Svar: Forslag til mellemmåltid
16. januar 2017
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
I princippet kan du give din datter næsten alt som mellemmåltid, men for de fleste vil mellemmåltider nok ofte bestå af brød, frugt og bær for børn i 7-8 måneders alderen...
Brød kan være en blød bolle, f.eks. serveret med lidt smør. Du skal lave bidderne så små, at hun kan kapere dem i munden, og hvis du giver hende de små bløde brødhapsere ind i munden, så prøv at få dem placeret i siden af munden, så hun med det samme kan tygge sammen omkring dem. Det er sværere for hende at styre det, hvis det kommer ind foran i munden...:)
Du kan bage selv, og du kan også købe færdiglavede boller og brød. Din datter må gerne få fuldkorn, men ikke brød med hele kerner. Hvis du køber brød til hende, så vælg brød som ikke er groft og med hele kerner, så hun bedre kan arbejde med det i munden og også optage næringen fra det.
Først fra 9 måneders alderen kan hun begynde at få lidt surmælksprodukt af sødmælkstypen. Det er altså for tidligt endnu :) I 9-12 måneder kan indtaget af f.eks. tykmælk eller A38 være 50-100 ml gradvist stigende frem mod 1 års alderen. Det er således små mængder, hun kan få :)
Frugt og bær kan være "håndmad", som hun kan sidde med selv, sutte og gumle på. Hvis hun har tænder og tendens til at bide større stykker af, så kan du vælge at bruge et frugtnet eller en babyfeeder, som er en lille beholder, hvorigennem hun stadig kan sidde og gumle, sutte, smage...
Hun må gerne få frugtmos, og du kan med fordel give hende frugtmos med lidt mme eller servere lidt gammeldags frugtgrød med lidt mme på. Det kan mange børn rigtig godt lide og det er også med til at holde maven igang naturligt :) Det samme gælder bær mos eller f.eks. jordbærgrød :)
Du kan også købe færdiglavede frugt- eller grøntsagssmoothies, til børn fra 6 måneder, som du kan give hende en gang imellem :)
Hun må også gerne få grød som mellemmåltider. Altså grød lavet af mel og gryn. Grød bør dog kun udgøre to af dagens måltider, og fra 8 måneders alderen vil jeg anbefale, at grød derfor gives som morgenmad og som godnatgrød.. I 7 måneders alderen kan det dog være rigtig rart med grød om eftermiddagen. Gerne med lidt frugtmos eller revet frugt som topping, fordi det er med til at fremme jernoptagelsen fra grøden.
Er hun ikke den store grødspiser, kan du også give hende klatkager, som i princippet er grød, som du steger på panden... De kan evt. laves med banan eller serveres med lidt frugtmos som æblemos eller pæremos...
Og så må hun naturligvis også gerne få lidt kogte grøntsager. Det kan være kogte buketter af blomkål eller broccoli, eller det kan være en kartoffelbåd eller andre rodfrugter bagt i ovnen, som hun kan sidde med i hånden direkte - eller måske givet i en babyfeeder... Du kan bruge rester fra aftensmaden.
Semper laver blandt andet "puffede majs", der kan gives til børn fra 8 måneder. Når hun begynder at kunne tage maden op med tre fingre og skal udvikle pincetgrebet, så vil hun måske synes, at det er sjovt med lidt af disse eller noget der ligner - som også øver fingermotorikken... naturligvis suppleret med mere rigtig mad :)
Du behøver ikke finde på en masse nyt hver dag. Det vigtigste er, at hun over et par dage spiser lidt varieret og får lidt fra de forskellige fødevaregrupper. At hun får nogle af de samme fødevarer er også med til at gøre hende tryg. Genkendelighed er tryghed, så det er også vigtigt, at du ikke varierer alt hele tiden, men også giver hende mulighed for at føle sig tryg ved det hun spiser, og det hun tilbydes :)
Tag gerne udgangspunkt i noget af det, som du også selv kan lide at spise, og som hun netop ser, at du selv spiser :)
Jeg håber, at du kan bruge lidt af dette videre :)
Fortsat god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske