaven, så det er vigtigt for mig at det de får med hjemmefra er sundt og nærende.
Hilsen