Brev:
9,5 måned og mere glad for bryst end mad
17. januar 2017
Alder:
9 mdr.
9,5 måned og mere glad for bryst end mad
Hej Helen,
Tak for alle de gode råd vi har fået fra dig igennem dine besvarelser til andre forældre. Nu har vi selv en del spørgsmål, som vi håber du kan hjælpe os med.
Vores søn er 9,5 gammel og har levet udelukkende af brystmælk og gør det stadig, fordi han ikke spiser. Han smager lidt og så mister han interessen.
Fra 6mdr s alderen startede vi med at give ham mad. Grøntsagspure, nogle gange med kød blendet med i, håndfrugt (jordbær, fersken og banan). Og han startede med at drikke vand af kop. Vandet var/er han glad for og dygtig til at drikke, men maden var ikke det store hit. Han smagte på alt og derefter højest 5 tsk fulde - og sådan er det stadig i dag.
Vi begyndte hurtigt at give ham mad han selv kunne sidde med, da det virkede til at han gerne selv ville styre det. Vi gav ham kogte gulerødder og andre grøntsager, pasta, og, da han blev ældre, også rugbrød og hvidt brød.
Han viste mere interesse for de ting han kunne spise selv, men det er aldrig blevet til de store mængder.
To gange i september, da vi prøvede at køre en rutine med flere måltider (3 plus 2 frugt/snack), spiste han slet ikke, lukkede munden i, drejede hovedet og fjernede vores hånd. Så gik vi ned til kun frokost og morgenmad. Og i slutningen af november startede vi med at give ham aftensmad. I mandags sagde børnelægen at vi skulle give ham to mellemmåltider udover de tre hovedmåltider, fordi han spiser så lidt og fordi han ikke havde taget på. Men vi kan ikke finde ud af, om han endnu engang bliver træt af de mange måltider.
Han har fulgt den grønne WHO vægtkurve fra fødslen, men fra slutningen af november og indtil nu har han kun taget 100g på. Vi var på på besøg hos familie i dk i en måned, så det påvirkede nok amningen og hans lur lidt når vi var rundt på besøg.
I nogle perioder har han spist mere eller mindre - i næsten uger hvor han ikke havde afføring i okt ville han slet ikke spise, men så hver gang han havde haft afføring ville han spise igen, dog stadig kun ganske lidt. Af små rugbrøds tern har han spist tre som det højeste.
Der er ikke sket nogen udvikling i mængden af mad han spiser. Vi har givet ham næsten alt slags mad -fisk, æg, havregrød, pulvergrød, vælling, grøntsagsmos, suppe, kød, frikadeller osv og babymad i poser (som han synes var sjovt og et par gange spiste en del af sveskemosen og smoothie, men også kun et par få gange).
Nogle gange har vi prøvet at presse ham lidt og føre maden op til munden et par gange selvom han har vist os at han ikke vil spise, men oftest prøver vi at lade ham sidde uden at vi giver ham for meget opmærksomhed. Det hjælper lidt, men han spiser ikke meget mere, viser bare mere interesse i stedet for at afvise helt.
For det meste fjerner vi maden når han flere gange kaster maden på gulvet, begynder at lege med den eller viser os tydeligt at han ikke vil have mere.
Vi giver ham næsten altid det samme som vi spiser og både mad med ske og noget han selv kan sidde med. Grønne oliven, pasta, rugbrød, hvidt brød og brun sovs med kartofler og retter krydrede retter er foreløbigt det han bedst kunne lide. Men slet ikke hver gang.
Nogle gange, hvor han selv har spist, er maden kommet op igen lige efter han har sunket en bid mad. Hver gang er der en del slim og spyt eller vand der kommer med op, som om han kaster op. I december havde han spist et par rugbrødshapser, forleden dag en lille bid af noget kage, i dag en lille sardin stegt og i oktober jordbær og yoghurt smoothie. Bortset fra smothien virkede til at han godt kunne lide det han spiste.
Jeg har ammet ham ved siden af og gør det stadig. De gange han viser mest interesse for maden er når han er blevet ammet kort tid forinden. Når han er sulten vil han slet ikke spise eller sidde i stolen. Jeg ammer ham ca 6 gange fra han vågner ved 9-10 tiden til han bliver puttet kl 20, men derudover en par gange om natten hvor han græder uden at vågne rigtigt. Når jeg giver ham bryst sover han videre med det samme. Andre nætter, græder han mange gange især i den første time eller to efter han er blevet lagt, men sover videre med de samme han får bryst. En RIGTIG dårlig vane som jeg kom i fordi det var nemt og hurtigt og fordi han ikke bruger sut. Det vil jeg gerne starte på at vænne ham af med.
Han sover i vores og i hans egen seng, som står i forlængelse af vores med den ene side af hans seng taget af.
Har prøvet at give ham sut mange gange, både når han er vågen eller sover eller skal til at sove. Han har få gange taget imod og sovet med den om dagen.
Om dagen sover han oftest kun en halv time ved 11-12tiden og ved 15-16tiden. Nogle gange en til to timer -men maks et par gange ugentligt.
Han falder sjældent i søvn i klapvognen. Virker til at er for optaget af omverdenen. I perioder har han klaget hver gang vi var ude og gå.
Udover det med vægten trives han rigtig godt. Han er meget aktiv, glad, nysgerrig, pludrer rigtig meget og følger udviklingen bortset fra at han ikke kravler. Han kan stå op alene og vil meget gerne gå rundt hele tiden imens han holder os i hænderne, men er også god til at sidde og lege alene i længere tid.
Han er blevet meget temperamentsfuld de sidste par mdr og græder næsten hver gang han skal have overtøj på, tørret hænder og mund og hvis han ik får lov til at komme op og gå f.eks. og når vi giver ham hostesaft, børnepanodil dråber eĺler andet der har smag, som vi tvinger i ham. Dog spiser han d-vitamin dråber gladeligt på ske hver morgen.
Hvad vil du råde os til at gøre for at få ham til at spise mere - skal jeg nedtrappe amningen? Og hvordan kan jeg vænne ham af med bryst til at sove videre på? - altså der hvor han lige har spist og bare vil have bryst til at falde i søvn med.
Vi er åbne for at stoppe helt med amning hvis du mener det er mere hensigtsmæssigt i forhold til maden. Og ellers vil jeg gerne fortsætte med at amme, men færre gange. Det vigtigste for os nu er at han på en positiv måde kommer igang med at spise, og lærer at falde i søvn selv og ikke bruger mig som sut til at falde i søvn om natten og om dagen.
Kan der være noget med spiserøret eller sygdom som skal udelukkes?
Hvordan kan vi på bedste måde opdrage ham til ikke at lege med maden og feje den på gulvet, uden at vi forstyrrer ham i at spise?
Hvordan skal vi sige nej? - nogle gange er han ved at græde når vi siger nej med en bestemt tone -er det ok i den alder han har eller skal vi være mindre´hårde´?
Hvornår mener du at det er bedst at tilbyde ham mad efter bryst? Når han er sulten, vil han slet ikke spise noget.
Tror du det er bedre at vække ham om morgenen så hans måltider bliver regelmæssige?
Vi ser frem til dine råd. På forhånd tak.
Kærlige hilsner
fra Spanien